A magyar vezető vállalatok nagy része már aktívan alkalmaz mesterséges intelligenciával (MI) ellátott megoldást, számos szervezet pedig a következő három évben tervezi ennek bevezetését – derül ki a Deloitte legújabb kutatásából, amely az MI hazai helyzetéről nyújt teljes képet. A Deloitte minden évben elemzi a technológiai szektor globális fejlődését, valamint a következő évek fejlődési irányait meghatározó trendeket.
A 2023. november végén megjelent Magyar MI Körkép 2023: Hogyan használják a mesterséges intelligenciát a hazai vállalatok? című kiadvány a hazai MI-fejlesztéseket és -projekteket értékeli, és részleteiben kitér az üzleti felhasználásokra. A Deloitte szakértői 124 szervezet több mint 200 munkatársával készítettek mélyinterjút, és további öt szervezet vezetője írásban válaszolt a kérdésekre. A kutatásban részt vevők 85 százaléka jelenleg is aktívan alkalmaz MI-t, 13 százalékuk a következő egy évben, míg a megkérdezettek 2 százaléka a következő három évben tervezi a bevezetését.
A kutatásban a legnagyobb számban a technológiai, média- és telekommunikációs (TMT) szervezetek (20 százalék), a pénzintézetek, bankok és biztosítók (19 százalék), valamint az üzleti és szakmai szolgáltatók (10 százalék) képviseltették magukat.
A szervezetek 88 százaléka rendelkezik dedikált vezetővel, aki felelős az MI-kezdeményezésekért és adaptációért.
Az MI legnagyobb felhasználási területe a marketing és értékesítés köré körvonalazódik, de előszeretettel alkalmazzák a vezetői döntés támogatásában és a saját termékekbe épített MI-képességek terén is. A generatív MI-alkalmazások elterjedésével számos szervezet ma már automatizáltan állít elő tartalmakat termékeiről és szolgáltatásairól.
A tartalomgenerálás sokoldalúsága kiterjed a közösségi médiabeli frissítésekre és bejegyzésekre,
illetve ajánlatok írásának támogatására is, ezáltal segítve a hatékony kommunikációt.
Az MI-rendszerek a vezetők számára is hasznos eszközök, mivel nagyobb betekintést nyújtanak cégük működésébe. Egy ilyen rendszer nagyban segítheti például a kereslet- vagy kapacitás-előrejelzési, erőforrás-tervezési és munkaerő-gazdálkodási folyamatokat.
A mesterséges intelligencia a megfelelő minőségű adatbázisok felhasználásával az emberi agy számára gyakran értelmezhetetlen összefüggések felderítése révén komplex, kognitív képességeket igénylő feladatok megoldását kínálja
– mondta Barta Gergő, a Deloitte Magyarország vezető MI-szakértője, az MI-kutatás vezetője.
Az MI-technológiák képesek azonnal reagálni ügyfélkérdésekre és -problémákra, ami hozzájárul az ügyfél-elégedettség növeléséhez. A csetbotok pedig a nap 24 órájában rendelkezésre állnak, ami jelentősen javítja az ügyfélszolgálat elérhetőségét. A szervezetek legfőbb célkitűzése az ügyfélszolgálati munkatársak munkájának könnyítése.
Az MI által vezérelt rendszerek tanulnak az ügyfelek preferenciáiról és viselkedéséről, hatékonyabban képesek megtalálni a szükséges információt, egyszerre csökkentve ezzel a várakozási és ügyintézési időt.
Az MI felhasználását leginkább a marketing és értékesítés (45 százalék), vezetői döntéstámogatás, automatizált riportok (42 százalék), termék- és szolgáltatásfejlesztés (38 százalék), informatikai folyamatok automatizálása (35 százalék), szervezetspecifikus üzleti folyamatok támogatása (35 százalék) területén használják, de 25 százalék nyilatkozott úgy, hogy a kockázatelemzés és -kezelés területén is alkalmazza a technológiát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.