Tavaly kevés híján 1,8 milliárd forint bírságot szabott ki fogyasztói versenyügyekben a Gazdasági Versenyhivatal versenytanácsa. Ez négyszerese a fogyasztó megtévesztésére alkalmas magatartás miatt 2005-ben kirótt, egyébként rekordnak számító 438 millió forintnak. Az utóbbi öt évben egyre jobban megugró bírságok egyértelmű figyelmeztetést hordoznak: elmúlt az az idő, amikor néhány százezer forinttal meg lehetett úszni a félrevezető reklámozást, tájékoztatást.
A legsúlyosabb, 315 millió forintos bírságot a Procter & Gamble szenvedte el. Televíziós hirdetéseiben azt állította, hogy Bonux mosóporának rendkívüli a tisztítóereje a többi hasonló árú szerhez képest. Ezt azonban nem tudta maradéktalanul bizonyítani. A GVH a bírság kiszabásakor figyelemmel volt arra is, hogy a céget már hatodik alkalommal marasztalta el. A Colgate Palmolive Magyarország Kft.-nek 257 millió forintjába kerül, hogy tévéreklámjaiban azt sugallta: fogkrémje hatékonyabb minden más fogpasztánál.
Tavaly is több versenyfelügyeleti eljárás folyt a vezetékes és a mobiltelefon-társaságokkal szemben, mert a szolgáltatásaikat népszerűsítő hirdetések nem fedték teljességgel a valóságot. A Magyar Telekom például – a 2005 decemberében kiszabott 150 millió forintos bírsága ellenére – 2006-ban többször is „ügyfele” volt a versenyhatóságnak: egyebek közt a T-Mobile üzletág Domino Aktív csomagjának reklámjaiért 100 millió forintra marasztalták el.
A jogsértő pénzintézetek szintén tapasztalhatták a versenyhatóság szigorát. Az OTP 100 millió forintos büntetést kapott, mert hitelkártyáit megtévesztő módon népszerűsítette. Összesen 170 millió forintos versenybírság lett a vége a Budapest Bank, a Credigen Bank, a Magyar Cetelem Bank és az Elektro Computer „ingyenhitel”-ként beharangozott közös ügyletének. Az Aegon Magyarország félrevezető nyugdíjpénztári tájékoztatása miatt 70 millió forint bírságot rótt ki a hivatal. Változatlanul sok cég igyekszik kihasználni az egészséges életmód divatját. Tavaly többek között – nem először – az Avalon Teamet büntette megtévesztő magatartásáért 91 millió forintra a versenytanács. Az ugyancsak visszatérő jogsértők, az áruházláncok közül a Tescót a 100 millió, az Auchant 50 millió forintra bírságolta. KK
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.