BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Zwack: nehéz esztendő jön

Vidám hangulatban zajlott a Zwack Unicum Nyrt. tegnap megtartott éves rendes közgyűlése: a jókedv oka, hogy a társaság a gazdasági válság mind jobban érezhető hatásai ellenére a terveit túlszárnyaló évet tudhat maga mögött. A cég 30,36 milliárd forintos árbevétel mellett 4,134 milliárdos adózás előtti eredménnyel zárta a 2009. március 31-ig tartó üzleti évét. Igaz, az eredmény két rendkívüli tételt is tartalmaz, ezek nélkül a beszámolási időszak adózás előtti eredménye 3,984 milliárd forint, ez 2,6 százalékkal haladja meg a bázisidőszak eredményét, illetve 2,5 százalékkal a tervezettet.

A közgyűlésen a részvényesek között a legnépszerűbb napirendi pont a tavalyi eredmény felhasználásáról szóló volt, itt arról határoztak, hogy összesen 4,68 milliárd forint osztalékot fizetnek ki a tulajdonosok között. Ebből az üzleti év során 2,645 milliárdos rendkívüli osztalékelőleget már kifizettek, a fennmaradó 2,035 milliárdot, azaz papíronként ezer forintot augusztus 31-től folyamatosan vehetik fel a részvényesek.

Frank Odzuck, a társaság vezérigazgatója a közgyűlésen tartott beszámolójában elmondta, hogy két ellentétes fél év jellemezte a 2008. április 1. és 2009. március 31. közötti időszakot. Az első pénzügyi fél évben a teljes hazai legális szeszesital-piac 2,3 százalékos csökkenése ellenére a prémium szegmens 10 százalék körüli ütemben bővült, ez alátámasztotta a cég prémium termékekre összpontosító stratégiáját. Ősztől azonban mind ez, mind a kommersz áruk ágazata lényegesen gyengébben teljesített, a gazdasági válság azonnal éreztette a hatását, főképpen a gasztroszegmensben, azaz a vendéglátóhelyeken, éttermekben és bárokban. Mindezek ellenére az üzleti év utolsó negyedében sikerült a cégnek szinten tartania az árbevételét, szemben a harmadik negyed ötszázalékos árbevétel-csökkenésével.

A válság hatásait enyhítendő a társaság az utolsó három hónapban költségmegtakarítási programot indított, ezzel összesen nagyjából egymilliárd forintot tudtak megspórolni – mondta a vezérigazgató. A kiadáslefaragás elsősorban a marketing-, illetve a személyi költségeket érintette. Az ez évre vonatkozó tervekről Frank Odzuck a beszámolójában elmondta, hogy a cég eredménye csökkenni fog ugyan, ám ennek ellenére még mindig nagyon profitábilisak maradnak.

„Soha nem zártunk még ilyen jó évet”

- Hogyan értékelné a cég tavalyi pénzügyi évét?

-Soha nem zártunk még ilyen jó évet az eredmény tekintetében. A részvényesek szempontjából pedig az a legfontosabb, hogy a kimagasló számok miatt rendkívüli osztalékot tudtunk fizetni. Összességében kétszer akkora osztalékot fizetünk ki az idén, mint a korábbi években. A másik fontos eredménynek azt tartom, hogy a forgalmunkat sikerült növelni belföldön és külföldön egyaránt. Az év egyik legfontosabb fejleménye a cég szempontjából pedig a Zwack Liqueur (itthon Unicum Next) amerikai bevezetése volt.

- Mire számítanak az idén a gazdasági válság fényében?

-Társaságunk az elmúlt tíz esztendő legnehezebb üzleti éve előtt áll. Kellő óvatossággal azt látjuk reálisnak, hogy a gasztropiacon a hagyományos márkáinknak, például az Unicumnak, a Vilmosnak a forgalma körülbelül húsz százalékkal csökkenhet, a kiskereskedelmi forgalomban pedig stagnálásra számítunk, ez összességében 10 százalékos forgalomcsökkenéshez vezethet. Ez körülbelül 20-25 százalékos profitesést eredményezhet. Természetesen amenynyiben tovább romlik a gazdasági környezet, a számaink roszszabbak, ha javul, akkor jobbak lehetnek a terveknél.

- A közgyűlésen elhangzott beszédében említette, hogy az innováció lehet az egyik hatásos eszköz a válság hatásainak tompítására. Milyen újításokat terveznek az idén?

-Való igaz, hogy nagy hangsúlyt fektetünk az új termékek kifejlesztésére, de fontosnak tartjuk a meglévő márkáink, termékcsaládjaink megújítását is. Már most is lehet látni a boltokban a teljesen megújult Unicum- és Unicum Next-csomagolásokat, ezen termékeink promotálására egy újszerű, szerintünk rendkívül hatékony reklámkampányt is indítunk a közeljövőben. Nagyon sikeresek az új termékeink is, ezeken belül kiemelném a Zwack Maximilian Tokaji Párlatot, vagy például a Fütyülős termékcsaládból az új, bodza ízesítésű változatot, amely hamar rendkívül népszerűvé vált.

-Soha nem zártunk még ilyen jó évet az eredmény tekintetében. A részvényesek szempontjából pedig az a legfontosabb, hogy a kimagasló számok miatt rendkívüli osztalékot tudtunk fizetni. Összességében kétszer akkora osztalékot fizetünk ki az idén, mint a korábbi években. A másik fontos eredménynek azt tartom, hogy a forgalmunkat sikerült növelni belföldön és külföldön egyaránt. Az év egyik legfontosabb fejleménye a cég szempontjából pedig a Zwack Liqueur (itthon Unicum Next) amerikai bevezetése volt.

- Mire számítanak az idén a gazdasági válság fényében?

-Társaságunk az elmúlt tíz esztendő legnehezebb üzleti éve előtt áll. Kellő óvatossággal azt látjuk reálisnak, hogy a gasztropiacon a hagyományos márkáinknak, például az Unicumnak, a Vilmosnak a forgalma körülbelül húsz százalékkal csökkenhet, a kiskereskedelmi forgalomban pedig stagnálásra számítunk, ez összességében 10 százalékos forgalomcsökkenéshez vezethet. Ez körülbelül 20-25 százalékos profitesést eredményezhet. Természetesen amenynyiben tovább romlik a gazdasági környezet, a számaink roszszabbak, ha javul, akkor jobbak lehetnek a terveknél.

- A közgyűlésen elhangzott beszédében említette, hogy az innováció lehet az egyik hatásos eszköz a válság hatásainak tompítására. Milyen újításokat terveznek az idén?

-Való igaz, hogy nagy hangsúlyt fektetünk az új termékek kifejlesztésére, de fontosnak tartjuk a meglévő márkáink, termékcsaládjaink megújítását is. Már most is lehet látni a boltokban a teljesen megújult Unicum- és Unicum Next-csomagolásokat, ezen termékeink promotálására egy újszerű, szerintünk rendkívül hatékony reklámkampányt is indítunk a közeljövőben. Nagyon sikeresek az új termékeink is, ezeken belül kiemelném a Zwack Maximilian Tokaji Párlatot, vagy például a Fütyülős termékcsaládból az új, bodza ízesítésű változatot, amely hamar rendkívül népszerűvé vált.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.