BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

E-turizmus: fehér foltok

Bár a szabadidő-eltöltéssel kapcsolatos információk és tartalmak a legkeresettebbek közé tartoznak a világhálón, a hazai szálláshelyek online szolgáltatásainak használatában még van hová fejlődni - állapítja meg a GKI Gazdaságkutató Rt. legutóbbi felmérése, amely a T-Mobile Rt. és a Sun Microsystems Magyarország Kft. közreműködésével készült.

Az idei első negyedévben a hazai szállodák 52, a panziók 25 százaléka adott lehetőséget szobafoglalásra az interneten keresztül. Tavaly az összes szállodai szobafoglalásnak még csupán a 7, a panzióknál pedig a 6 százalékát kezdeményezték online, ám az így megrendelt szobák interneten keresztül történő kifizetésének aránya az 1 százalékot sem érte el az összes szobafoglalásból. Ugyanakkor az is igaz, hogy a szobák online kifizetésére a szállodák 8, míg a panziók kevesebb mint 1 százaléka nyújt lehetőséget.

Ez év áprilisában a szállodák 86, a panziók 70 százalékának volt internetkapcsolata, míg saját honlapot a szállodák 70, a panziók 50 százaléka épített ki.

Minél magasabb egy szálloda vagy panzió csillagszáma, annál valószínűbb, hogy csatlakozik a világhálóra, illetve van honlapja. A négy- és ötcsillagos szállodák internetellátottsága közel 100 százalékos, míg az egy- és kétcsillagos szállodáké csupán 60 százalék. A panziók esetén a háromcsillagosok 76, míg az egy- és kétcsillagos szolgáltatók 66 százalékának volt internetelérése. A négy- és ötcsillagos szállodák nagyobb hangsúlyt helyeznek a külföldi weboldalakon történő megjelenésre, mint a hazaira, ami a négy- és ötcsillagos szállodába látogató külföldiek magasabb arányának következménye. Ezzel szemben az egy- és kétcsillagos szállodák jellemzően a helyi vagy megyei turisztikai portálokon való megjelenést preferálják.

A honlappal rendelkező szállodák többségében (75 százalék) lehetőséget biztosítanak webhelyükön keresztül történő szobafoglalásra, ugyanakkor az interneten keresztül beérkezett megrendelések feldolgozása döntő többségében még teljesen vagy részben manuális úton történik. A belső nyilvántartással integrált automatikus feldolgozás feltétele, hogy a szállodák a front- és back-office rendszereiket integrálják. Ez az integráltság még a négy- és ötcsillagos szállodák közel 60 százalékában is hiányzik.

A múlt évben az online szobafoglalásra lehetőséget biztosító szállodák esetén az összes szobafoglalás 12, a panzióknál 19 százaléka az interneten keresztül történt. A jövőben ez az arány várhatóan tovább emelkedik, és a várakozások szerint 2004-ben a szállodáknál elérheti a 25, míg a panzióknál a 28 százalékot.

A szobafoglalásra lehetőséget biztosító szállodák egynegyedénél lehet a bankkártya adatainak elküldésével az online megrendelt szoba árát kifizetni. A panziók közül erre alig 1 százalék biztosított lehetőséget.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.