BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egy üzlet vége? - Lecsapnak a "fekete" autóbontókra

Egy emberként tiltakoznak az autóbontók a működésüket érintő, januártól életbe lépő rendelkezések miatt. Az egyik legfontosabb új szabály, hogy a bontással kapcsolatos adatokat, engedélyeket egy központi elektronikus rendszerhez csatlakozva kell rögzíteniük.

Új feladatuk lesz az is, hogy egyfajta egyszerűsített eredetvizsgálattal megállapítsák, jogtiszta-e a bontásra szánt jármű. Hiába érveltek a vállalkozók, hogy a szakma nem ismeretéről tanúskodó szabályok teljesítése túlságosan nagy anyagi és adminisztrációs terhekkel jár, és emiatt számos vállalkozó bedobhatja a törülközőt, mindez „süket fülekre” talált.

A kudarc miatt még ebben a hónapban lemond posztjáról Dobó József, a Gépjárműbontók Országos Egyesületének (GOE) elnöke. A szakember – aki egyúttal a szegedi székhelyű Roncs-Autó Kft. ügyvezetője – úgy látja, a miniszteri rendelet szövege köszönő viszonyban sincs a valósággal, felülír uniós és magasabb rendű jogszabályokat. Ráadásul az amúgy is számbeli fölényben lévő feketebontók előtt nyit még szélesebb kaput.

Ma nem éri el a 180-at a legális vállalkozók száma ezen a piacon, ugyanakkor legalább 1400 illegális bontó ügyködik ellenőrizetlenül, környezetkárosító módon. Hatalmas a versenyelőnyük, hiszen egy sor költségtől, adótól megkímélik magukat. Ezek már most is sikeresen szipkázzák el a bontásra ítélt kocsik zömét, mivel náluk nincs „macera”, akadékoskodás nélkül átveszik a behozott – akár lopott – járművet.

„A válság is megtépázta a szakmát, ugyanis sokan elhalasztják az autóvásárlást, ameddig lehet, a régi kocsijukat reparálják” – teszi hozzá Kovács Gyula, az Autó Mandy Car Kft. ügyvezetője. Az így megnövekvő alkatrészigény pedig újabb motivációt ad az autótolvajoknak, a számla nélküli fusiműhelyeknek. Ő egyébként azt is nehezményezi, hogy a hatóságok mindig a könnyebb utat választják: csak a legális cégeket ellenőrzik és büntetik, „a feketegazdaság elleni fellépést mindenki elodázza”. Ez is magyarázza, hogy a forgalomból kivont autóknak még a fele sem kerül a „fehér” bontókhoz, a roncsok nagy része az illegálisoknál landol.

A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.

Világgazdaság-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.