A magánórákkal nem lehetett rossz lóra tenni Olaszországban. Az újságokban, utcákon elhelyezett hirdetésekre általában ugrottak a tanulók – pontosabban a szüleik –, különösen a vizsgaidÕsza-
kok elÕtt, illetve a nyári szünetekben, amikor az olasz iskolarendszer sajátosságából fakadóan pótvizsgára készülÕdtek a gimnáziumi tanulók is. Egy jó tanár – különösen, ha görög, latin, illetve matematika szerepelt a „repertoárjában” – akár 40 eurót is elkérhetett egy óráért, míg egy kezdÕ oktatónak 15-20 euróval kellett beérnie.
A magánórák rendszerére azonban érdemben kihathatnak az olasz iskolarendszerben bekövetkezett változások. Egyrészt megszüntették a gimnáziumokban a pótvizsga lehetÕségét – azaz a tanulók nem tudják az év végi jegyeiket javítani –, másrészt egyre több iskolában indulnak felzárkóztató órák, ráadásul az internet is bekapcsolódik a képbe. Az olasz oktatási tárca az idén indította útjára a kutatási feladatokat ellátó Indire szervezetet, amely az interneten keresztül egy új szolgáltatást is kínál a tanulóknak: többek között matematika, fizika, angol, latin tantárgyban repetálásra van lehetÕségük. A számos szakember által kidolgozott tematika a gyakorlást helyezi elÕtérbe, azaz a tanulónak igaz/hamis állítások, az általa helyesnek vélt megoldás kijelölése, a hiányzó szó beírása, illetve a helyes sorrend kiválasztása révén ismételheti a tananyagot. A matematikánál egy virtuális mentort is segítségül kap: megmagyarázza, mit hibázott, s kijavítja a hibát, míg az angolnál az olvasás-írás-hallgatás hármasát gyakorolhatja a diák. A kör pedig a jövÕben újabb tantárgyak megjelenésével bÕvülhet.
Az internet segítségével azonban a határok az oktatás terén is lebomlanak, s nem jelent gondot már egyfajta interaktív kapcsolat kialakítása sem a tanár és diák között. Indiában például két újdelhi székhelyÛ társaság – az Edu-comp Datamatics és a Career Launcher – is úgy döntött, online készíti fel az amerikai diákokat, ráadásul vonzó díjakért: míg a tengerentúlon 20-30 dollár alatt nem ússza meg a tanuló, addig az indiai oktatók 10 dolláros óradíjjal is beérik. Túl nagy technikai beruházást nem igényel a projekt, elegendÕ egy webkamera, illetve egy tabletPC, amely az iskolai táblát helyettesíti.
A kezdeményezés sikeresnek bizonyult, az elmúlt tíz hónapban több mint másfél ezer amerikai tanuló próbálta ki az online repetálást, s felük az internetes keresÕben akadt erre a lehetÕségre. Ezen felbuzdulva nemrégiben Angliára is kivetették hálójukat az indiai tanárok: 8–27 éves tanulók számára kínálnak repetálást, s az elképzelések szerint újabb célországok jöhetnek a képbe. Véleményük szerint ugyanis az oktatás „outsourcingja” komoly növekedési potenciált jelenthet, ráadásul a nyugati nemzetek matematika és más tudományok terén igencsak szerény oktatási színvonallal büszkélkedhetnek, nem beszélve arról, hogy egyes országokban komoly tanárhiány van: Nagy-Britanniában például úgy kell lasszóval fogni a matematikatanárokat. (FB)
Az online oktatás fejlÕdése nem áll meg. Nem is olyan soká vélhetÕen PekingbÕl egy kínai tanár oktatja kínai nyelvre a tanulni vágyókat, s az sem túlzott utópia, hogy egy olasz tanár a római történelmet éppen a Colosseum falai mellÕl magyarázza.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.