BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem jó a céltalanul okos "kütyü"

A különféle hordozható elektronikai cikkek gyártói az utóbbi években egyre-másra zsúfolták készülékeikbe az újabb és újabb funkciókat, miközben a felhasználók döntő többségének fogalma sincs, mi mindenre volna még használható mobiltelefonja, digitális zenelejátszója vagy éppen tenyérgépe. A piaci folyamatok azonban ezúttal is rávilágítottak arra, hogy a cégek jobban teszik, ha fogyasztóik igényeihez igazodnak az öncélú fejlesztgetések helyett - írja a Financial Times.

Ezek az eszközök - egykori tartós fogyasztási cikk imázsukat elhagyva - mind inkább divattermékké válnak. Emiatt minden korábbinál fontosabb lett, hogy a hardver jól kézre álljon, kényelmesen használható és tetszetős legyen.

Szakértők szerint részben éppen ilyen okokkal magyarázható sok mai termék sikere is. A több színben kapható IPod vezérlőkorongja vagy a BlackBerry na-vigálókereke sok felhasználót csábított át a konkurens termékektől. A csak formatervezésre koncentráló gyártók azonban saját kárukon tanulhatták meg, hogy mindez nem elég.

A fejlesztési próbálkozások piaci megítélése alapján nyilvánvalóvá vált, hogy nem érdemes mindenféle funkciót egy berendezésbe zsúfolni. Ha ugyanis a vevőknek maguktól eszükbe sem jut, hogy a kütyü egyéb más feladatra is képes lehet, nem fogják azt arra használni.

Az egyik észak-karolinai egyetemen tavaly a mérnöki tudományokat oktató professzor minden hallgatójának adott egy iPodot, hogy "ezzel segítse a digitális technológia kreatív használatának terjedését az egyetemi szférában". Úgy vélte, ötletével jóval könnyebbé teszi majd hallgatói számára az előadások követését. Amikor azonban egy év múltán megkérdezte, hogyan használták a diákok a berendezést, kiderült: legtöbbjük csak zenét hallgatott a naptárt, feladatlistát, fájlhordozást, képnézegetést biztosító, digitális felvevővé is alakítható készüléken.

Az eset korántsem egyedi. Egy felmérés szerint a felhasználók 97 százaléka ugyanis ki sem nyitja a készülékhez adott használati utasítást. Azzal érvelnek, hogy a berendezések olyan gyorsan elavulnak, hogy mire minden funkcióba beletanulnának, már másik terméket használnak.

Így a legtöbben egyénileg, józan eszükre hallgatva próbálják megoldani készülékeikkel a mindennapokban felmerülő problémáikat. Emiatt a dizájn és a racionális funkcionalitás mellett a szoftver felhasználóbarátsága a harmadik döntő tényező.

Azok, akik egyszer elégedettek voltak egy adott termékkel, és megszokták annak kezelését, legközelebb jó eséllyel ugyanazon gyártó berendezését választják abban a reményben, hogy nem kell mindent újra megtanulniuk. Éppen ezért nagyon átláthatónak kell lennie annak a menünek, amely át tud téríteni egy másik rendszerhez szokott vásárlót.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.