Számos nagyvállalat működtet gyakornoki programot, de ezek a lehetőségek alapvetően az egyetemek, főiskolák hallgatóit célozzák. A szakképzésből kikerülteknek kevesebb lehetőségük van válogatni, pedig a munkatapasztalat megszerzése számukra is alapvető fontosságú. A Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programban megjelent egy pályázat, amely 15 milliárd forintot biztosít elsősorban a kis- és középvállalkozások számára, hogy gyakornoki programokat működtessenek.
Az uniós támogatást a gyakornokok alkalmazásával és betanításával járó többletköltségekre, a többi között a fiatalok bérére, a vállalati gyakornoki kapcsolattartók díjazása, a gyakornoki hely kialakításához szükséges tárgyi feltételek biztosítására kapják a cégek. A megjelent pályázaton 1,9 és 30 millió forint közötti összegeket kérhetnek a vállalkozások. A gyakornoki idő kilenc hónap, emellett négy és fél hónap továbbfoglalkoztatást kell vállalnia a cégnek.
A program elsődleges célja a közvetlen munkahelyteremtés elősegítésén túl az iskolai rendszerű képzésben, felnőttoktatásban vagy felnőttképzésben megszerzett szakképesítés hasznosulásának elősegítése, a fiatalok korai munkahelyi tapasztalathoz segítése, ezzel a későbbi foglalkoztathatóságuk növelése. A felhívás az Ifjúsági Garancia rendszeréhez kapcsolódik, amelynek lényege, hogy minden 25 év alatti fiatal az iskolai tanulmányai befejezését vagy a munkanélkülivé válását követő négy hónapon belül konkrét foglalkoztatási vagy továbbképzési ajánlatot kapjon. Ezt különben az EU viszonylatában is vállalta Magyarország. (A cégek és a fiatalok között a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat területi kirendeltségei közvetítenek.)
A szakmunkás fiatalok gyakornoki képzése leginkább ismerettségi alapon valósul meg Magyarországon, az kap lehetőséget például egy autószerelő kisvállalkozásnál, aki ismeri a műhely tulajdonosát vagy vezetőjét – mondta egy vállalkozás vezetője. Kiemelte, aki klasszikus értelemben vett szakmunkás, fizetett gyakornokságot akar magának, annak legalább a szomszédba, Ausztriáig el kell mennie, vagy meg kell próbálkoznia egy nagyobb vállalatnál megpályázni egy helyet. Megnéztük, hogy azokon az internetes oldalakon, ahol gyakornoki helyeket kereshetnek maguknak a fiatalok, milyen lehetőségeket kínálnak. Nagyítóval sem találtunk mondjuk egy szakács, egy villanyszerelő vagy éppen egy autószerelő melletti helyet. Saleses, kommunikációs, könyvelő, marketinges, projekt manager, mérnök, programozó fiatalra azonban bőven van igény.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.