BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átalakulóban a hálózati eszközök piaca

Az utóbbi években egyre szorosabb lett a verseny a számítógépes hálózati eszközök piacán. A prémium minőségre és árra építő piacvezető Cisco kihívói eltérő stratégiákkal és eltérő sikerességgel igyekeznek talpon maradni, miközben a vevők egyszerre várnak jobb minőséget és alacsonyabb árat.

A vállalatok it-vezetői mostanság mind nagyobb kihívásokkal szembesülnek. Miközben egyre többféle alkalmazás használja egyre nagyobb adattömeg mozgatására az informatikai hálózatokat, az üzemeltetési és adatbiztonság minden korábbinál fontosabb lett. Ugyanakkor az élesedő verseny miatt az it-költségvetés a legtöbb helyen egyre szűkösebb - áll az IDC piackutató friss ágazati elemzésében.

Egyre több vállalati alkalmazott végzi munkáját az irodákon kívül, így a korábban kiépített hálózatok a nap jó részében kihasználatlanok lehetnek, miközben a felhasználók mind többféle és mind nagyobb átviteli kapacitást igénylő mobilkészülékkel kapcsolódnak kívülről a vállalati rendszerekre. Ez mindenképpen fejlesztést tesz szükségessé, s növeli a fenntartási költségeket is, miközben a korábban telepített rendszereknél igencsak nehéz megtakarítást elérni.

Emiatt a hálózati eszközök gyártói komoly kihívásokkal szembesülnek: a vevőknek igen korlátozott a költségkeretük, s egyre inkább igyekeznek a fenntartáson is spórolni. A nagy hozzáértéssel üzemeltethető, csak egyedileg beállítható eszközök ideje lejárt, ma már a közepes cégek is a távolról menedzselhető, automatikusan átparaméterezhető berendezéseket keresik. Annál is inkább, mert gazdaságosan csak ilyen eszközök üzemeltetését lehet kiszervezni.

Miközben az állandó növekedés miatt elvárás a hálózati eszközök kapacitásának folyamatos bővíthetősége és a teljesítmény skálázhatósága, a piacképes eszközöknek minden korábbinál nagyobb biztonságot és gyorsabb adatátvitelt kell kínálniuk, hiszen a szoftverek és a mozgatott fájlok mérete is egyre nő. Erre rátesz még egy lapáttal az internetes hangátvitel, azaz VoIP és a videoközvetítések terjedése. Mivel azonban a rendszerek átviteli keresztmetszete egy csapásra nem bővíthető, az új hálózati berendezéseknek képesnek kell lenniük az adatforgalom prioritás alapú kezelésére is.

A gyártók azért sincsenek könynyű helyzetben, mert az elvárások növekedésével párhuzamosan az élesedő verseny alaposan lenyomja az árakat is: míg 2003-ban a nagy sebességű hálózati kapcsolatot kínáló Gigabit Ethernet portok ára Európában átlagosan 344 euró volt, az idén már alig 134 euró. Így miközben 2005 első hat hónapjára a 2003 első felében mért 1,5 millióról 6,8 millióra emelkedett az eladott portok száma a vén kontinensen, a piaci forgalom 650 mil-lióról csak 1,4 milliárd dollárra kapaszkodott. Az elemzők jóslata szerint a folyamat változatlan marad, ám a kétrétegű technológiát fokozatosan a modernebb háromrétegű váltja fel, s 2007-től már ez utóbbi eladásai kerülnek túlsúlyba.

Az IDC felmérése szerint a cégek manapság elsősorban a biztonság növelése érdekében szánják rá magukat a fejlesztésre. Az internet egyre több helyen lesz elengedhetetlen a napi munkához, mind több a webes bankkártyás fizetés, és a mobileszközök mellett terjed a beszállítókkal, stratégiai partnerekkel közös adatbázisok, fejlesztési felületek használata is. Így a külső támadások elleni védelem mellett a belső hozzáférési jogosultságok minél jobb menedzselése is kulcskérdés lett.

Így a beszerzéseknél továbbra is elsősorban a minőség a döntő, míg a következő két helyen a beszerzési és üzemeltetési költség, illetve a megbízhatóság osztozik. Sokat nyom a latban a gyártó kínálatának szélessége és az elérhető többletszolgáltatások skálája is. Ugyanakkor az iparági szabványok terjedésével a kompatibilitás versenyelőnyből belépési korláttá lett.

Peter Hullemann, az IDC kutatási vezetője egy a napokban tartott stockholmi sajtótájékoztatón kiemelte: az ilyen piacon csak jól átgondolt stratégiával lehet tartósan versenyben maradni. A piacvezető Cisco minőségre és hozzáadott szolgáltatásokra építve szép haszonkulcsot képes érvényesíteni áraiban, míg a később érkező versenytársaknak úgy kell jobbnak lenniük, hogy közben áraik is alacsonyabbak legyenek.

Nem csoda, hogy egyre többen koncentrálnak az otthoni felhasználókra és a kisvállalatokra, ahol nagy volumenben lehet kevésbé komplex termékeket értékesíteni. A legnagyobb növekedést elérő dél-koreai D-Link is éppen így tudott a második helyre felkapaszkodni, ám a szakértő arra emlékeztetett: a távolról nem menedzselhető termékekről a cégnek a hosszú távú életben maradás érdekében át kell helyeznie a hangsúlyt a szofisztikáltabb eszközökre, s az ár helyett inkább a technológiai színvonalra kell koncentrálnia.

Ezzel éppen összecseng Kevin Wen, a D-Link európai vezetője által a napokban bejelentett stratégai váltás is. E szerint eztán a középvállalatok igényeihez alkalmazkodva ingyenes szoftverfrissítéssel és speciális vállalati szolgáltatásokkal kínálják legújabb, a vezeték nélküli kapcsolatot és a VoIP- technológiát is támogató termékeiket. Az eszközök az egyszerű üzemeltetés igényére válaszul integrált és automatikus frissülő tűzfalat, vírusirtót s tartalom- és kéretlenlevél-szűrőt is tartalmaznak. Ezzel párhuzamosan átalakul a kiskereskedelmi hálózattal való kapcsolat is: az új partnerprogramjukban a korábbinál jóval szorosabb együttműködést alakítanának ki az integrált rendszerek kiépítőivel.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.