BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Zsebbe vágó fogyasztói megtévesztések

Tavaly kevés híján 1,8 milliárd forint bírságot szabott ki fogyasztói versenyügyekben a Gazdasági Versenyhivatal versenytanácsa. Ez négyszerese a fogyasztó megtévesztésére alkalmas magatartás miatt 2005-ben kirótt, egyébként rekordnak számító 438 millió forintnak. Az utóbbi öt évben egyre jobban megugró bírságok egyértelmű figyelmeztetést hordoznak: elmúlt az az idő, amikor néhány százezer forinttal meg lehetett úszni a félrevezető reklámozást, tájékoztatást.

A legsúlyosabb, 315 millió forintos bírságot a Procter & Gamble szenvedte el. Televíziós hirdetéseiben azt állította, hogy Bonux mosóporának rendkívüli a tisztítóereje a többi hasonló árú szerhez képest. Ezt azonban nem tudta maradéktalanul bizonyítani. A GVH a bírság kiszabásakor figyelemmel volt arra is, hogy a céget már hatodik alkalommal marasztalta el. A Colgate Palmolive Magyarország Kft.-nek 257 millió forintjába kerül, hogy tévéreklámjaiban azt sugallta: fogkrémje hatékonyabb minden más fogpasztánál.

Tavaly is több versenyfelügyeleti eljárás folyt a vezetékes és a mobiltelefon-társaságokkal szemben, mert a szolgáltatásaikat népszerűsítő hirdetések nem fedték teljességgel a valóságot. A Magyar Telekom például – a 2005 decemberében kiszabott 150 millió forintos bírsága ellenére – 2006-ban többször is „ügyfele” volt a versenyhatóságnak: egyebek közt a T-Mobile üzletág Domino Aktív csomagjának reklámjaiért 100 millió forintra marasztalták el.

A jogsértő pénzintézetek szintén tapasztalhatták a versenyhatóság szigorát. Az OTP 100 millió forintos büntetést kapott, mert hitelkártyáit megtévesztő módon népszerűsítette. Összesen 170 millió forintos versenybírság lett a vége a Budapest Bank, a Credigen Bank, a Magyar Cetelem Bank és az Elektro Computer „ingyenhitel”-ként beharangozott közös ügyletének. Az Aegon Magyarország félrevezető nyugdíjpénztári tájékoztatása miatt 70 millió forint bírságot rótt ki a hivatal. Változatlanul sok cég igyekszik kihasználni az egészséges életmód divatját. Tavaly többek között – nem először – az Avalon Teamet büntette megtévesztő magatartásáért 91 millió forintra a versenytanács. Az ugyancsak visszatérő jogsértők, az áruházláncok közül a Tescót a 100 millió, az Auchant 50 millió forintra bírságolta. KK

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.