A különféle hordozható elektronikai cikkek gyártói az utóbbi években egyre-másra zsúfolták készülékeikbe az újabb és újabb funkciókat, miközben a felhasználók döntő többségének fogalma sincs, mi mindenre volna még használható mobiltelefonja, digitális zenelejátszója vagy éppen tenyérgépe. A piaci folyamatok azonban ezúttal is rávilágítottak arra, hogy a cégek jobban teszik, ha fogyasztóik igényeihez igazodnak az öncélú fejlesztgetések helyett - írja a Financial Times.
Ezek az eszközök - egykori tartós fogyasztási cikk imázsukat elhagyva - mind inkább divattermékké válnak. Emiatt minden korábbinál fontosabb lett, hogy a hardver jól kézre álljon, kényelmesen használható és tetszetős legyen.
Szakértők szerint részben éppen ilyen okokkal magyarázható sok mai termék sikere is. A több színben kapható IPod vezérlőkorongja vagy a BlackBerry na-vigálókereke sok felhasználót csábított át a konkurens termékektől. A csak formatervezésre koncentráló gyártók azonban saját kárukon tanulhatták meg, hogy mindez nem elég.
A fejlesztési próbálkozások piaci megítélése alapján nyilvánvalóvá vált, hogy nem érdemes mindenféle funkciót egy berendezésbe zsúfolni. Ha ugyanis a vevőknek maguktól eszükbe sem jut, hogy a kütyü egyéb más feladatra is képes lehet, nem fogják azt arra használni.
Az egyik észak-karolinai egyetemen tavaly a mérnöki tudományokat oktató professzor minden hallgatójának adott egy iPodot, hogy "ezzel segítse a digitális technológia kreatív használatának terjedését az egyetemi szférában". Úgy vélte, ötletével jóval könnyebbé teszi majd hallgatói számára az előadások követését. Amikor azonban egy év múltán megkérdezte, hogyan használták a diákok a berendezést, kiderült: legtöbbjük csak zenét hallgatott a naptárt, feladatlistát, fájlhordozást, képnézegetést biztosító, digitális felvevővé is alakítható készüléken.
Az eset korántsem egyedi. Egy felmérés szerint a felhasználók 97 százaléka ugyanis ki sem nyitja a készülékhez adott használati utasítást. Azzal érvelnek, hogy a berendezések olyan gyorsan elavulnak, hogy mire minden funkcióba beletanulnának, már másik terméket használnak.
Így a legtöbben egyénileg, józan eszükre hallgatva próbálják megoldani készülékeikkel a mindennapokban felmerülő problémáikat. Emiatt a dizájn és a racionális funkcionalitás mellett a szoftver felhasználóbarátsága a harmadik döntő tényező.
Azok, akik egyszer elégedettek voltak egy adott termékkel, és megszokták annak kezelését, legközelebb jó eséllyel ugyanazon gyártó berendezését választják abban a reményben, hogy nem kell mindent újra megtanulniuk. Éppen ezért nagyon átláthatónak kell lennie annak a menünek, amely át tud téríteni egy másik rendszerhez szokott vásárlót.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.