Májusban még nem tudhattuk, hogy egészen decemberig kell várni arra, hogy Brüsszel végre kifizesse a Magyarországnak járó uniós pénzeket. Pedig a költségvetésnek már akkor is nagy szüksége lett volna a brüsszeli folyósításra, hiszen a rezsicsökkentés fenntartása, a magas kamatkörnyezet, valamint olyan egyszeri tételek, mint például a Vodafone felvásárlása vagy a 13. havi nyugdíj, erősen terhelte a büdzsét.
„Már nem barátkozunk velük” – idéztük az építési és közlekedési minisztert, aki a Siemens kapcsán használt kemény szavakat. Száztizenöt új villamos mozdony beszerzésére mondott nemet Lázár, amikor arról beszélt, hogy „nem tervezzük, hogy Siemens járműveket vásárolunk”.
Jó darabig úgy nézett ki, hogy a kúttal rendelkezőknek két opciójuk van: vagy kezdeményezik az év utolsó napjáig a kútjuk engedélyeztetését, vagy a kútamnesztia lejártával a jövő évtől bírságot fizethetnek. Ehhez képest jócskán változott a helyzet május elején: a vízkészletvédelmi szempontból kockázatot nem jelentő területeken szükségtelennek minősítette egy tervezett jogszabály a háztartási kutak engedélyezési kötelezettségének fenntartását.
Olvasóink kíváncsisága nem lankadt a fúrt kutak ügyében. Márpedig a készülő jogszabályból egyre több részlet derült ki: a bejelentési és engedélyeztetési kötelezettség megszűnik a háztartási, kerti és a mezőgazdasági öntözésre használt kutak létesítéséhez, feltéve, ha a kút
Elképzelhető, hogy olvasóink többsége szélesebb körű áfacsökkentésben reménykedett a cím alapján, azonban igazán a buszos vállalkozóknak lehetett őszinte a mosolyuk: a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló törvény végrehajtási kormányrendelete szerinti buszos személyszállítási szolgáltatás tekintetében az áfa mértéke az adó alapjának 5 százaléka lett. Ez jókora könnyítés, tekintve, hogy eddig erre 27 százalékos kulcsot alkalmaztak.
Még májusban is az energiaszámlákat bogarásztuk, így nem csoda, hogy sokan kíváncsiak voltak az újabb rezsitámogatásról szóló hírre, miszerint egyszeri támogatást kapnak az egyházi iskolák, hogy ki tudják fizetni az energiaszámláikat.
Bár a jövőről szóló jóslatok inkább az év elejére jellemzők, de az egyik legolvasottabb brit portál jócskán a tavasz végén is tippelgetett. Mégpedig arról, hogy Magyarország lehet a következő országok egyike, amely kilép az Európai Unióból. Nem zavarta őket a magyar kormány álláspontja, miszerint ez kizárt, a magyar EU-tagság alapvető érdek, és nincs alternatívája. Ha kíváncsi arra, hogy még mely országok tagságát kérdőjelezték meg, itt elolvashatja.
Az év végére már egyre több nyilvánosságra került hír árnyalta az ukrán elnök addig felépített, nyugodt, sztoikus államférfi-imidzsét. Ilyen például az a Washington Post által megszerezett hírszerzési jelentés, amely szerint Zelenszkij nem kevesebbet vetett fel, mint hogy Ukrajna robbantsa fel a Magyarországnak orosz kőolajat szállító Barátság csővezetéket.
„Zelenszkij kijelentette, hogy Ukrajnának egyszerűen fel kellene robbantania a csővezetéket, mert ezzel tönkre tudná tenni Orbán Viktor miniszterelnök iparát, ami erősen az orosz kőolajra épül” – idézte a vonatkozó dokumentum tartalmát az amerikai újság.
Akár a magyar piacra is bevezethetik az első török személyautót, a kizárólag elektromos meghajtású Toggot (Türkiye’nin Otomobili Girisim Grubu). Az erről szóló elképzelések nem csupán a márkakereskedők körében ismertek, hanem a magyar kormányzat is nyitottan áll a kérdéshez. Legalábbis erre enged következtetni Szijjártó Péter interjúja, amelyet a török állami Anadolu hírügynökségnek adott még május elején. Ha videót is megnézne a Szijjártó szerint nagyon kényelmes török autóról, itt megteheti.
Ennyivel lett kevesebb a forgalomban lévő készpénz állománya három hónap alatt a tavaly decemberi csúcshoz képest. Jóval gazdaságosabb lenne, ha kevesebb készpénz forogna, ám a magyar monetáris kultúra másképp kalibrált, a többség itthon még nagyon sokáig készpénzt fog használni. És hogy akkor mégis hova tűnt a pénz? Megkérdeztük a jegybankot, ezt válaszolták.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.