BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Pannonplast: végre profit

Négy veszteséges évet követően tavaly lett először nyereséges a Pannonplast (PP) Nyrt. A csoport számottevően csökkenő forgalom mellett több mint 1,1 milliárd forintos nettó eredménnyel zárta a 2006-os esztendőt, ez jelentős javulás a 2005-ös 253 milliós veszteséghez képest. Kedvezőtlen hír lehet ugyanakkor, hogy a társaság árbevétele nem csak a veszteséges leányvállala-tok leépítése miatt esett vissza: a stratégiai fogyasztói csomagolások üzletág sem tudta növelni tavaly a forgalmát.

Ennek ellenére mindenképp úgy néz ki, hogy a PP portfóliótisztítása igen jól sikerült. A társaság 2004 végén kezdte meg az azóta is tartó racionalizálást, ennek folyamán több leányvállalatát is eladta, s tevékenységét a nyereségtermelő területekre próbálta koncentrálni. Az átszervezés következtében az idén a vállalat árbevétele az egy esztendővel korábbihoz képest 29 százalékkal, 16,2 milliárd forintra csökkent, az alkalmazottak létszáma a tavalyi valamivel több mint felére, 673 főre zsugorodott, az eredmény pedig nyereségbe fordult.

A PP tavaly augusztusban jelentette be, hogy fő tevékenységének immár a vagyonkezelést tekinti, s ezzel megkezdődött a társaság portfóliótisztításának második szakasza. Míg a legutóbbi két negyedévet megelőző másfél esztendőre elsősorban a tevékenységi kör szűkítése volt a jellemző, addig az utóbbi négy-öt hónapban már aktívan terjeszkedett a cég.

Gyimóthy Dénes, a Pannonplast megbízott gazdasági igazgatója lapunknak korábban elmondta: a vállalat 8-10 milliárd forintot költene a következő években akvizíciókra. Elsősorban Kelet-Európában szeretné megerősíteni fogyasztói csomagolások üzletágát, de vegyiparon kívüli akvizíciókat is terveznek. Gyimóthy Dénes kiemelte: megfelelő befektetési lehetőségek esetén a műanyagipari expanzióra akár kétmilliárd forintot is fordíthat a cég.

Éppen a fogyasztói csomagolások üzletág stratégiai fontosságú területté válása miatt kedvezőtlen, hogy tavaly ennek a divíziónak is csökkent a forgalma. Bár a csoport árbevételének visszaesése csak néhány százalékos volt, ráadásul az üzletág üzemi eredménye több mint másfélszeresére, 300 millió forint fölé nőtt, a PP vezetése a negyedik negyedévben a divízió strukturális átalakításáról, míg a decemberi rendkívüli közgyűlés a dél-kelet-európai terjeszkedést felgyorsító partnerkeresésről döntött.

A társaság az expanziót egy szerbiai cégalapítással és egy helyi zöldmezős beruházással kezdte meg, 2006 szeptemberében. A szerbiai üzemet most építik, s a tervek szerint már-ciusban már a termelés is megindulhat.

A következő célpont Bulgária lehet, ahol 2007 második felében jelenne meg a cég. Szerbiával ellentétben azonban – ahol nem volt megfelelő akvizíciós célpont – a bolgár piacra valószínűleg nem cégalapítással és zöldmezős beruházással lép majd be a Pannonplast, hanem egy vállalatot vásárolnának meg.

Nemcsak a fogyasztói csomagolások üzletágat szeretné bővíteni az idén a társaság, más területeken is tervez beruházásokat. A gazdasági igazgató jelezte: a 2007-es befektetési keretnek jelentős részét fordíthatják a megújuló erőforrások divízió bővítésére. A PP még tavaly döntötte el, hogy belép az alternatív energiaforrások piacára technológiai beszállítóként, illetve az erőforrások kiaknázására irányuló beruházások fővállalkozójaként. JZ

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.