Alkalmazás. Naponta 20 ezer új felhasználóval gyarapszik a legnépszerűbb helymegosztó szolgáltatás, a Foursquare, a felmérések szerint azonban még várat magára az ilyen kezdeményezések fellendülése, hiszen ezeket a megoldásokat egyelőre az amerikai felnőtt netezők mindössze 4 százaléka használja. Ennek ellenére a következő évek egyik legmeghatározóbb trendjének tűnik a helymeghatározáson alapuló szolgáltatások elterjedése, ezt az is jelzi, hogy az ABI Research szerint 2015-ben 1,8 milliárd dollárt költenek majd az amerikai hirdetők arra, hogy ilyen megoldásokon keresztül népszerűsítsék magukat.
A különböző helymegosztó szolgáltatások által használt modell egyébként – mint általában a hatalmas sikert arató dolgok – igen egyszerű. A felhasználók a világhálóról letölthetik a számukra legszimpatikusabb szolgáltatás alkalmazását a mobiltelefonjukra. Ezt követően pedig már csak anynyit kell tenniük, hogy bejelentkeznek a rendszerbe, ha meg akarják osztani ismerőseikkel, hogy éppen hol tartózkodnak.
„Becsekkolni” pedig nemcsak azért érdemes, mert jó szórakozást jelent, illetve megkönnyíti a barátok, ismerősök megtalálását egy zsúfolt szombat este, de számos kedvezményt is igénybe vehetnek azok, akik élnek ezekkel a lehetőségekkel. A jelenleg legnépszerűbb helymeghatározáson alapuló szolgáltatás, a Four square mintegy 4 millió felhasználója több tízezer vállalkozás kedvezményeiért szállhat versenybe, ha bejelentkezik. A konstrukció lényege, hogy a pillanatnyi földrajzi helyzetét ismerőseivel megosztó felhasználó – szolgáltatástól függően – jutalompontokat vagy jelvényeket kap, és aki a legtöbbet gyűjti ezekből, az egy-egy hely „polgármesterévé” válhat, ami természetesen kiváltságokkal jár. A brit Dominos Pizza például hetente egy pizzát ad ingyen a legeredményesebb pontgyűjtőnek, míg a Debenhams üzletlánc ennél is tovább ment, egyik londoni áruházában az onnan becsekkolók ingyen kávét kapnak – igaz, csak péntekenként.
Persze a felhasználók mellett a cégeknek is megéri összefogni valamelyik helymegosztó szolgáltatással, ugyanis rendkívül hatékony megoldással gazdagíthatják marketingeszköztárukat. Az egy adott területre korlátozódó kampányok mellett erősítheti a felhasználói lojalitást, ráadásul újdonságnak számító szolgáltatást kapcsolhat a fogyasztó a márkához.
Bár egyelőre nem igazán ismerték fel a vállalkozások a helymeghatározáson alapuló szolgáltatásokban rejlő lehetőségeket, a következő 12-18 hónap hatalmas változásokat hozhat. Ennek egyik motorja az lehet, hogy ugrásszerű növekedés várható az ilyen megoldásokat használók számában, miután a múlt hónapban elindult a Facebook Places. Igaz, a megoldás egyelőre csak néhány országban – USA, Japán, Nagy-Britannia, Németország – elérhető, azonban a hírek szerint a közeli jövőben számos más európai országban is működik majd. A Mobile Marketing Association tanulmánya szerint egyébként az iPhone-felhasználók 63 százaléka már most is hetente legalább egyszer használ valamilyen helymeghatározáson alapuló szolgáltatást.
De nem akar kimaradni a sorból a webvilág egy másik óriása, a Google sem, amely november közepén jelentette be Hotpot nevű kezdeményezése elindítását. A megoldás lényege, hogy nemcsak csak azt jelölhetik meg a felhasználók, hogy jártak egy-egy üzletben, de véleményüket is megoszthatják az adott helyről az ismerőseikkel. Vagyis az interneten egyre jelentősebbé váló szájreklám révén nyílik lehetőségük a kezdeményezéshez csatlakozó vállalkozásoknak arra, hogy népszerűsítsék termékeiket, szolgáltatásaikat.
Ha pedig jönnek a felhasználók, jönnek a szponzorok is, ez azt jelenti, hogy az újfajta közösségi kezdeményezés komoly üzleti lehetőségeket is rejt. Bár a szegmenst jelenleg uraló Foursquare egyelőre csak partneri megállapodások keretében jut bevételhez egyes márkáktól és médiacégektől, a több tízezer cég – helyi kereskedők és nagy üzletláncok –, amelyekkel kapcsolatban állnak, s amelyek már megtapasztalhatták, milyen előnyöket jelent az ügyfélszerzésben és -megtartásban egy ilyen szolgáltatás, a közeljövőben jó alapot kínálnak ahhoz, hogy a működtetők számára is gyümöl-csözővé váljon a helymegosztó szolgáltatás. VG
Veszélyes nyíltság
A helymegosztó kezdeményezések számos kérdést is felvetnek az adatkezeléssel, a magánszféra védelmével kapcsolatban. A hírek szerint több hírességgel is előfordult már, hogy miközben Foursquare-en tudatta rajongóival, hogy éppen hol tartózkodik, lakásában hívatlan látogatók jártak, és valószínűleg a kevésbé ismert felhasználók közül is többen szembesültek már hasonló helyzettel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.