A blog napja lassan leáldozóban, hiszen egyre nagyobb teret hódít a vlog, a blog és a videó "házasságából" született képes napló, ahol a hangsúly a videón van, s csak másodlagos fontosságú a szöveges rész.
Alighanem elkerülhetetlen volt, hogy a "bloggerek", akik korábban fáradhatatlanul írtak a politikától kezdve a technikai tanácsokon át akár arról is, hogyan kell egy tojást megsütni a forró járdán, egy újabb divathullámot indítsanak el, kommentárjaikat, tanácsaikat, élményeiket immáron filmre vigyék, s azt tegyék közzé az interneten, a legújabb trendnek, a videobloggingnak, avagy rövidebb nevén, a vlognak köszönhetően. Hasonlóan a podcasttechnológiához - amely tulajdonképpen testre szabja a rádióadásokat, azaz a műsorok közötti böngészésre, válogatásra, az új epizódok önműködő letöltésére ad lehetőséget -, a videók letöltéséhez sem kell nagy varázslat: az új Apple iTunes podcasting például a vlogok letöltésekre is alkalmas már. "Médiafogyasztókból médiakészítőkké alakulunk át" - fogalmaznak a piaci szakértők, bár azt elismerik: még nagyon a kezdeteknél járunk, gyermekbetegségekben pedig nincs hiány. Azt pedig alighanem senki nem remélte, hogy a nagypapa születésnapjáról készített videofelvételtől pillanatok alatt el lehet jutni a professzionálisabb filmcsinálásig - teszik hozzá.
A vlogok többségén éppen ezért egyelőre még érződik a "hazai készítés", a tapasztalatszerzés időszakának íze. Az emberek többsége a mindennapi életét viszi filmre, egyesek főzőleckét adnak, mások bulikról, családi összejövetelekről számolnak be. Sőt az Egyesült Államokban a politikusokat is megcsapta a vlog szele: egyesek ezen keresztül kapnak kérdéseket, és hasonlóképpen is válaszolnak.
A vlogban mindenesetre jóval nagyobb lehetőségeket látnak a piaci szereplők, mint a blogban: komoly szerephez juthat többek között a kulturális különbségek jobb megértésében is, hiszen az internetre a világ bármely pontjáról fel lehet tenni képes naplókat. Ráadásul abban is segíthet, hogy a hagyományos média által mindeddig fehér foltként kezelt területre is bepillantást nyerhessenek az érdeklődők. A hollywoodi filmgyártás, illetve a nagyobb médiák ugyanis egyfajta szűrő szerepét játsszák, azt mutatják be, amit milliók szeretnének látni, s a legkevésbé azt, amire alig pár ezren kíváncsiak. Aligha kifizetődő ugyanis az ausztrál őslakosok által készített hangszerről, a "didgeridoo"-ról filmet készíteni, ám az internet belépésével már változhat ez a nézet.
Néhány vlog tartalmától ráadásul már csak egy ugrás választja el a televíziót. A Szilícium-völgyben kifejlesztett Akimbo Internet Tv - amely jó minőségben kínál internetről letöltött videoanyagot anélkül, hogy számítógép lenne az otthonunkban - immáron a vlogpiacra is belépett: az internet öt legnépszerűbb vlogja elérhető náluk, így a Rocketboom, a FreshWave.TV, a Clint Sharp's Vlog, a Steve Garfield's Video Blog és a The Carol and Steve Show. A kínálat azonban folyamatosan bővül.
Ahogy a blogok a hagyományos médiaeszközök kiterjedését szolgálták, úgy válnak majd a vlogok a hagyományos műsorszórás kiegészítőivé - vélik egyes szakértők. Sőt, vannak, akik azt sem zárják ki, hogy a vlogok egyes vállalatok szolgáltatásaiba is beépülnek majd. Például egy korábbi Carol and Steve Show-t követően - amely egy házaspár saját reality show-ja - arról számoltak be a készítők, a grillezésüket megörökítő videót a visszajelzésük alapján többen is elmentették, hogy alkalomadtán abból tanulják meg a grillezés fortélyait.
A vloggingosok száma alig mérhető még össze a blogosokéval - a Yahoo! videoblogging csoportja alig ezer főt számlál -, ám sokatmondó, hogy ez év januárjában már megtartották első konferenciájukat, a nyáron pedig hasonló összejöveteleket tartottak New Yorkban, Minneapolisban és Los Angelesben. Tény, a vlogging még korai időszakát éri, elsősorban azok tértek át erre, akik már jártasak a videokészítésben. Egy videofilm létrejötte ugyanis jóval időigényesebb, mint néhány sor leírása - ami egyébként a blogkészítők többségét jellemzi -, minimum két-három órára van szükség akkor is, ha csak valami egyszerűről van szó. (FB)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.