Az eddigi részleges piacnyitás tapasztalatai világossá tették, hogy bármilyen tökéletes törvényi szabályozás pusztába kiáltott szó csupán az évtizedek óta rögzült, kisebb-nagyobb kiváltságokat élvező, alapvetően erősen monopolizált ellátórendszer radikális átalakítása nélkül. Az elkészült, az érintett szereplők észrevételeit is felhasználó törvénytervezet olyan steril, idealizált – önmagában ugyan konzisztens és helyes – feltételezésekre épült, amelyek köszönő viszonyban sincsenek a jelen állapotokkal. De ami ennél is fontosabb, a leendő törvény társadalmi, gazdasági feltételrendszere tökéletesen tisztázatlan.
Ebben a tekintetben a törvény életbeléptetésének halasztása még mindig a kisebbik rossz. Természetesen a politikai, kormányzati felelősségen és mulasztáson ez semmit sem változtat. A probléma inkább az, hogy a következő hónapokban gyors döntéseket kellene hozni, többek között a hosszú távú szerződések ügyében, és ez ráadásul nem is csak nemzeti döntési kompetencia, hanem érinti az EU illetékes bizottságának eddigi állásfoglalásait is.
A teljes piacnyitás elveit rögzítő törvény feltételeként nemcsak a 2010–2020 között lejáró hosszú távú szerződések ügyét kellene tisztázni, de kétségtelen egyrészt, hogy a felszínen ez a kérdéskör kapja a legnagyobb nyilvánosságot, másrészt, hogy a magyar villamosenergia-ellátás 70-80 százalékát lefedő hosszú távú szerződések érvényben maradása gyakorlatilag ellehetetleníti a valós piaci működés és a kívánatos verseny kibontakozását. Az eddigi, részleges piacnyitásnak, ha volt valami pozitív hozadéka, talán éppen az, hogy a gyakorlatban igazolta ezt.
Hangsúlyozandó, a hosszú távú szerződések hazai rendszerének átalakítására nem elsősorban az EU állásfoglalása miatt van szükség – ez a kérdéskör kezelendő persze –, hanem döntően és meghatározóan a piaci működtetés elemi feltételeinek kialakítása teszi nélkülözhetetlenné. A probléma gyökere az, hogy ez energiaszektor kínálati oldalán egyébként is csak néhány meghatározó szereplő van, ráadásul a kínálati és a keresleti viszonyok is kiegyenlítettek. A kínálati oldal erős monopolizáltsága és a versenyképes többletkapacitások hiánya, továbbá az importlehetőségek beszűkülése az indulást követő években csak vérszegény piaci működést kínál. Az a legfőbb várakozás pedig, hogy az árak csökkenjenek, merő illúzió. Gondoljunk bele: ha az adottságok és az energiaszektor sajátosságai miatt a kínálati oldal eleve monopolhelyzetben van, akkor milyen piaci működésre van esély, ha ezen túlmenően a kínálati oldal közel 80 százalékát kitevő hosszú távú szerződések a kínálati szereplőket egyetlen piaci szereplőhöz kötik? Ráadásul az egyetlen szereplő tulajdonában van az elosztóhálózat, sőt a határkeresztező kapacitások egésze is.
Természetesen a nyilvánosság előtt inkább az kap hangsúlyt, hogy a szerződések felbontása 250 milliárd forintos terhet jelent az egyébként is gyászos állapotban lévő költségvetésnek, és hogy mintegy azonnali 30 százalékos áremelkedést vált ki. Ha a számok valósak, akkor ezek súlyos érvek a változtatás ellen. Persze az is megfontolandó tény, hogy hazánkban a rendszerváltás óta a fogyasztói árak mintegy tízszeresére nőttek, a villamos energia ára azonban több mint hússzorosára. A végső kérdés tehát úgy tehető fel: hosszabb távon együtt éljünk-e a múltbeli igen kedvezőtlen folyamatokkal, vagy vállaljuk az átállás – ma még pontosan meg nem határozható – egyszeri többletterheit. A helyzet pikantériája, hogy a kérdésben hallgatag Fidesz és a kormányzó MSZP lényegében azonos platformot képvisel, a frontvonal igazából a kormányzó pártok között húzódik.
A szerző a GKI Energiakutató Kft. ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.