Az ügyfélkapcsolati kiszervezéseknél a Datamonitor szerint a nyugat-európai társaságok egyre inkább Közép- és Kelet-Európát, illetve Észak-Afrikát választják, így a 2003-as 4400-zal szemben 2008-ban már 13 700 ember dolgozhat ilyen telefonos ügyfélszolgálati központokban a régióban. A legnépszerűbb célpont Marokkó, Len-gyel-, Magyar- és Csehország mellett a Baltikum lehet. Ezen régió mellett a korábban slágernek számító ázsiai országokkal szemben nemcsak a földrajzi közelség és a kulturális hasonlóság szól, de a magas képzettségi szint, a vállalkozásokat segítő üzleti környezet, a gazdasági stabilitás, a valutaárfolyamok kisebb ingadozása és a több idegen nyelv egyidejű ismerete is.
A British Computer Society (BCS) elemzése a gyakorlati előnyöket emeli ki: a nyugati vezetők egyre gyakrabban ismerik fel, hogy a távol-keleti ajánlat olcsóbb lehet ugyan, de a járulékos költségek messze magasabbak. A nagyobb földrajzi távolság több utazási időt és költséget jelent, a roszszabb infrastruktúra kényelmetlenebbé teszi a személyes látogatásokat, az időzóna-eltérés pedig a munkaidők elcsúszása miatt nehezíti a napi ügyintézést is. Emellett gondot jelenthet a szellemi termékek gyengébb jogi védelme és a politikai kockázat. Mindezek miatt a Datamonitor szerint Európában az említett, kiszervezés szempontjából a legfejlettebb országokban kötik majd a legtöbb szerződést, míg a legnagyobb növekedést a piacon nemrégiben megjelent Románia, Bulgária, a balkáni országok és Tunézia érheti el.
Míg hazánk - Cseh- és Lengyelországgal - főként német és angol nyelven kínál nagyobb szaktudást igénylő szolgáltatásokat, Románia és Bulgária elsősorban olasz és francia nyelvű, rutin ügyfélszolgálati tevékenységet kínál. Horvátország és Szlovénia német és olasz ügyfélkezelést vállal, a Baltikumban pedig a skandináv régiót kiszolgáló tevékenységek telepednek meg. Tunézia és Marokkó főként a francia igényekre koncentrál, bár az utóbbi alighanem spanyol és angol területen is erősít. Eközben Oroszország főként az informatikában, a jó problémamegoldó készséget és magas precizitást igénylő területeken lehet eredményes.
Ugyanakkor a kiszervezésekben eddig legsikeresebbnek mutatkozó India helyzete is nehezedik, mivel egyre erősebb versenyben áll Kínával, a Fülöp-szigetekkel és Vietnammal. Ráadásul mind több cég aggódik a túlzott országfüggőség miatt, így a korábban Indiába vitt munkák egy része is átkerülhet a régió más államaiba.
Az üzletek jellegében is módosulás következhet be. A Gartner elemzése szerint a korábbi hosszú távú, nagy volumenű szerződések helyét az idén az egy-egy célfeladatra tető alá hozott kiszervezési szerződések veszik át. A Metagroup szerint így szabványosodik az outsourcing kínálata és terjed az a gyakorlat, hogy a fizetendő díj a szolgáltatás által hozott pénzügyi eredménytől is függ majd, nem csupán a hagyományosan mért teljesítménymutatóktól.
Az üzletméret csökkenésével megnő az üzletek és az érintett cégek száma is - figyelmeztet a Gartner. A BCS adatai szerint a brit cégek 70 százaléka máris kiszervezte it-tevékenységének valamekkora hányadát, de előrejelzések szerint ez az arány 2006-ra már 100 százalék lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.