BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Górcső alatt az emberközpontúság

Aki 2012-ben nem lesz elég proaktív, nem elég kreatív a saját szakterületét illetően, az lemarad – többek között ezt fogalmazta meg a 2011-es Világgazdaság–Aon Hewitt Legjobb Munkahely Felmérésben részt vevő több mint félezer felső vezető.

Jó hír, hogy az erősödő verseny és hatékonyságelvárások ellenére is csak a cégek 16 százaléka tervez elbocsátásokat. A biztonságra szükség is van, mert a dolgozók szerint ez az egyik legfontosabb jellemzője egy jó munkahelynek.

Bár a dolgozói elkötelezettség és az elégedettség is nőtt az idén a vállalatoknál, ez inkább az erős mezőnynek és a válság hatásának tudható be, mintsem a javuló céges közérzetnek. A Világgazdaság–Aon Hewitt Legjobb Munkahely Felmérés adataiból kiderült: egyre kevesebben gondolják úgy, hogy a válság közepette könnyen találnának új munkahelyet, csak minden negyedik ember állítja ezt. A krízis hatásaitól félve a hazai munkavállalók kétharmada nehéz szívvel válna meg a munkahelyétől. A 20–24 évesek ragaszkodnak a legkevésbé foglalkoztatójukhoz, s ez a korcsoport a legkritikusabb is, főleg, ha a fizetésről van szó, vagy ha a főnökök emberközpontúságát kell megítélni. Ez utóbbi téma azért is érdekes, mert ha összevetjük, hogy az idén miben különböznek egymástól leginkább az átlagos és a kiemelkedő vállalatok, akkor egyértelműen az emberközpontúság az. Vagyis mennyire érzik a munkatársak, hogy a vezetők a legértékesebb erőforrásként tekintenek rájuk. A különbség óriási. Míg egy átlagos cégnél tízből négyen érzik ezt, addig a legjobb munkahelyeknél tízből hét dolgozó vélekedik úgy, hogy a vállalat, ahol dolgozik, emberközpontú. Az idén száz magyarországi cég több mint 23 000 munkatársának és félezernél is több felső vezetőjének a véleményét összegzik az adatok. Más területeken is komoly eltérés van az átlagos és a topmunkahelyek között. A legjobbaknál az emberek inkább azt látják, hogy a felső vezetés jól irányítja a vállalatot. Az átlagos cégeknél tízből öt, a legjobbaknál tízből nyolc dolgozó gondolja ezt. Ugyanez a válaszadási arány, ha arról kérdezzük a magyar munkavállalókat, a felső vezetés mennyire nyíltan tájékoztatja őket a cég kérdéseiről, vagy épp jól kezeli-e a vállalat a főbb szervezeti változásokat.

Érdekesség, hogy több legjobb munkahelynél arra a kérdésre, mit szeretnek legjobban a cégüknél, azt válaszolták, hogy a biztonságot, a stabilitást és a biztos jövőképet – fogalmazott lapunknak Steigerwald Zsuzsa, az Aon Hewitt Legjobb Munkahely Felmérés szakmai projektvezetője. Hozzátette: sokan kiemelték, fontos és jó, hogy időben érkezik a fizetés, vagy hogy hivatalosan be vannak jelentve a munkahelyükre.

A legnagyobb különbség a főnökök és a beosztottak között akkor volt, amikor a hatáskörrel vagy például a javadalmazással való elégedettségről kérdezte a résztvevőket az Aon Hewitt. Míg például a felső vezetők háromnegyede elégedett a fizetésével, addig a beosztottak mindössze negyven százaléka érez ugyanígy.

Mostanság a munkahelyeken ezek a kulcsszavak: hatékonyság, teljesítménypotenciál. Épp ezért a vizsgált száz vállalat minden dolgozóját és vezetőjét megkérdezték, mit gondolnak, mennyit hoznak ki önmagukból a munkájuk során. Az eredmények azt mutatják, hogy a beosztottak szerint az átlagos cégek negyven százaléka hoz ki magából 90-100 százalékot, míg a legjobb munkahelyeknél öt százalékkal nagyobb ez az arány. Amikor viszont a felső vezetőket is megkérdeztük, hogy a szervezet vajon mennyire hozza ki magából a benne rejlő potenciált, mindössze 15 százalékuk volt biztos abban, hogy ez eléri a 90-100 százalékot – mondta a Világgazdaságnak Makrai Fanni, a Legjobb Munkahely Felmérés projektvezetője. Hozzátette: a felső vezetők tehát még mindig jelentős fejlődési lehetőségeket látnak a teljesítmény növelésében, a potenciálok jobb kihasználásában és a hatékonyság javításában.

A felmérés azt is vizsgálta, hogy mit prognosztizálnak a felső vezetők 2012-re. A megkérdezettek fele szerint fokozódik az innovációs nyomás, aki nem elég proaktív, nem elég kreatív a saját szakterületét illetően, az lemarad. A vezetők negyvenöt százaléka úgy véli, a közvetlen konkurensekhez képest erőteljes növekedési elvárássokra van szükség a versenyben maradáshoz, s ugyanennyien állítják, hogy a költséghatékonyság tovább szorítja majd a céges nadrágszíjakat. Jó hír, hogy az erősödő verseny és hatékonyságelvárások ellenére is csak a cégek 16 százaléka tervez elbocsátásokat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.