BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Magyar Közút ígéri, hogy télen is folyamatosan dolgozni fog a kátyúk kijavításán

A közúthálózat burkolathibáinak javításáról a Magyar Közút nyolcvan mérnökségén keresztül folyamatosan, ütemezetten gondoskodik.

A téli időszak változékony és csapadékos időjárása kedvez az új burkolathibák kialakulásának, főleg a régebbi építésű mellékutakon. Az elmúlt napok intenzív esőzései és a fagyási-olvadási ciklus gyakori változása miatt az országos közúthálózaton is kialakultak új burkolathibák, ezek javításáról a Magyar Közút nyolcvan mérnökségén keresztül folyamatosan, ütemezetten gondoskodik közölte a társaság.

SZA_1464
Fotó: Szakony Attila / Zalai Hírlap

Mint írták, a Magyar Közút a növényzetgondozás, szalagkorlátcserék, szemétszedés, illetve a hóeltakarítási és síkosságmentesítési feladatok mellett folyamatosan gondoskodik a téli hónapokban újonnan kialakuló burkolathibák javításáról is.

Általánosságban elmondható, hogy novembertől márciusig egy-egy csapadékosabb időjárás, majd az azt követő fagyási-olvadási ciklusok gyors váltakozása (éjszakai fagyok, nappali pozitív hőmérséklet) kedvez az új burkolathibák kialakulásának, főleg a régebbi építésű, felújításra váró mellékúti szakaszokon

állapítják meg, hozzátéve, hogy a téli időszakban korlátozottabbak a közútkezelők lehetőségei, mint tavasztól őszig, mivel ezekben a hónapokban többnyire hidegaszfalttal dolgozhatnak, ugyanis télen a melegaszfalt-keverő üzemek nagy része zárva tart. Ilyenkor is több tényező, vagyis száraz idő és tartósan nulla fok feletti időjárás kell ahhoz, hogy az ideiglenes javításokat elvégezhessék.

Az egész éves burkolatjavítási munkákat három részre lehet osztani:

  • Teljes körű felújítások: a kötő- és kopórétegeket, adott esetben az útalapot is érintő, teljes burkolatfelületet érintő átfogó felújítás. 2023-ban 77 út csaknem 200 kilométernyi szakasza eshetett át ilyen jelentős fejlesztésen.
  • Nagy felületű felújítások: teljes útszélességben, alapvetően a kopórétegeket érintő aszfaltozási munkák, amelyek többnyire a Magyar falu program forrásaiból valósulhattak meg. Idén ilyen munkák során 268 kilométernyi mellékút újult meg.
  • Lokális javítási munkák: a köznyelvben ez a pontszerű javítás a kátyúzási munkákat takarja. Tavasztól őszig a tartósabb melegaszfalttal történő javítások zajlanak, míg a téli időszakban többnyire hidegaszfalttal dolgozhatnak a közútkezelők. Csak idén ilyen típusú munkák során 125 ezer tonna aszfaltot dolgoztak be a szakemberek. Ebbe beletartoznak olyan nagy felületű javítások is, amelyek a kátyúzásnál nagyobb volumenűek, amikor több tíz vagy száz négyzetméternyi egybefüggő felületen cserélik a kopóréteget.

A közútkezelő szakemberei ebben a mostani helyzetben is mindent megtesznek, hogy a biztonságos közlekedés feltételeit szavatolják az országos, 31 ezer kilométeres közúthálózaton. A burkolatjavítási munkákat ütemezetten végzik, ez azt jelenti, hogy első körben a főutakon, majd a mellékutakon, végül az alacsonyabb forgalmú bekötőutakon dolgoznak, és ezeket a köröket folyamatosan megismétlik. Fontos, hogy a forgalomra veszélyes ütőkátyúk javítása minden útszakaszon elsőbbséget élvez tudatta a Magyar Közút.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.