BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új időszámítás a közigazgatásban

November elsejétől új időszámítás kezdődik a hazai közigazgatásban az elektronikus ügyintézés bevezetésével, legalábbis elvben. Azt egyelőre nehéz megjósolni, hogy a gyakorlatban milyen változásokat hoz majd az új lehetőség, amely akár az internet terjedésének felgyorsulásához is hozzájárulhat.

November elsejétől elvileg az olyan ügyeket, amelyeknél nem feltétlenül szükséges a személyes megjelenés, elektronikus úton is lehet intézni a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény (Ket.) értelmében. Ez mintegy 6000 ügyet jelent, de kivételt képeznek azok a területek, amelyeknél a kormány vagy a helyi önkormányzat máshogy rendelkezik.

A helyhatóságok egy részénél már készülnek az e-ügyintézésre. Eddig mintegy tízmillió forintot fordított az elektronikus ügyintézéssel kapcsolatos informatikai fejlesztésekre Budapest XIII. kerületének önkormányzata. Ez az összeg magában foglalja többek között az önkormányzati portál fejlesztését és az e-aláírás feltételeinek megteremtését. November elsejétől az adó-, a hagyatéki és épülethatósági ügyek, illetve részfolyamatok válnak elektronikusan intézhetővé a XIII. kerületben. Az önkormányzat már több mint egy éve megkezdte a felkészülést az elektronikus ügyintézésre, és eddig az ezzel járó költségeket saját forrásból fedezte, de jövőre már pályázati pénzeket is felhasználhatnak majd.

A Humansoft Kft. nyerte el a csepeli önkormányzat információs infrastruktúra-fejlesztési projektjét. A pénzügyi forráshoz az önkormányzat a Nemzeti fejlesztési terv gvop-pályázatán jutott hozzá. A projekt legfontosabb célja, hogy az önkormányzat információinak feldolgozásával és elérhetővé tételével javítsa a területén működő kis- és közepes vállalkozások versenyképességét. A Humansoft Kft. és az önkormányzat között október elején aláírt kivitelezői szerződés szerint a projekt részletes szakmai tartalma egy három hónapos adatvagyon-felmérési és rendszertervezési fázist követően 2005. december végére válik véglegessé. A projekt tervezett befejezése 2006. szeptember 15. A közbeszerzést és a szakmai minőségbiztosítást is magában foglaló projekt bruttó értéke 150 millió forint, amelyet a gvop 131,25 millióval, a BM EU-önerőalap 11,25 millió forinttal támogat, így az önkormányzat önrésze 7,5 millió forint. A projekt az e-önkormányzati koncepció és az e-szolgáltató önkormányzat kialakításának első lépésének fogható fel. A portál alapú megoldás előnye, hogy az önkormányzati ügyek intézésénél, az interakciókat távolról, elektronikus formában is elérhetővé teszi a kkv-k és a civil szervezetek számára. Ennek egyik meghatározó feltétele, hogy az önkormányzati folyamatokat, ügymeneteket minél nagyobb mértékben elektronizálják.

Hódmezővásárhelyen az Albacomp Rt. egy több mint 328 millió forint értékű projekt keretében helyez üzembe elektronikus önkormányzati rendszert. A 2006 végéig kiépülő e-önkormányzati portál segítségével bevezetik az elektronikus ügyintézést. Az ügyviteli rendszer fejlesztése és bevezetése mellett az Albacomp szállítja a szükséges informatikai eszközöket is. A székesfehérvári központú cég az elektronikus ügyintézés mellett - szintén a projekt keretein belül - korszerű térinformatikai rendszert is fejleszt a hódmezővásárhelyi helyhatóságnak, ennek segítségével a portálon elérhetővé válnak a város digitális térképeire épülő szolgáltatások is. Az új rendszer létrehozásához a gazdasági versenyképesség operatív program szolgáltató önkormányzat pályázatán elnyert támogatás uniós forrásból érkezik.

Egy szintén EU-s forrásból támogatott, 370 millió forint összértékű projekt révén Marcaliban és harminchárom kistérségbeli önkormányzatnál alakítják ki az elektronikus ügyintézés feltételeit megteremtő informatikai infrastruktúrát.

Ezzel a kistérség valamennyi önkormányzata számára kiépül az Európai Unió elektronikus ügyintézési szolgáltatásokra vonatkozó ajánlásai szerint a harmadik szintnek megfelelő infrastruktúra, amely a közigazgatási és adminisztratív alkalmazások alrendszereinek létrehozásával, illetve a már meglévők integrálásával teremti meg a fejlett online ügyintézési szolgáltatások bevezetéséhez szükséges háttérirodai környezetet.

A projekt végrehajtásakor a szakemberek egy-egy portált hoznak létre a kistérségben lévő azon önkormányzatok számára, amelyeknek jelenleg nincs online megjelenésük, a már meglévő portálokat pedig megújítják.

A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy az önkormányzatok többsége koránt sincs ilyen kedvező helyzetben az e-ügyintézés területén, s ez komoly problémát jelenthet november elseje után. A törvény végrehajtásához ugyanis sem pénzt, sem részletes útmutatást nem kaptak a helyhatóságok, így a legtöbb helyen csak minimális vagy semmilyen előrelépés nem történt ezen a területen.

Pedig azon túl, hogy az elektronikus ügyintézéssel rengeteg időt, fáradságot és pénzt lehetne megtakarítani, bevezetése az internet terjedéséhez is hozzájárulhat, hiszen olyan tartalmat kínál, ami miatt érdemes a világhálóra kapcsolódni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.