A múlt év végén a 15 év felettiek 41 százaléka nézett rendszeresen mozgóképes tartalmat valamelyik streamingszolgáltatónál – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) éves fogyasztói kutatásából.
A felmérés alapján a teljes használói kör ennél jóval bővebb, miután sokan élnek a szinte minden szolgáltatónál elérhető ingyenes kipróbálási időszak lehetőségével, azaz néhány hétig vagy egy hónapig előfizetés nélkül nézik a filmeket, de rendszeres használóivá végül nem válnak a csatornának.
Ez utóbbi kör mindig az új szolgáltatóknál a legnagyobb, így például
a 2023-ban bevezetett RTL+ programjait kétszer annyian nézték fizetés nélkül, mint amennyien végül ténylegesen előfizettek.
A felmérés szerint ahogyan általában a nem túl költséges innovatív szolgáltatások a fiatal korosztályokból terjednek el, a streaming használatában is jól megfigyelhető az egyes korcsoportok eltérő kapcsolási sebessége: míg a tizen- és huszonévesek körében a hagyományos tévézés már egyértelműen háttérbe szorult – 30 százaléknyi csak tévét nézővel szemben 60 százalékuk néz streaminget is –, a középkorúak és idősebbek körében még többségben vannak azok, akik ragaszkodnak a jól bevált televízióhoz.
Ennek az NMHH szerint az is az oka, hogy a streamingszolgáltatások igénybevételéhez szükség van internet-előfizetésre, márpedig a 60 év fölöttieknek 2023-ban csak mintegy fele volt internethasználó.
Kihívások előtt a mozi- és filmpiac: feladta a leckét a streamingA streamingszolgáltatások és a mozifilmek egymás mellett létezhetnek, és különböző preferenciákat elégíthetnek ki. |
A felhasználók számának növekedése mellett azt is érdekes adatnak nevezték, hogy egyre többen vannak olyanok, akik nem csupán egyetlen csatornára fizetnek elő,
a streaminghasználók mintegy fele több vasat tart a tűzben, és 2-4 csatornát is megrendel.
Ezt a fogyasztói viselkedést megkönnyíti, hogy a streamingszolgáltatások árai jelenleg még viszonylag jutányosak – tették hozzá.
Kifejtették, hogy miközben a tengerentúlról folyamatosan érkeznek a hírek, hogy a vezető csatornák ott már reklámokkal futnak, és a hirdetésmentességet csak magasabb árú csomagokkal lehet megvásárolni, Magyarországon a legnagyobb kínálatú szolgáltatók általában 2000-3000 forint közötti havidíjért előfizethetők, de a kisebbek ennél akár jóval olcsóbbak is lehetnek.
Az NMHH adatai szerint a hagyományos televíziós előfizetésért
a magyar háztartások átlagosan havi 4600 forintot fizettek tavaly,
ezért sokan gondolkodnak úgy, hogy ezért az árért inkább két streamingcsatorna műsorát nézik – áll a felmérésben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.