BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Napilapok reneszánsza

Hogyan élhetik túl a jelenlegi gazdasági krízist a napilapok? A kiadóknak nem kis fejtörést okozhat a megfelelő válasz megtalálása, s kérdés, hogy a tengerentúli társaságok legújabb ötlete életképesnek bizonyul-e. „Ne fegyverezd fel az ellenséged!” – hangzik a mottójuk, amelyet a Times és a Wall Street Journal tulajdonosa, Rupert Murdoch ötlött ki. A stratégia meglehetősen egyszerűnek tűnik, véleménye szerint meg kell tiltani az online hírportáloknak, keresőknek – mint például a Google –, hogy ingyen leközöljék az újságban megjelenő cikkeket. Mindezt azzal indokolta, hogy ha az internet a nyomtatott újság versenytársa, akkor nincs értelme muníciót adni neki, s ezzel hozzájárulni a fejlődéséhez, sikeréhez.


Több piaci szakértő is egyetért abban, hiba volt a nyomtatott sajtó részéről, hogy a kilencvenes években a lapok tartalmát ingyen az internetes oldalak rendelkezésére bocsátotta. A kiadók akkor úgy gondolták, az internet megdobja a hirdetéseik volumenét, s ez megteremti majd a minőségi munka költségfedezetét. Mostanra azonban kiderült, hibáztak, a döntés fejlődés helyett pusztulást idézett elő a nyomtatott sajtóban. Londonban a The Guardian is hasonló lépésre szánta el magát, mondván: a hirdetések nem a napilapot, hanem az internetes oldalakat gazdagítják. S miután a túlélés egyetlen esélyének a minőségi cikkek megjelentetése tűnik, úgy a legrosszabb ötlet a cikkek ingyenes „szállítása”. Így ha a nyomtatott sajtó egységesen fellép az online hírkeresőkkel és -portálokkal szemben, az internet felhasználói azonnal látják a minőségi különbséget a napilap által közölt hírek és az ingyenes hírek nélkül maradt online tartalmak között.


Egyes szakértők azonban meglehetősen pesszimisták az ötlettel kapcsolatban, úgy vélik, az internet jelentette fenyegetés miatt jóval korábban kellett volna lépni. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.