A fronton és a hátországban is változásokra kell felkészülnie a Malév vezetésének, miután a hét végén mindkét vonalon a működést elbizonytalanító események-hírek befolyásolták a munkát. A pilóták szombaton sztrájkkal fenyegetőzve ültek a tárgyalóasztalhoz, a tulajdonosi körben pedig egyelőre nem cáfolták, hogy a kisebbségi pakettet birtokló orosz bank esetleg kiszállna a cégből.
Óvári Tamás, a Hunalpa – Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesületének elnöke tiltakozott a bejelentett elbocsátások módja miatt, ellenzi, hogy a legtapasztaltabb, a legrégebben a Malévnél dolgozókat küldenék el. Szerinte elfogadhatatlan, hogy a Malév külsős cégen keresztül, jövedelmük töredékéért próbál pilótákat alkalmazni. Eddig 28 új pilótát szerződtettek külsős cégtől, és további hat érkezése várható – idézte a képviselőt a Magyar Hírlap. A sztrájkfenyegetés közepette a kereskedelmi szálak után a tulajdonosi kapcsolatrendszerben is jelentős lazulás, sőt akár fordulat is beállhat a Malév és az orosz partnerek között. Az Aeroflot ugyanis – orosz sajtóhírek szerint – azt javasolta a magyar céget finanszírozó Vnyesekonombanknak (VEB), hogy adja el 49 százalékos tulajdonrészét a Malév főtulajdonosának számító AirBridge Zrt.-ben. Ugyanakkor Leonov Péter volt Malév-vezérigazgató, akit a napokban visszavettek az igazgatóságba, lapunknak a hét végén azt mondta: ez csupán találgatás, nincs semmiféle banki döntés.
Anatolij Ballo, a bank alelnöke, egyben a Malév elnöke mindamellett már márciusban nem stratégiai érdekeltségnek nevezte a pakett tulajdonlását. Költő Magdolna, az AirBridge főtulajdonosa lapunknak a hét végén azt mondta: szerinte a bank álláspontja vélhetően csak a június 29-ére összehívandó rendkívüli közgyűlésen derül ki. Addig csak az biztos, hogy a jövő héten a felügyelőbizottság megfogalmazza a tavalyi üzleti teljesítménnyel kapcsolatos véleményét, az összes tulajdonos a közgyűlésen ismerheti meg a végleges számokat. Jogi szempontból fontos, hogy neki nincs elővásárlási joga. Arra kitérő választ adott, hogy megvásárolná-e a pakettet.
Szakmailag érthető, hogy a Malév ágazati partnerének kijelölt Aeroflot – a formális kereskedelmi egyezményen kívül – nem akar közös jövőt a veszteséges Malévvel. Tudni kell, hogy inkább a vele azonos légiszövetségben lévő és privatizáció előtt álló cseh CSA-val szeretne inkább együttműködni. Az orosz légitársaság hivatalosan jelentkezett a pályázatra, annak végeredményét azonban befolyásolhatja a prágai kormányváltás.
A VEB nincs könnyű helyzetben, ha tényleg szeretne megszabadulni a Malév-pakettől. A légitársaságok többsége súlyos veszteségeket szenvedett el, és a középtávú fellendülésnek is sok feltétele van, rövid távon pedig eleve reménytelen a trend megfordítása. Ilyen körülmények között nem tolonganak a jelöltek. Az Interfax hírügynökség szerint voltak arab és kínai érdeklődők, de azok elálltak, orosz légicégek meg nem is jelentkeztek.
A hét közepén Martin Gauss, a Malév új vezérigazgatója lapunknak már jelezte, hogy nem az orosz piactól várja a súlyosan veszteséges cég talpra állítását. Azt is elmondta, nem erőltetik a Malév 100 százalékos leányvállalata, az Aeroplex Kft. oroszországi bővítését, egyébként úgy tudjuk, hogy a leánycég már csak formailag működik, noha maga az orosz piac még mindig hozhat nagyobb megrendeléseket a javító vállalatnak.
A VEB eddig 30 millió eurónyi hitelt nyújtott a Malévnek, ennek fejében, biztosítékként kapta a 49 százalékos tulajdonrészt az AirBridge-ben. MN
További részletek: vg.hu/malev
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.