Miközben a ma bejelentett mentőcsomagot úgy interpretálják, hogy levegőhöz juttatja az autógyártókat, valójában olyan szigorú feltételeket támaszt, amelyeket szinte biztosan nem fognak tudni teljesíteni a cégek – írja a breakingviews.com elemzője.
Dwight Cass meglátása szerint a cégek nem felelnek majd meg az elvárásoknak és ezért csődvédelmet kell kérniük, ez azonban nem feltétlenül baj, feltéve, hogy az így felszabaduló időt a hitelezőkkel és a kereskedőkkel való megegyezésre fordítják. A kormány elvárása, hogy a két támogatott cég március végére legalább kétharmadával csökkentse adósságállományát, az alkalmazottak bérét és juttatásait, csakúgy, mint a kereskedők jutalékait. Emellett a határidőre bizonyítaniuk kell, hogy pénzügyileg életképesek.
Ha nem felelnek meg a feltételeknek, vissza kell adniuk a kedvezményes. Mivel azonban erre kevés az esély, a kormány csődeljárásra kényszerítheti őket. Az elemző szerint érdemes a cégeknek a lehető legtöbb partnerrel minél hamarabb megállapodást kötnie, így kevésbé lesz negatív a március végén bekövetkező csőd megítélése.
Ha ez sikerül, akkor egyfajta "előrecsomagolt" csődre kerülhet sor, vagyis a bíróság által jóváhagyott üzleti tervvel futnak neki a csődeljárásnak, amely így az átlagosnál jóval rövidebb ideig tarthat – véli Cass.
Henry Paulson pénzügyminiszter ma már úgy nyilatkozott, hogy "rendezett csődre" van szükség, ha már a csőd elkerülhetetlen. A Chrysler és a GM viszont még a közelmúltban is kizárta a csődvédelem lehetőségét, attól tartva, hogy a csődeljárás végleg lecsökkenti a fogyasztói bizalmat a vállalatok iránt. A mögöttük álló két rendkívül erős szakszervezet, amely az autógyári dolgozókat, illetve a kereskedők képviseli, szintén világossá tette, hogy semmilyen formában nem egyeznek bele a csődbe, amely munkaszerződések felmondásával jár.
A demokraták által kidolgozott korábbi javaslat, amelyet az Alsóház elfogadott, a Szenátus azonban elutasított, szintén szigorú feltételeket támasztott a cégekkel szemben, többek között autócárt nevezett volna ki a gyártók működésének felügyeletére. A Szenátus demokrata többsége ma hangsúlyozta, hogy csak akkor fogadják el az újabb, 350 milliárdos csomagot, ha abba a jelzáloghitelesek körülményeinek javítását célzó intézkedéseket is belefoglalják. Ebből a csomagból részesülnének az autógyárak is.
A gyártók a tárgyalások első körében 34 milliárd dollárt kértek a Kongresszustól, elemzői vélemények szerint azonban a cégek talpra állításához százmilliárdos összegre lenne szükség.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.