BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Itt a mentőcsomag, jöhet az autógyári csőd

A breakinviews.com elemzője szerint a Bush elnök által most bejelentett segélycsomag feltételeit áttekintve valószínűnek tűnik, hogy Chryslernek és a General Motors-nak csődvédelmet kell kérnie.

Miközben a ma bejelentett mentőcsomagot úgy interpretálják, hogy levegőhöz juttatja az autógyártókat, valójában olyan szigorú feltételeket támaszt, amelyeket szinte biztosan nem fognak tudni teljesíteni a cégek – írja a breakingviews.com elemzője.

Dwight Cass meglátása szerint a cégek nem felelnek majd meg az elvárásoknak és ezért csődvédelmet kell kérniük, ez azonban nem feltétlenül baj, feltéve, hogy az így felszabaduló időt a hitelezőkkel és a kereskedőkkel való megegyezésre fordítják. A kormány elvárása, hogy a két támogatott cég március végére legalább kétharmadával csökkentse adósságállományát, az alkalmazottak bérét és juttatásait, csakúgy, mint a kereskedők jutalékait. Emellett a határidőre bizonyítaniuk kell, hogy pénzügyileg életképesek.

Ha nem felelnek meg a feltételeknek, vissza kell adniuk a kedvezményes. Mivel azonban erre kevés az esély, a kormány csődeljárásra kényszerítheti őket. Az elemző szerint érdemes a cégeknek a lehető legtöbb partnerrel minél hamarabb megállapodást kötnie, így kevésbé lesz negatív a március végén bekövetkező csőd megítélése.

Ha ez sikerül, akkor egyfajta "előrecsomagolt" csődre kerülhet sor, vagyis a bíróság által jóváhagyott üzleti tervvel futnak neki a csődeljárásnak, amely így az átlagosnál jóval rövidebb ideig tarthat – véli Cass.

Henry Paulson pénzügyminiszter ma már úgy nyilatkozott, hogy "rendezett csődre" van szükség, ha már a csőd elkerülhetetlen. A Chrysler és a GM viszont még a közelmúltban is kizárta a csődvédelem lehetőségét, attól tartva, hogy a csődeljárás végleg lecsökkenti a fogyasztói bizalmat a vállalatok iránt. A mögöttük álló két rendkívül erős szakszervezet, amely az autógyári dolgozókat, illetve a kereskedők képviseli, szintén világossá tette, hogy semmilyen formában nem egyeznek bele a csődbe, amely munkaszerződések felmondásával jár.

A demokraták által kidolgozott korábbi javaslat, amelyet az Alsóház elfogadott, a Szenátus azonban elutasított, szintén szigorú feltételeket támasztott a cégekkel szemben, többek között autócárt nevezett volna ki a gyártók működésének felügyeletére. A Szenátus demokrata többsége ma hangsúlyozta, hogy csak akkor fogadják el az újabb, 350 milliárdos csomagot, ha abba a jelzáloghitelesek körülményeinek javítását célzó intézkedéseket is belefoglalják. Ebből a csomagból részesülnének az autógyárak is.

A gyártók a tárgyalások első körében 34 milliárd dollárt kértek a Kongresszustól, elemzői vélemények szerint azonban a cégek talpra állításához százmilliárdos összegre lenne szükség.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.