A második világháború után kialakult jóléti államok fölött több vészharangot is megkongattak már. Először azért, mert a 70-es években a növekedés lefékeződött, és a stagfláció körülményei között nehezebb volt mindenkinek javuló életkörülményeket biztosítani. Aztán az angolszász világban a Thatcher-Reagan-féle neokonzervatív ellenforradalom meg is hirdette a támadást a jóléti újraelosztás és a gazdaságba beavatkozó állam ellen.
A Szovjetunió felbomlásával eltűnt az egyik fontos külső ösztönző, amely miatt a nyugati piacgazdaság is szociálisabb volt a korábbiaknál. Végül a feltörekvő országok gazdasági sikereire, az általuk támasztott versenyre hivatkozva lehetett feladni olyan juttatásokat, amelyek gazdasági szempontból indokolatlannak, fenntarthatatlannak minősültek.
A felsorolt tényezők nagy jelentőséggel bírtak, látni kell azonban, hogy az OECD-országok jóléti rendszerei továbbra is erősnek mondhatók. Sőt, arra is vannak példák, hogy a legerősebb gazdaságokban újabb elemekkel egészül ki a jóléti állam. Ilyen az Egyesült Államokban bevezetett általános egészségbiztosítás (Obamacare), valamint a Németországban idén bevezetett minimálbér.
Persze – mondhatjuk – nincs abban semmi meglepő, hogy a gazdagabb országok erősítik a szociális védőhálót – ők ezt „megengedhetik maguknak”. Ezért fontos felhívni a figyelmet arra, hogy a gondoskodó állam a világgazdaság más régióban, a feltörekvő térségekben is megvetette lábát. Ez elmúlt másfél évtized fordulatként is értékelhető ebből a szempontból.
A három legjelentősebb felzárkózó gazdaság, Kína, India és Brazília az elmúlt évtizedben nemcsak a világgazdasági átlagnál gyorsabb GDP-növekedésről, hanem a szegénység elleni programokról is ismert. Kína „Di Bao” program néven garantált minimáljövedelem-modellt vezetett be a városokban. A másfél évvel ezelőtti pártkonferencia elindította a Hukou-rendszer reformját is, amely közelíteni fogja a városi és a vidéki lakosság szociális jogait.
India esetében sokan tanulmányozzák az ottani iskolai étkeztetési programot, valamint a Mahatma Gandhi nevét viselő vidéki foglalkoztatási garanciamodellt, amelynek a lényege, hogy a minimálbért az informális gazdaságban is érvényesítsék. Az állami szolgálatnak kötelessége munkát adni az arra jelentkezőknek, aki viszont egy határidőn túl nem kap ilyet, az segélyre lesz jogosult.
Brazília szociális programja, a Bolsa Família is egyfajta szimbólum lett már, ami első jelentős példája ez a feltételekhez kötött készpénz-transzfernek (a családok azért kapnak rendszeres juttatást, hogy a gyermekeket iskolába járatják). Az évtized nagy sporteseményeit is összekötötték olyan programokkal, amelyek felszámolják a nagyvárosi szegénynegyedeket, és elindítják a szegény családok gyermekeit az iskoláztatás útján.
A világbank szerint évente 9 százalékkal nő azoknak a száma, akikre kiterjed valamilyen szociális védőháló, vagyis közvetlen, járulékfizetés nélküli jövedelem-transzferben részesülnek. Ma összesen egymilliárd ember részesül valamilyen szociális transzferben.
Minimálbér az ILO tagországainak 90 százalékában létezik – igaz, sokszor csak bizonyos szektorokban. Ami a munkaidőt illeti, a tagországok mindössze 8 százalékában nincs konkrét, törvényben megszabott maximuma a heti munkaidőnek. Olyan esetek pedig, mint a két évvel ezelőtti, bangladesi üzemi tragédia (Rana Plaza), kiváltják a munkajog gyorsított átszabását, korszerűsítését.
Ez az „evolúció” visszahat a fejlettebb térségekre, így Európára is. A fejlődő világ szabályozó vagy újraelosztó programjai eleinte csak szándékokról, törekvésekről szólnak, és idő kell hozzá, mire a hatásukat is látható módon kifejtik. A gondoskodó állam elemeinek megjelenése azt mutatja: a fejlett és a feltörekvő gazdaságok közötti szociális szakadék széles ugyan, de szűkíthető; méghozzá nemcsak a fejlettek szociális rendszereinek gyengítésével, hanem a feltörekvő gazdaságok szociális dimenziójának erősítése által is.
A szociális állam kifejlődését segíti a demokratizálódás, a társadalmi és politikai stabilitás megőrzésének igénye. A társadalmi békét garantáló intézkedések pozitívan hathatnak a beruházási kedvre és az emberi erőforrások fejlesztésére. Ahogy a feltörekvő országok gazdaságai munkaalapúvá válnak, úgy törekszenek a szociális dimenzió megerősítésére. A kettő között (sem az EU-ban, sem Európán kívül) nincs olyan típusú ellentét, amelyet időnként a balkáni gondolatkörben feltételeznek.
A globalizáció beköszönte óta kedvelt kutatási és vitatéma az is, hogy vajon a migráció hogyan hat a jóléti rendszerekre. Vannak, akik úgy látják, a migráció gyengíti a szolidaritást, mivel heterogénabb társadalmakat hoz létre, így a jóléti rendszerek iránti elkötelezettség is csökken. Ennek a feltételezésnek azonban ellentmondanak az empirikus kutatások. A migránsok sok esetben jelentős nettó befizetői a fogadó országok jóléti kasszáinak, és segítenek azok fenntarthatóvá tételében.
Emellett a bevándorlás előidézheti azt is, hogy a szociálpolitika a fogadó országban új elemekkel bővüljön. Így például Hollandiában a bevándorlás nyomán előállt integrációs szükséglet hívta életre a mikrohitelezést, és általában a szociális vállalkozások támogatásának formáit. Az EU-n belül a korábbinál intenzívebb belső vándorlás is felerősíti a közös szociális szabályozás igényét. A szociális dömping elkerülése érdekében sokan szorgalmazzák a minimálbér közös szabályozását, az eurózónán belül pedig közös munkanélküli biztosítás kialakítását.
Ezek az új intézkedések nem születnek meg maguktól – sok elemzés és vita előz meg minden lépést. A hosszú európai válság után azonban szükség is, lehetőség is van a szociális koordináció megerősítésére. A világgazdasági versenyre a feltörekvő gazdaságok fejleményei miatt ezúttal nehezebb ellenérvként hivatkozni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.