Szerinte az 5415 koncesszió kissé felülmúlja a várakozásokat, korábban ötezernél húzták meg a lélektani határt, hogy a rendszer működőképes-e. Az első fordulóban 1417 koncesszió nem kelt el, kétezernél kevesebb lakosú településeken. A második forduló néhány napon belül elindul, kiírják a pályázatot. „A nyertesek húsz évre szóló jogosultságot szereztek, amivel a családjuk megélhetését biztosítják, ezt nem fogják kockáztatni” – fogalmazott a vezérigazgató. A nyertesekkel 30 napon belül megkötik a szerződést, ezután még van egy kis idő, hogy beszerezzék az engedélyeket, és valószínű, hogy július 1-jétől nagyon sok dohánybolt meg fog nyitni.
Egy személlyel egy időpontban legfeljebb öt megkötött koncessziós szerződés lehet hatályban. A lista alapján ezzel sokan éltek is. Például Győrben 63 trafik nyílhat, ebből Kári-Horváth Péter László, Máthé Mátyás, Mészáros Dóra, Orbán Adrienn és Sragner László is ötöt működtethet majd. Esztergomban pedig Sóron Ádámnak négy, Sóron Tibor Györgynének öt, míg Sóron Tibornak egy pályázata nyert. „Az elbíráló bizottság pontozta a pályázatokat objektív szempontok alapján” – mondta lapunknak Légrádi Petra, a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. kommunikációs vezetője. A kiírás szerint a pályázó üzleti terve alapján 1-60 pontot lehetet például szerezni. Szintén sokat, 25 pontot ért, ha a pályázó vállalta, hogy július 1-ig megnyitja a dohányboltot. Azzal is lehetett 12 pontot szerezni, ha az üzlet legalább napi 12 órát nyitva lesz.
Kockázat lesz bőven: az éves szinten mintegy 500 milliárd forintos magyar dohánypiacon a korábbi 40–42 ezer bejáratott, üzletileg többé-kevésbé sikeres egység helyett néhány ezer, zömmel újonnan alakuló, üzleti múlttal nem feltétlenül rendelkező vállalkozás szolgálja majd ki a vevőket. A működési kockázatok egy részével a kormányzat is tisztában van, hiszen az egyik februári módosítás során bővítették az új boltokban kapható termékek körét, így ezekben nemcsak dohány- és szerencsejáték-termékek vásárolhatók majd, hanem alkoholos italok, üdítők, ásványvizek és újságok is.
A koncessziós díj a kétezer lakos alatti településeken évi 100 ezer, 2–10 ezer főnél 160 ezer, tízezer fő felett 200 ezer, Budapesten, a megyei jogú városokban és a megyeszékhelyeken 240 ezer forint. Az OTP külön a trafikosoknak dolgozott ki az induláshoz szükséges csomagot. „Az ajánlatunk mindenre vonatkozik, ami az induláskor felmerülhet. Vagyis az üzlethelyiség bérléstől a pénzszállításig, a POS-termináloktól a pénztárgépekig” – mondta lapunknak Csonka Tibor, az OTP Mikro- és Kisvállalati Igazgatóságának vezetője.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.