Az orosz ellenőrzésű Déli Áramlat vezeték révén új irányból, de a meglévővel azonos forrásból juthatnak gázhoz a vevők. A szállításra a Gazprom auditált készletei jelentik a garanciát.
Az év végéig, rossz esetben 2011 elején beruházási döntés várható az orosz részvétel nélküli Nabucco gázvezetékről is Kóka János, az Országgyűlés Nabucco bizottságának elnöke szerint. „Ez fatális csúszás, ami mögött azonban nem a gázforrások, hanem az Európai Unió bizonytalansága áll” – jelentette ki újságírók előtt. Miközben az európai országok várakoznak, mások évi 90 milliárd köbméternyi gázt kötöttek le az elmúlt hónapokban a Nabucco forrásának tekintett kaszpi térségben: 40 milliárdot Kína, 30 + 1 milliárdot Oroszország és 8 + 20 milliárdot Irán. Európa késlekedése már csak azért sem érthető, mert – az orosz szállító nagy súlya miatt – a földrész nagykereskedelmi gázárai kétszer akkorák, mint az USA-é, Európának 20 év múlva a mostaninál évi 200-300 milliárd köbméterrel több gázra lesz szüksége, és környezetvédelmi megfontolásból is gázzal kellene kiváltania évi 230 millió tonnás szénimportját. A Nabucco évi 30 milliárd köbméterére tehát mindenképpen szükség van. Magyarország egyébként továbbra is aktívan segíti az ügyet: február végére „V4 + energia” csúcstalálkozót szervez a visegrádi országoknak.
A Nabucco gyenge támogatottságára utalhat az is, hogy január 14-én kudarcba fulladt a kelet-európai gázvásárlók és a közép-ázsiai termelők számára a Déli Folyosó kapcsán a grúz fővárosban megrendezett konferencia. (Miniszterelnökök helyett ugyanis csak szakértők vettek részt rajta, termelő országból is csak három képviseltette magát.) Felvetésünkre a Külügyminisztérium energiabiztonságért felelős utazó nagykövete, Bayer Mihály leszögezte: „A Batumiban tartott találkozó nem elsősorban a Nabuccóról szólt, vevőként pedig nem térségünk, hanem Ukrajna és a balti államok érintettek. Magyarországot nem is hívták meg a rendezvényre, a Nabucco támogatását pedig nem ebben a körben kell keresni.”
Mint rámutatott, Magyarország gázigénye 80-83 százalékát orosz importból elégíti ki, saját termelése pedig csökken. Bár 5,5 milliárd köbméternyi tárolókapacitásunk van, épülnek az interkonnektoraink, és új tároló is létesül a szlovén határ közelében, e létesítmények csak akkor használhatók ki hatékonyan, ha van nem orosz eredetű gázunk is. Várakozásai szerint egyébként az első szakaszban iraki és azeri, a másodikban türkmén, a harmadikban egyiptomi gázt kaphatunk a Nabuccón keresztül.
A politikus szerint a Nabucco előkészítése előbbre tart, mint a Déli Áramlaté. Épp azt rótta fel az orosz hátterű vállalkozásnak, amit eddig a Nabucco kapcsán hallhattunk: nincs biztos gázforrása. „Sem a Stokman, sem a Jamal mezőn nem indul meg a termelés a Déli Áramlat tervezett üzembe helyezésére, de nem növelhető korlátlan mértékben a közép-ázsiai gáz termelése sem. Nincs érdemi költségkalkulációja a vállalkozásnak, és bizonytalan a cső kapacitása is. Az eredeti, évi 30 milliárd köbméter óta hallottunk már 47 milliárd és 63 milliárd köbmétert is.
-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.