Beruházás- és befektetésösztönzés, a klaszterképződés elősegítése, a határon túli célterületen tevékenykedő kis- és középvállalatok támogatása, szakképzés és felnőttképzés – többek között ezekre összpontosít az a program, amelyet jövőre terveznek indítani a Kárpát-medencében. Az Új Széchenyi-terv keretében előkészítés alatt lévő Kárpát-medencei gazdaságfejlesztési program egyik legfontosabb célja, hogy – ahogy más európai makrorégióban (mint az Alpok vagy a mediterrán térség) – az érintett gazdaságok maximálisan ki tudják használni a meglévő lehetőségeket. A 25 millió lakosú makrorégió egyébként már eddig is természetes terepe volt a magyar gazdaságnak, ezt a kereskedelmi és a magyar tőkeexportőri adatok is mutatják. Mindenesetre olyannyira stratégiai cél az eurorégió, hogy felállítottak egy speciális főosztályt a Nemzetgazdasági Minisztériumban a Kárpát-medencei térség gazdaságfejlesztési főosztálya néven.
Habár a programnak eddig csak a vitairata készült el, s finomulhat még a szakmával való konzultációk során, a legfontosabb pillérei és céljai már ismertek. Ami ez utóbbiakat, pontosabban a gazdasági jellegűeket illeti: a Nemzetgazdasági Minisztérium által megfogalmazott egyik legfontosabb stratégiai cél a magyar vállalkozások piacnyerése, mind a tőkebefektetések mind az exporttevékenység, mind pedig különféle együttműködések révén. Mindez hozzájárul a munkahelyteremtéshez is, ahhoz, hogy a magyar kkv-k a régiós terjeszkedésnek köszönhetően mind több munkahelyet tudjanak biztosítani idehaza is. Cél, hogy a magyar vállalkozások – mérettől függetlenül – erőforrásaikat és piacaikat ne a tízmilliós magyar, hanem a 25 milliós Kárpát-medencei piachoz méretezzék, és legyenek képesek az ezáltal kínált mozgásteret kihasználni. A program keretében a tervek szerint konkrét, a magyar vállalkozások terjeszkedését szolgáló, ösztönző pénzügyi és információs eszközrendszert dolgoznak majd ki.
Korábban Becsey Zsolt, a Nemzetgazdasági Minisztérium külgazdasági államtitkára lapunknak arról beszélt (VG, 2010. július 12.): a közvetlenül uniós forrásokra is épülő Kárpát-medencei gazdasági övezet létrehozása, illetve egy ezt támogató alap felállítása is cél. A térségben lévő kisebb rádiuszú gazdasági együttműködést szeretnék ezzel segíteni, beleértve a kölcsönös befektetéseket, a határokon átívelő gazdasági akciókat, a vállalkozások együttműködését, egységes szakképzési rendszer kialakítását, s azt, hogy infrastrukturálisan légiesítsék a határokat. Ez az uniós tagság lényege: mikroszinten erős régiók alakuljanak ki. A Benelux államok együttműködése például máig erről szól – mondta akkor.
Tény és való, a magyar vállalkozások külföldi közvetlen tőkebefektetési állományának a legnagyobb része a Kárpát-medencei eurorégiónak nevezett térségben telepedett meg, azaz Horvátországban, Romániában, Szerbiában, Szlovákiában (kevéssé Szlovéniában) és Ukrajnában. Ezen belül is Szlovákia a legnépszerűbb célpont. Az egyelőre rendelkezésre álló legfrissebb, 2008-as éves adatok szerint 2,4 milliárd eurót fektettek be magyarok, ez az összes magyar eredetű külföldi FDI-állomány 17,3 százaléka. De a Kárpát-medence több más országa is meghatározó, így Horvátország (1,09 milliárd euró) és Románia (594 millió).
A közvetlen magyar tőkebefektetések állományának több mint a fele Kelet-Közép-Európában található. Tavaly, a válság tobzódása idején is voltak magyar befektetések a régióban, többek között Ukrajnában (65 millió euró), Romániában (47 millió) vagy éppen Horvátországban (26 millió). Megjegyzendő egyébként, hogy a gazdasági tárca a Magyar Nemzeti Bank által közölt adatokkal operál, ugyanakkor a fogadó ország statisztikái sokszor ennél nagyobb összegeket mutatnak. Például a román adatok szerint az ott megtelepedett magyar működő tőke már meghaladta az egymilliárd eurót (a különbség az újrabefektetett nyereség elszámolásából adódik).
Kereskedelemben is természetes célországok a Kárpát-medence államai, amelyek közül több is a top tízes listán szerepel az export nagysága alapján, ha pedig a lakosság arányában nézzük az adatokat, az összefonódás még kézzelfoghatóbb. A legutolsó – 2009-es – éves adatok szerint Románia az ötödik legjelentősebb célország volt, Szlovákia pedig a hatodik. Ráadásul ezek a viszonylatok jelentős aktívumot termelnek a kétoldalú forgalomban: a román relációban képződik például a második legnagyobb kereskedelmi többletünk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.