BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Steve Jobs karácsonyi sláger lehet

Bár a 2011-es esztendő eddig nem okozott túl sok örömöt a könyvkiadóknak és terjesztőknek, a piac szereplői alapvetően bizakodóak. A könyvpiac szempontjából kiemelkedően fontos karácsonyi időszak slágerterméke Steve Jobs önéletrajzi könyve lehet, amely ma kerül a boltokba.

A egész éves eredmények szempontjából is meghatározó lesz a könyvkiadók és terjesztők számára a következő három-négy hét, a december eleje és karácsony közötti időszakban bonyolítják le ugyanis a piacon a teljes éves forgalom 25-30 százalékát. Az év vége ezúttal különösen fontos a szektor szereplőinek, hiszen a 2011-es esztendő eddig nem sikerült fényesen: az ágazati szereplők tapasztalatai alapján az első 9-10 hónapban folytatódott a könyvpiac szűkülése. Az értékesítés egy éven belüli eddigi csúcsát a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének adatai szerint 2008-ban érte el, amikor is bő 67 milliárd forint értékben 42,5 millió kötetet adtak el Magyarországon, azóta azonban közel 10 százalékkal zsugorodott a piac, s tavaly már csak 61,6 milliárd forintért vettek könyveket hazánkban. A szektor szereplőinek tapasztalatai szerint a tendencia 2011 első felében folytatódott, azaz időarányosan az első hat hónapban ismét kisebb volt a forgalom, mint az előző év hasonló időszakában. Kedvező fordulatként értékelhető ugyanakkor, hogy július-augusztus környékén a visszaesés megállt, s nyár vége óta stagnálás, enyhe emelkedés figyelhető meg az értékesítésben, igaz ez egyelőre nem tudta kompenzálni az év korábbi szakaszában tapasztalt hanyatlást.

Ennek fényében nem meglepő, hogy az értékesítők és a kiadók nem számolnak jelentős bevételnövekedéssel az esztendő egészére, még akkor sem, ha a szektor szereplői alapvetően bizakodóak a karácsonyi kereslettel kapcsolatban. Kolosi Beáta, az országszerte mintegy hatvan üzlettel rendelkező Líra Könyv Zrt. vezérigazgatója a Világgazdaságnak elmondta: bár az év első felében az egy esztendővel korábbitól elmaradt a forgalom, s ezt követően is csak nagyjából a tavalyi számokat sikerült hozni, a novemberi értékesítési adatok már adnak okot némi optimizmusra.

A viszonylag gyenge évkezdetet követően a kiadók is a decemberi értékesítésben bíznak, az ágazat ezen szegmensében azonban különösen sokat számít, hogy a cégek valami „nagy dobással” jöjjenek ki karácsonyra. Ebből a szempontból kifejezetten sikeres lehet az idén a HVG Könyvek, a piaci szereplők többsége ugyanis úgy vélekedik, hogy a következő hetek slágerterméke a Walter Isaacson Steve Jobs című könyvének magyar nyelvű kiadása lehet, amit a HVG jegyez.

A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.