Akkor hát hányadán is állunk az adóterhelés mértékével? Jogosan vetődhet fel ez a kérdés bárkiben, aki figyelemmel kíséri az e témával foglalkozó kutatásokat, tanulmányokat, cikkeket. És ennek ellenére képtelen eligazodni az adójogszabályok, -alapok és -mértékek sűrűjében, hiszen ahány elemzés, ahány megközelítés, annyiféle az eredmény.
Ez a „sokféleség” különösen megnehezíti azon döntéshozók életét, akik egy-egy milliárdos beruházás vagy cégalapítás előtt szeretnének tájékozódni arról, egy-egy országban mennyi is lesz a ténylegesen fizetendő társasági adó mértéke, vagy hogy mennyit tesznek ki a cég tevékenységéhez kötődő további terhek. Az ugyanis már-már közhelyes megállapítás, hogy magas adókulcs takarhat közepes vagy akár alacsony tényleges adóterhelést, vagy hogy egy-egy egyedi kedvezmény a feje tetejére állíthat alapos előzetes számításokat is. És akkor még csak a társasági adóról beszélünk, amely egy a sok tucat közteher közül.
Éppen ezen a területen tenné fokozatokkal világosabbá a viszonyokat az Európai Bizottság által szorgalmazott közös konszolidált társaságiadó-alap. Ennek bevezetésével az adóverseny jószerivel a kulcsokra redukálódna. Ám éppen ez az, amihez a beruházásokat elcsábítani akaró tagállamoknak, köztük hazánknak nemigen fűlik a foga. Emögött pedig nemcsak az a jogos érv húzódik meg, hogy közös adóalap mellett nem lehet célzott adóalap-kedvezményekkel támogatni egyes ágazatokat, cégeket. Hanem az is, ami az Európai Bizottság elemzéséből szűrhető le: közös adóalapból kevesebb jutna hazánknak a jelenleginél. Ami mégiscsak arra utal, hogy a mostani „alap adóalap” szélesebb az unió átlagánál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.