BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Korrepetálás is online?

A magánórákkal nem lehetett rossz lóra tenni Olaszországban. Az újságokban, utcákon elhelyezett hirdetésekre általában ugrottak a tanulók – pontosabban a szüleik –, különösen a vizsgaidÕsza-

kok elÕtt, illetve a nyári szünetekben, amikor az olasz iskolarendszer sajátosságából fakadóan pótvizsgára készülÕdtek a gimnáziumi tanulók is. Egy jó tanár – különösen, ha görög, latin, illetve matematika szerepelt a „repertoárjában” – akár 40 eurót is elkérhetett egy óráért, míg egy kezdÕ oktatónak 15-20 euróval kellett beérnie.

A magánórák rendszerére azonban érdemben kihathatnak az olasz iskolarendszerben bekövetkezett változások. Egyrészt megszüntették a gimnáziumokban a pótvizsga lehetÕségét – azaz a tanulók nem tudják az év végi jegyeiket javítani –, másrészt egyre több iskolában indulnak felzárkóztató órák, ráadásul az internet is bekapcsolódik a képbe. Az olasz oktatási tárca az idén indította útjára a kutatási feladatokat ellátó Indire szervezetet, amely az interneten keresztül egy új szolgáltatást is kínál a tanulóknak: többek között matematika, fizika, angol, latin tantárgyban repetálásra van lehetÕségük. A számos szakember által kidolgozott tematika a gyakorlást helyezi elÕtérbe, azaz a tanulónak igaz/hamis állítások, az általa helyesnek vélt megoldás kijelölése, a hiányzó szó beírása, illetve a helyes sorrend kiválasztása révén ismételheti a tananyagot. A matematikánál egy virtuális mentort is segítségül kap: megmagyarázza, mit hibázott, s kijavítja a hibát, míg az angolnál az olvasás-írás-hallgatás hármasát gyakorolhatja a diák. A kör pedig a jövÕben újabb tantárgyak megjelenésével bÕvülhet.

Az internet segítségével azonban a határok az oktatás terén is lebomlanak, s nem jelent gondot már egyfajta interaktív kapcsolat kialakítása sem a tanár és diák között. Indiában például két újdelhi székhelyÛ társaság – az Edu-comp Datamatics és a Career Launcher – is úgy döntött, online készíti fel az amerikai diákokat, ráadásul vonzó díjakért: míg a tengerentúlon 20-30 dollár alatt nem ússza meg a tanuló, addig az indiai oktatók 10 dolláros óradíjjal is beérik. Túl nagy technikai beruházást nem igényel a projekt, elegendÕ egy webkamera, illetve egy tabletPC, amely az iskolai táblát helyettesíti.

A kezdeményezés sikeresnek bizonyult, az elmúlt tíz hónapban több mint másfél ezer amerikai tanuló próbálta ki az online repetálást, s felük az internetes keresÕben akadt erre a lehetÕségre. Ezen felbuzdulva nemrégiben Angliára is kivetették hálójukat az indiai tanárok: 8–27 éves tanulók számára kínálnak repetálást, s az elképzelések szerint újabb célországok jöhetnek a képbe. Véleményük szerint ugyanis az oktatás „outsourcingja” komoly növekedési potenciált jelenthet, ráadásul a nyugati nemzetek matematika és más tudományok terén igencsak szerény oktatási színvonallal büszkélkedhetnek, nem beszélve arról, hogy egyes országokban komoly tanárhiány van: Nagy-Britanniában például úgy kell lasszóval fogni a matematikatanárokat. (FB)

Az online oktatás fejlÕdése nem áll meg. Nem is olyan soká vélhetÕen PekingbÕl egy kínai tanár oktatja kínai nyelvre a tanulni vágyókat, s az sem túlzott utópia, hogy egy olasz tanár a római történelmet éppen a Colosseum falai mellÕl magyarázza.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.