A bővülés inkább az ingatlanok mérete növekedésének, mintsem a tranzakciók számának tudható be, hiszen az első negyedévi 33 tranzakcióhoz képest alig több, összesen 38 ügylet zajlott le a második negyedben. Főleg a bevásárlóutcákat keresik, de egyes, kiemelten jó helyen lévő plázák is kelendők.
A befektetési volumen megközelítőleg kétmilliárd euró volt a tárgyidőszakban, az első fél évben pedig összesen hárommilliárd. Ez az eredmény hasonló a 2004 első felében lebonyolított befektetési volumenhez. Annak ellenére, hogy a 2009 első fél évében lezárult befektetések volumene 63 százalékkal alacsonyabb 2008 első hat hónapjának eredményéhez képest, számos nagy üzletkötés valósult meg, beleértve kilenc, százmillió euró érték feletti tranzakciót is.
Az idén eddig a legtöbb nagyobb kiskereskedelmi ügyletet egyetlen közös tényező jellemzi: a vásárló számára rendelkezésre álló finanszírozási forma, ez lehet az eladó általi vagy strukturált finanszírozás. A banki finanszírozás továbbra is csak korlátozottan áll rendelkezésre Európa-szerte, így sok esetben az eladó által történő hitelnyújtás tette lehetővé a tranzakciót.
Fontos fejlemény – és ezt több tanácsadó cég is megjegyezte –, hogy egyelőre nem lett általános a kényszerértékesítés. Az első negyedévhez hasonlóan egyébként a kiskereskedelmi ingatlanbefektetések nagy része (95 százaléka) Nyugat-Európában zajlott le, míg Közép- és Kelet-Európában az aktivitás igencsak korlátozott, mivel a befektetők elsődlegesen a belföldi és a főbb európai piacokra összpontosítanak.
„A magyarországi befektetési piac egyre aktívabb, noha ez a számokban még nem mutatható ki. Európa más részeihez hasonlóan a finanszírozás bizonytalansága miatt a befektetők valamennyi szektorban a korábbinál kisebb méretű üzleteket részesítik előnyben” – mondta Tim O’Sullivan, a CBRE nemzetközi ingatlan-tanácsadó cég itteni befektetési vezetője. „Budapesten is van néhány olyan egyedülálló kiskereskedelmi befektetési lehetőség, amely népszerű lehet a központi elhelyezkedésű, kiváló minőségű eszközöket keresők számára.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.