A szállodaipar soha nem jeleskedett abban, hogy gyorsan megfeleljen a vendégek változó igényeinek -- vélekedik a Financial Times szakírója. Megállapítását azzal támasztja alá, hogy ugyan már két évtizede léteznek -- és az e-mail térhódításával hamarosan talán feleslegessé is válnak -- a faxgépek, ám a szállodák még most is vitatkoznak azon, hogy felszereljék-e szobáikat ilyen berendezéssel. A technológiai fejlődés azonban most ennél sokkal nagyobb horderejű döntésre kényszeríti az iparágat: érdemes-e költséget nem kímélve számítógéppel felszerelni a szobákat, vállalva, hogy azok rövidesen túlhaladottakká válnak?
Az amerikai Choice Hotels International egyike azon kevés társaságoknak, amelyek bejelentették: szobáik egy részében hamarosan internetes személyi számítógép várja majd az üzleti utazókat. Ennek kivitelezésére az idén májusban létrehozta a Stay Connect nevű társaságot. Mások óvatosabbak: Paul Tribolet, a Sheraton és Westin szállodaláncokat birtokló Starwood európai marketingigazgatója szerint a legtöbb vendég szívesebben használja saját laptopját. A feladat tehát "mindössze" a megfelelő csatlakozás biztosítása. A Choice ezzel szemben úgy véli, hogy igenis jelentős igény volna PC-vel felszerelt szobákra, sőt az jelentős bevételi forrást is jelenthetne. A világhálóra való gyors csatlakozás hamarosan olyan alapvető szolgáltatás lesz, mint a telefon vagy a televízió -- húzza alá Charles Ledsinger, a Choice elnök-vezérigazgatója.
Az Egyesült Államokban található 4 millió szállodai szobának jelenleg mindössze 1 százaléka van nagy sebességű internetcsatlakozással vagy számítógéppel felszerelve, és gyakorlatilag mindenki egyetért abban, hogy az igény ennél sokkal nagyobb. Megfelelő szintű csatlakozás megvalósítása egy sor társaság terveiben szerepel. A Hyatt International például 2001 májusára ígéri, hogy valamennyi szobájában kiépíti a hozzáférést, és hasonló tervekről számolt be a Thistle Hotels is. A Hilton és a Doubletree internetkioszkok kialakítását tervezi egyes észak-amerikai szállodáiban.
A magas szintű technológiai szolgáltatásokhoz persze a szükséges hátteret is meg kell teremteni, nehogy az adapterekkel kapcsolatos problémák vagy a csatlakozás lassúsága elkedvetlenítse a vendégeket. A Hyatt ennek érdekében nemrég létrehozta a "technológiai házmester" posztját: az ő feladata a laptopcsatlakozási és egyéb hasonló problémák megoldása. John Wallis, a társaság marketingért felelős alelnöke ezzel kapcsolatban kiemelte: felméréseik szerint az üzleti utazók új generációja minden más szállodai szolgáltatásnál fontosabbnak tartja a technológiai feltételek biztosítását.
Egyes iparági szakemberek ugyanakkor nem látják értelmét annak, hogy a szállodaláncok költséges technológiával tegyék vonzóbbá szobáikat. Hans Lindh, az American Express európai utaztatási osztályának vezetője például úgy vélekedik, hogy érdemesebb a cég internetes honlapjának kezelhetőségét javítani, ami nélkül a vendég azonnal a konkurenciához pártol.
---------------------------
Magyarországon még nem eléggé elterjedt az internet- és a számítógép-használat, így erre a szállodák sincsenek felkészülve. Mint a Danubius Hotels Rt. értékesítési igazgatója, Budea Ildikó elmondta, igény lenne a vendégek körében az internet használatára. Ez ma már nem csak az üzletemberekre, de a turistákra is igaz, főként ha az USA-ból érkeznek. E-mail üzenetet küldeni ugyanis gyors és kedvelt megoldás körükben, de sokak számára kulcskérdés a tőzsdei árfolyamok figyelemmel kísérése is. A Danubius- és a HungarHotels-házakban távolabbi cél, hogy minden szobában legyen internetes kapcsolat. Első lépésben a szükséges technikai hátteret kell megteremteni, majd ezt követően először a budapesti és a többi városi szállodában kívánják ezt biztosítani. E projektre több megoldási elképzelés is készült, ám ezekről döntés még nincs.
L. I.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.