Új piacok szerzése, a vállalat stabilitásának megteremtése, valamint költségcsökkentés – ezek a legfontosabb kihívásai manapság egy felsÕ vezetÕnek. A Dr. Pendl & Dr. Piswanger VezetÕi Tanácsadó Kft. legfrissebb, P&P Stratégia Barométer 2011 kutatásából az is kiderült, hogy a termék- és szolgáltatási portfólió növelése szintén igen fontos a topmenedzsereknek, a válságból való kitörést sokan ugyanis elÕremeneküléssel, expanzióval képzelik el. A felmérésben összesen 394, nemzetközi szinten dolgozó felsÕ vezetÕ nyilvánított véleményt a vállalatok stratégiai és HR-stratégiai kérdéseirÕl.
Az ügyfél-elégedettség javítása Bulgáriában, Romániában, Szlovákiában és Szlovéniában is fontos tényezÕje egy vállalat sikerének, Magyarországon a vezetÕk mindössze 5 százaléka értett ezzel egyet. Úgy tÛnik, ha egy vállalatvezetÕ „kifelé” koncentrál, akkor elsÕ körben a piacra fókuszál, ha azonban a szervezeten „befelé”, akkor a munkahelyi légkör javítása, a dolgozói elkötelezettség növelése kerül górcsÕ alá. A cégvezetÕk úgy látják ugyanis, hogy ez a legfontosabb a HR-stratégiai intézkedések közül. Szorosan utána a vezetÕi kompetenciák fejlesztése következik, a harmadik helyen az egyéni s csoportos személyzet- és szervezetfejlesztés áll. Itt nem nagy az eltérés a minket körülvevÕ országokban tapasztalhatótól, legtöbbjükben a személyzet- és szervezet-, továbbá vezetÕfejlesztés került az elsÕ helyre. Kivétel ezalól, s érdekesség is egyben, hogy Csehországban és Szlovákiában a vezetÕk nem tartják igazán fontosnak saját maguk fejlesztését. A munkahelyi légkör javításának Szerbiában nincs jelentÕsége. A hazai adatokból kiderült: a cégvezetÕknek fontos a vállalkozói típusú gondolkodás fejlesztése. Magyarországon utolsó helyre került viszont a tehetség- és a karriermenedzsment, valamint a béren kívüli juttatások optimalizálása.
A kutatás arra is rákérdezett, vajon a jelenlegi kihívásokat milyen típusú vezetÕk képesek teljesíteni, milyen tulajdonságok, készségek, képességek szükségesek ahhoz, hogy egy topmenedzser megállja a helyét a gazdasági válság közepette. Magyarországon a megkérdezettek ötöde pozicionálta elsÕ helyre a stratégiai gondolkodást, de a kelet-európai régió eredménye ebben az egyben megegyezik a korábbi, a világ további 14 országára kiterjedt kutatásunkkal, az amerikai vagy távol-keleti menedzserek többsége szintén ezt a kvalitást tette a legfontosabb helyre – fogalmazott lapunknak Lipcsei András, a Dr. Pendl & Dr. Piswanger VezetÕi Tanácsadó Kft. ügyvezetÕje. Hozzátette: Ausztriához hasonlóan nálunk is a határozottság, a döntésképesség kapta a második helyet, rögtön ezt követi a hitelesség. Ehhez zárkózik fel követelményként a karizma, vagyis nem árt, ha egy vezetÕ hatást és befolyást tud szerezni másoknál a személyiségével. Érdekesség, hogy a kevésbé fontos vezetÕi képességek, készségek között olyanok szerepeltek, mint a bátorság, a kockázatvállalás, a jó elemzÕkészség és a magával ragadó stílus. A kockázatvállalás hátrasorolása a legtöbb országban jól mutatja, hogy a vezetÕk óvatosabbá váltak.
A jelenlegi bizonytalan, nehezen kiszámítható gazdasági környezetben a tulajdonosok döntésképes, határozott és hiteles vezetÕkre szeretnék bízni a gazdálkodó szervezeteket; ahhoz, hogy az eddig még meg nem élt nehéz feladatok megoldásához a vezetÕi csapatot és a dolgozókat is motiválhassák, mozgósíthassák, nem árt egy kis karizma sem – emelte ki Lipcsei András. K. I.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.