A Szegedi Vadaspark területén épült játszótér kialakítására és üzemeltetésére 2013-ban jogosulatlanul vehettek igénybe mintegy 185 millió forintnyi hazai és európai uniós támogatást. Az ügyészség szerint a gyanú megalapozott. A projekt tényleges bekerülési értéke ugyanis a támogatási szerződésben szereplő költségek csupán 15-20 százaléka volt. A történetben vannak fiktív szerződések, külföldi vállalatok, köztük természetesen egy offshore cég is. Így megy ez nálunk (is). Az internetes kommentelők azt érzékeltetik: nem egyedi e történet.
A többi, nemrég épült játszótér költségét, támogatását is érdemes lenne alaposan megvizsgálni. Ezt tette a Korrupciókutató Központ Budapest is, de nemcsak játszótéri beruházásokkal, hanem úgy 135 ezer közbeszerzési pályázattal, melyeket 2009–2015-ben írtak ki. Az eredmény nem megdöbbentő. Az derült ki, amit sejtünk, saját tapasztalatból megfogalmaztunk: elterjedt a csalás, a költséghizlalás. Ám egészen más, ha a korrupciós érzetet tényekkel is bizonyítják. Az elemzés kimutatta: a közbeszerzéseket áthatja a korrupció, ám az európai uniós kiírásoknál egyértelműen magasabb ez a kockázat, mint a magyar forrásból megvalósulóknál.
Az összes közbeszerzési pénz 40-60 százaléka az EU-ból származik. Ezen pályázatok nyerteseinél gyakori a túlárazás, aminek mértéke akár a 140 százalékot is elérheti – állapítja meg a Korrupciókutató Központ Budapest elemzése. A szegedi játszótérnél ennél jóval vastagabban fogott a ceruza. A 2009–2015 között meghirdetett körülbelül 135 ezer közbeszerzési adatai alapján a kutatók végkövetkeztetése az volt, hogy ezen időszak alatt egyértelműen nőttek a korrupciós kockázatok. Ugyanakkor azt is kimutatták, hogy ahol volt nyilvános ajánlattételi felhívás, ott a túlárazás is ritkábban fordult elő. A nyilvánosság egyébként a versenyt is erősítette, amit ugyancsak utálnak a csalók.
Vagyis a dolog egyszerű: minden közbeszerzési pályázatot – jó, talán a nemzetbiztonságiakat nem – nyilvánossá kell tenni, a bírálat menetét s eredményét is. Már csak azért is, mert közpénzekről van szó. Még akkor is, ha az EU-források esetében ezt kevésbé érezzük át. Ez amolyan ingyenpénz, támogatás, s az a cél, hogy minél többet megszerezzünk – az országnak. Tartja magát ugyanis az a hit: az a lényeg, hogy bejöjjön ez a pénz, a miénk legyen, s a nagy igyekezetben a hatékony, célirányos felhasználásra kevesebb erő jut. Pedig a túlárazásokkal – és persze az értelmetlen felhasználással – saját lehetőségeinket kurtítjuk meg. Annyira világos e tétel! Mégis, mintha elnézők lennénk az EU-források szabálytalan vagy még a korrupt felhasználásával is.
A kormánynak azonban nem kellene elnézőnek lennie. Sőt, az elemzés azt mutatta ki, hogy a 2010-ben bevezetett új közbeszerzési törvény jelentősen csökkentette az átláthatóságot, az uniós közbeszerzések kevésbé transzparensek, mint a magyar forrásból finanszírozottak. A legnagyobb korrupciós kockázatot jelentő egypályázós vagy verseny nélküli közbeszerzések aránya magas, 25-30 százalék között mozog. Sovány vigasz, hogy Lengyelországban ez az arány eléri a 40-45 százalékot is.
Vagyis a tendencia nem kedvez a korrupciómentes megoldásoknak. Terjed a titkosítási folyamat.
Egyre több államhoz kötődő, a köz pénzéből létező intézmény gondolja úgy, hogy bizonyos ügyletei nem tartoznak a nyilvánosságra. Mondvacsinált közérdekkel vagy egyéb, nehezen felfogható indokkal kerülik ki az átláthatóságot. Így a nyilvánvalóan közpénzek felhasználásának nyilvánosságát egyre gyakrabban bírósággal kell kikényszeríteniük az újságíróknak. Legutóbb például az MNB közalapítványairól mondta ki a bíróság a Világgazdaság újságírójának beadványára, hogy azok bizony köztulajdonnak számítanak, tehát gazdálkodásuk is nyilvános. Józan ésszel nehezen érthető, miért gondolhatta ezt valaki másként. De gondolta, s titkolózott. Mint ahogy sokan ezt teszik az EU-forrásokkal, az állam által kiírt közbeszerzéseknél is. Ha megtehetik, megteszik. Az alkalom szüli a korrupciót. Nálunk túl sok az alkalom. Sőt egyre több.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.