Négy veszteséges évet követően tavaly lett először nyereséges a Pannonplast (PP) Nyrt. A csoport számottevően csökkenő forgalom mellett több mint 1,1 milliárd forintos nettó eredménnyel zárta a 2006-os esztendőt, ez jelentős javulás a 2005-ös 253 milliós veszteséghez képest. Kedvezőtlen hír lehet ugyanakkor, hogy a társaság árbevétele nem csak a veszteséges leányvállala-tok leépítése miatt esett vissza: a stratégiai fogyasztói csomagolások üzletág sem tudta növelni tavaly a forgalmát.
Ennek ellenére mindenképp úgy néz ki, hogy a PP portfóliótisztítása igen jól sikerült. A társaság 2004 végén kezdte meg az azóta is tartó racionalizálást, ennek folyamán több leányvállalatát is eladta, s tevékenységét a nyereségtermelő területekre próbálta koncentrálni. Az átszervezés következtében az idén a vállalat árbevétele az egy esztendővel korábbihoz képest 29 százalékkal, 16,2 milliárd forintra csökkent, az alkalmazottak létszáma a tavalyi valamivel több mint felére, 673 főre zsugorodott, az eredmény pedig nyereségbe fordult.
A PP tavaly augusztusban jelentette be, hogy fő tevékenységének immár a vagyonkezelést tekinti, s ezzel megkezdődött a társaság portfóliótisztításának második szakasza. Míg a legutóbbi két negyedévet megelőző másfél esztendőre elsősorban a tevékenységi kör szűkítése volt a jellemző, addig az utóbbi négy-öt hónapban már aktívan terjeszkedett a cég.
Gyimóthy Dénes, a Pannonplast megbízott gazdasági igazgatója lapunknak korábban elmondta: a vállalat 8-10 milliárd forintot költene a következő években akvizíciókra. Elsősorban Kelet-Európában szeretné megerősíteni fogyasztói csomagolások üzletágát, de vegyiparon kívüli akvizíciókat is terveznek. Gyimóthy Dénes kiemelte: megfelelő befektetési lehetőségek esetén a műanyagipari expanzióra akár kétmilliárd forintot is fordíthat a cég.
Éppen a fogyasztói csomagolások üzletág stratégiai fontosságú területté válása miatt kedvezőtlen, hogy tavaly ennek a divíziónak is csökkent a forgalma. Bár a csoport árbevételének visszaesése csak néhány százalékos volt, ráadásul az üzletág üzemi eredménye több mint másfélszeresére, 300 millió forint fölé nőtt, a PP vezetése a negyedik negyedévben a divízió strukturális átalakításáról, míg a decemberi rendkívüli közgyűlés a dél-kelet-európai terjeszkedést felgyorsító partnerkeresésről döntött.
A társaság az expanziót egy szerbiai cégalapítással és egy helyi zöldmezős beruházással kezdte meg, 2006 szeptemberében. A szerbiai üzemet most építik, s a tervek szerint már-ciusban már a termelés is megindulhat.
A következő célpont Bulgária lehet, ahol 2007 második felében jelenne meg a cég. Szerbiával ellentétben azonban – ahol nem volt megfelelő akvizíciós célpont – a bolgár piacra valószínűleg nem cégalapítással és zöldmezős beruházással lép majd be a Pannonplast, hanem egy vállalatot vásárolnának meg.
Nemcsak a fogyasztói csomagolások üzletágat szeretné bővíteni az idén a társaság, más területeken is tervez beruházásokat. A gazdasági igazgató jelezte: a 2007-es befektetési keretnek jelentős részét fordíthatják a megújuló erőforrások divízió bővítésére. A PP még tavaly döntötte el, hogy belép az alternatív energiaforrások piacára technológiai beszállítóként, illetve az erőforrások kiaknázására irányuló beruházások fővállalkozójaként. JZ
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.