A egész éves eredmények szempontjából is meghatározó lesz a könyvkiadók és terjesztők számára a következő három-négy hét, a december eleje és karácsony közötti időszakban bonyolítják le ugyanis a piacon a teljes éves forgalom 25-30 százalékát. Az év vége ezúttal különösen fontos a szektor szereplőinek, hiszen a 2011-es esztendő eddig nem sikerült fényesen: az ágazati szereplők tapasztalatai alapján az első 9-10 hónapban folytatódott a könyvpiac szűkülése. Az értékesítés egy éven belüli eddigi csúcsát a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének adatai szerint 2008-ban érte el, amikor is bő 67 milliárd forint értékben 42,5 millió kötetet adtak el Magyarországon, azóta azonban közel 10 százalékkal zsugorodott a piac, s tavaly már csak 61,6 milliárd forintért vettek könyveket hazánkban. A szektor szereplőinek tapasztalatai szerint a tendencia 2011 első felében folytatódott, azaz időarányosan az első hat hónapban ismét kisebb volt a forgalom, mint az előző év hasonló időszakában. Kedvező fordulatként értékelhető ugyanakkor, hogy július-augusztus környékén a visszaesés megállt, s nyár vége óta stagnálás, enyhe emelkedés figyelhető meg az értékesítésben, igaz ez egyelőre nem tudta kompenzálni az év korábbi szakaszában tapasztalt hanyatlást.
Ennek fényében nem meglepő, hogy az értékesítők és a kiadók nem számolnak jelentős bevételnövekedéssel az esztendő egészére, még akkor sem, ha a szektor szereplői alapvetően bizakodóak a karácsonyi kereslettel kapcsolatban. Kolosi Beáta, az országszerte mintegy hatvan üzlettel rendelkező Líra Könyv Zrt. vezérigazgatója a Világgazdaságnak elmondta: bár az év első felében az egy esztendővel korábbitól elmaradt a forgalom, s ezt követően is csak nagyjából a tavalyi számokat sikerült hozni, a novemberi értékesítési adatok már adnak okot némi optimizmusra.
A viszonylag gyenge évkezdetet követően a kiadók is a decemberi értékesítésben bíznak, az ágazat ezen szegmensében azonban különösen sokat számít, hogy a cégek valami „nagy dobással” jöjjenek ki karácsonyra. Ebből a szempontból kifejezetten sikeres lehet az idén a HVG Könyvek, a piaci szereplők többsége ugyanis úgy vélekedik, hogy a következő hetek slágerterméke a Walter Isaacson Steve Jobs című könyvének magyar nyelvű kiadása lehet, amit a HVG jegyez.
A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.