A magyar egészségügyi rendszer átalakítását célzó tanulmányt készített négy szlovák szakember, aki északi szomszédainknál jelentős szerepet vállal az átalakításban. Ahogy a szlovák egészségügyi reform is igen erőteljes, paradigmaváltó lépések sorozata volt, a Magyarországra vonatkozó javaslatok sem szűkölködnek karakteres megoldásokban. Az alábbiakban a szerzők (Peter Pazitný, Tomá Szalay, Karol Morvay, Michaela Pechova) néhány javaslatát közöljük.
Az egyik fő problémát az jelenti, hogy az egészségügyi rendszer finanszírozása két csatornán keresztül zajlik: a folyó kiadásokat az egészségbiztosítási alap fedezi, a fejlesztéseket pedig a központi költségvetés állja, s ez ráadásul politikai kontrollt is jelent a források felett. Ennek következtében a magánszolgáltatóknak csak nagyon korlátozott a hozzáférésük a tőkeberuházásokhoz, az optimális allokáció során pedig kudarcok lépnek fel.
Éppen ezért a szakértők azt javasolják, hogy a finanszírozás kettős rendszerét lassan meg kellene szüntetni, és teljes egészében az egészségbiztosítási pénztárhoz lenne célszerű utalni a felhalmozási kiadások fedezetét is. Emellett a kórházak részvénytársasággá alakulását és így a privatizáció lehetőségének megteremtését is ajánlják. Azt a tanulmány is elismeri, hogy ez egy kockázatos folyamat, hiszen a rendszer egyik alappillérét, a magyar egészségügyi ellátásban való önkormányzati felelősséget vetik el.
A másik nagy lépés a legális díjak bevezetése lenne az egészségügy egész területén. Ezt gyakorlatilag most is megfizetik a betegek hálapénz formájában, ennek elosztása azonban rendkívül egyenetlen és méltánytalan. A legalizált „co-payment” a háziorvosi látogatások esetén például 100 forint lehetne. (Kivételeket pedig egyáltalán nem javasolnak, rászorultsági alapon a társadalombiztosítási alap nyújthat kedvezményeket.)
Mivel az egészségbiztosítási alapnak nincs felelőssége, csak forráselosztó funkciója, ezért a gazdálkodás hatékonysága problémát jelent. Javítani kell a kinnlevőségek menedzselését, a bevételi és a kiadási oldalon egyaránt növelni kell az alap felelősségét.
Strukturális problémákat szintén felfedeztek a szerzők a magyar rendszerben, például megjegyzik, hogy Budapesten – miközben itt csak a lakosság ötöde él – a kórházi ágyak 40 százaléka található. Éppen ezért a kórházi hálózat földrajzi és funkcionális szerkezetét egyaránt újra kellene gondolni.
A gyógyszerpolitika kapcsán felhívják a figyelmet, hogy amíg Csehországban és Nagy-Britanniában 240 dollárt költ egy ember gyógyszerekre, addig nálunk 280-at. A gyógyszerárak folyamatosan emelkednek, a gyártók jutalékfizető rendszere túlzott gyógyszerfelíráshoz vezet. A gyógyszer-támogatási rendszer százalékos alapon működik, ez pedig a drágább patikaszerek fogyasztásához vezet. A szerzők ennek megszüntetését és egy olyan degresszív támogatási rendszer bevezetését javasolják, ahol az átlátható szabályok a piaci mechanizmusok és az ártárgyalások megjelenését teszik lehetővé.
Szemet szúrt a szerzőknek a közgyógyellátás intézménye is, ennek keretében félmillió rászorult állampolgár ingyen részesül egészségügyi szolgáltatásokban. A rendszer azon túl, hogy visszaélésekre ad alkalmat, azon a hibás megközelítésen alapul, hogy az egészségügyi rendszer társadalmi egyenlőtlenségeket kompenzáló szerepet tölthet be. A tanulmány tulajdonképpen a közgyógyellátás jelenlegi formájának teljes eltörlését javasolja, ehelyett a rászorulóknak az utólagos részfinanszírozást kellene bevezetni bizonyos szolgáltatások esetében. MI
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.