Jó hír, hogy az erősödő verseny és hatékonyságelvárások ellenére is csak a cégek 16 százaléka tervez elbocsátásokat. A biztonságra szükség is van, mert a dolgozók szerint ez az egyik legfontosabb jellemzője egy jó munkahelynek.
Bár a dolgozói elkötelezettség és az elégedettség is nőtt az idén a vállalatoknál, ez inkább az erős mezőnynek és a válság hatásának tudható be, mintsem a javuló céges közérzetnek. A Világgazdaság–Aon Hewitt Legjobb Munkahely Felmérés adataiból kiderült: egyre kevesebben gondolják úgy, hogy a válság közepette könnyen találnának új munkahelyet, csak minden negyedik ember állítja ezt. A krízis hatásaitól félve a hazai munkavállalók kétharmada nehéz szívvel válna meg a munkahelyétől. A 20–24 évesek ragaszkodnak a legkevésbé foglalkoztatójukhoz, s ez a korcsoport a legkritikusabb is, főleg, ha a fizetésről van szó, vagy ha a főnökök emberközpontúságát kell megítélni. Ez utóbbi téma azért is érdekes, mert ha összevetjük, hogy az idén miben különböznek egymástól leginkább az átlagos és a kiemelkedő vállalatok, akkor egyértelműen az emberközpontúság az. Vagyis mennyire érzik a munkatársak, hogy a vezetők a legértékesebb erőforrásként tekintenek rájuk. A különbség óriási. Míg egy átlagos cégnél tízből négyen érzik ezt, addig a legjobb munkahelyeknél tízből hét dolgozó vélekedik úgy, hogy a vállalat, ahol dolgozik, emberközpontú. Az idén száz magyarországi cég több mint 23 000 munkatársának és félezernél is több felső vezetőjének a véleményét összegzik az adatok. Más területeken is komoly eltérés van az átlagos és a topmunkahelyek között. A legjobbaknál az emberek inkább azt látják, hogy a felső vezetés jól irányítja a vállalatot. Az átlagos cégeknél tízből öt, a legjobbaknál tízből nyolc dolgozó gondolja ezt. Ugyanez a válaszadási arány, ha arról kérdezzük a magyar munkavállalókat, a felső vezetés mennyire nyíltan tájékoztatja őket a cég kérdéseiről, vagy épp jól kezeli-e a vállalat a főbb szervezeti változásokat.
Érdekesség, hogy több legjobb munkahelynél arra a kérdésre, mit szeretnek legjobban a cégüknél, azt válaszolták, hogy a biztonságot, a stabilitást és a biztos jövőképet – fogalmazott lapunknak Steigerwald Zsuzsa, az Aon Hewitt Legjobb Munkahely Felmérés szakmai projektvezetője. Hozzátette: sokan kiemelték, fontos és jó, hogy időben érkezik a fizetés, vagy hogy hivatalosan be vannak jelentve a munkahelyükre.
A legnagyobb különbség a főnökök és a beosztottak között akkor volt, amikor a hatáskörrel vagy például a javadalmazással való elégedettségről kérdezte a résztvevőket az Aon Hewitt. Míg például a felső vezetők háromnegyede elégedett a fizetésével, addig a beosztottak mindössze negyven százaléka érez ugyanígy.
Mostanság a munkahelyeken ezek a kulcsszavak: hatékonyság, teljesítménypotenciál. Épp ezért a vizsgált száz vállalat minden dolgozóját és vezetőjét megkérdezték, mit gondolnak, mennyit hoznak ki önmagukból a munkájuk során. Az eredmények azt mutatják, hogy a beosztottak szerint az átlagos cégek negyven százaléka hoz ki magából 90-100 százalékot, míg a legjobb munkahelyeknél öt százalékkal nagyobb ez az arány. Amikor viszont a felső vezetőket is megkérdeztük, hogy a szervezet vajon mennyire hozza ki magából a benne rejlő potenciált, mindössze 15 százalékuk volt biztos abban, hogy ez eléri a 90-100 százalékot – mondta a Világgazdaságnak Makrai Fanni, a Legjobb Munkahely Felmérés projektvezetője. Hozzátette: a felső vezetők tehát még mindig jelentős fejlődési lehetőségeket látnak a teljesítmény növelésében, a potenciálok jobb kihasználásában és a hatékonyság javításában.
A felmérés azt is vizsgálta, hogy mit prognosztizálnak a felső vezetők 2012-re. A megkérdezettek fele szerint fokozódik az innovációs nyomás, aki nem elég proaktív, nem elég kreatív a saját szakterületét illetően, az lemarad. A vezetők negyvenöt százaléka úgy véli, a közvetlen konkurensekhez képest erőteljes növekedési elvárássokra van szükség a versenyben maradáshoz, s ugyanennyien állítják, hogy a költséghatékonyság tovább szorítja majd a céges nadrágszíjakat. Jó hír, hogy az erősödő verseny és hatékonyságelvárások ellenére is csak a cégek 16 százaléka tervez elbocsátásokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.