BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Autóipari számháború

A lapok és hírportálok pár napja arról számoltak be, hogy a Volkswagen átvette a Toyota helyét, mint a világ legnagyobb autógyártója. A Toyota közleményben cáfolta az értesüléseket. Mint kiderült, a cégek más-más adatot emelnek ki statisztikáikban, ezért távolról sem egyszerű az elsőség meghatározása. A Világgazdaság Online az autóipari számháborúnak járt utána.

A Guardian november 9-én cikket jelentetett meg a következő címmel: A Volkswagen-Porsche átvette a világ legnagyobb autógyártója címet a Toyotától. A lap a Global Insight adataira hivatkozik, mely szerint a német konszern január és szeptember között 4,4 millió gépkocsit gyártott, míg a Toyota csak 4 milliót. A Jalopnik szakportál egyenesen az új GM-nek nevezi a japán céget, bár hozzáteszi, hogy a Toyota a kérdéses időszakban jelentősen csökkentette termelését.

A gond az, hogy ezek az adatok nem helyesek. A Volkswagen január és szeptember között a cég weboldalán közölt adatok szerint 4,361,000 autót gyártott, a Toyota viszont 4,937,729 darabot, ami több mint félmilliós előnyt jelent a számára. Ami az értékesítéseket illeti, a Toyota ezen a téren is több mint 1 millió autóval vezet a január-szeptemberi időszakban. Az év első kilenc hónapjában 4,616,000 Volkswagen és 5,646,010 Toyota talált gazdára.

Nem tudni, mi zavarhatta meg a nemzetközi elemző céget, főleg azért, mert a Volkswagen soha nem állította magáról, hogy a világ legnagyobb autógyártója lenne – tájékoztatott a cég magyarországi kommunikációs igazgatója. Vérten Sándor kiemelte, hogy a Volkswagen a statisztikák elkészítésekor a kiszállított autókat tekinti mérvadónak, mivel ezek – ellentétben a gyártással vagy az eladási adattal – ténylegesen használatba vett autókat takarnak. A német konszern január és szeptember között saját közlése szerint 4,76 millió autót szállított le.

Ezek trükkös számok – kommentálta az adatokat a Toyota PR igazgatója. Som Ferenc felhívta a figyelmet arra, hogy a kiszállított autók kategóriába olyan darabokat is beszámítanak, amelyekre a rendelést esetleg a múlt évben adták le. Az autókat legyártották 2008-ban és a 2009-es évet már ezzel a készlettel kezdte a cég. Ezt a mennyiséget tavaly a gyártási kategóriában, most pedig a leszállított autók csoportjában is el lehet számolni. Ezt támaszthatja alá az a tény is, hogy az év első kilenc hónapjában a Volkswagen saját adatai szerint 300 ezerrel több autót adott el, mint amennyit legyártott.

Trükkös számok

Gyártás = A futószalagról legördülő autók száma

Eladás = A kereskedők által megrendelt autók száma

Kiszállítás = A vevőkhöz eljutó autók száma (kiskereskedelmi eladás)

Som Ferenc szerint nem helytálló a Volkswagen feltételezése, miszerint az eladás kategóriában szereplő autók jó része nem kerül valódi vevőhöz. A kereskedőknek nem érdeke, hogy eladhatatlan készleteket halmozzanak fel és a jelek szerint ezt nem is teszik. Míg januárban az autókereskedők átlagos készlete 350 darabra rúgott, addig ez a szám a Toyota adatai szerint mostanra 100-ra csökkent. Az eladási adatok tehát gyakorlatilag megfelelnek a Volkswagen által kiszállítottnak nevezett kategóriával.

A „ki a legnagyobb” kérdését tovább nehezíti a gyárak termelési politikája. Mint hogy a válság erősen hat az autókereskedelemre, a gyártók egy része – így a Toyota is – jelentősen visszafogta a termelését. A helyzet a következő időszakban még érdekesebb lehet, hiszen a németországi roncsprémium mindkét konszern eredményeit megdobta. A Toyota saját bevallása szerint 1,2 millió eladást köszönhet a német autócsere programnak.

A Volkswagen eladási igazgatója október végén azt közölte, a német gyártó fél millió gépkocsira kapott rendelést a csereprogram keretében. Emellett a tavaly decemberi 1,2 millióról október végéig 780 ezer darabra csökkent a készlet. A német konszern a múlt hónap végén javított éves várakozásain és arra számít, hogy a 2009-es év eladásai megközelítőleg egyeznek majd a 2008-as teljesítménnyel (6,23 millió darab). A Toyota augusztusban közölte hivatalosan, hogy ebben az évben 6,6 milliós eladásra számít, de a céladatot várhatóan hamarosan 7 millió darabra növeli.

Eladás = A kereskedők által megrendelt autók száma

Kiszállítás = A vevőkhöz eljutó autók száma (kiskereskedelmi eladás) Versengés az elsőségért A Toyota 2008-ban hódította el a világ első számú autógyártója címet a General Motorstól, amelyet az amerikai konszern 80 éven keresztül birtokolt. A piaci részesedés tekintetében jelenleg a sorrend: Toyota, GM, Volkswagen. A német cég az idei első félévben érte el a globális harmadik helyezést, miután eladásai az átlagosnál kevésbé csökkentek. 2009 első félévében ugyanakkor a hamvaiból feléledő GM megszorongatta a japán céget: mindössze 12 ezerrel kevesebb autót adott el.

A Toyota jelenleg évi 10 millió autó legyártására képes, de a konszern elnöke, Akio Toyoda véget akar vetni az erőltetett kapacitásnövelésnek. Harc az elsőségért -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.