BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mi izgat manapság egy topvezetÕt?

Új piacokat szereznének, javítanák a dolgozói közérzetet, kevésbé érdekli Õket az ügyfél-elégedettség – fÕleg ez jellemzi most a magyar felsÕ vezetÕket. Velük szemben tulajdonosi elvárás, hogy stratégiai gondolkodásúak legyenek, karizmatikusak és hitelesek.

Új piacok szerzése, a vállalat stabilitásának megteremtése, valamint költségcsökkentés – ezek a legfontosabb kihívásai manapság egy felsÕ vezetÕnek. A Dr. Pendl & Dr. Piswanger VezetÕi Tanácsadó Kft. legfrissebb, P&P Stratégia Barométer 2011 kutatásából az is kiderült, hogy a termék- és szolgáltatási portfólió növelése szintén igen fontos a topmenedzsereknek, a válságból való kitörést sokan ugyanis elÕremeneküléssel, expanzióval képzelik el. A felmérésben összesen 394, nemzetközi szinten dolgozó felsÕ vezetÕ nyilvánított véleményt a vállalatok stratégiai és HR-stratégiai kérdéseirÕl.

Az ügyfél-elégedettség javítása Bulgáriában, Romániában, Szlovákiában és Szlovéniában is fontos tényezÕje egy vállalat sikerének, Magyarországon a vezetÕk mindössze 5 százaléka értett ezzel egyet. Úgy tÛnik, ha egy vállalatvezetÕ „kifelé” koncentrál, akkor elsÕ körben a piacra fókuszál, ha azonban a szervezeten „befelé”, akkor a munkahelyi légkör javítása, a dolgozói elkötelezettség növelése kerül górcsÕ alá. A cégvezetÕk úgy látják ugyanis, hogy ez a legfontosabb a HR-stratégiai intézkedések közül. Szorosan utána a vezetÕi kompetenciák fejlesztése következik, a harmadik helyen az egyéni s csoportos személyzet- és szervezetfejlesztés áll. Itt nem nagy az eltérés a minket körülvevÕ országokban tapasztalhatótól, legtöbbjükben a személyzet- és szervezet-, továbbá vezetÕfejlesztés került az elsÕ helyre. Kivétel ezalól, s érdekesség is egyben, hogy Csehországban és Szlovákiában a vezetÕk nem tartják igazán fontosnak saját maguk fejlesztését. A munkahelyi légkör javításának Szerbiában nincs jelentÕsége. A hazai adatokból kiderült: a cégvezetÕknek fontos a vállalkozói típusú gondolkodás fejlesztése. Magyarországon utolsó helyre került viszont a tehetség- és a karriermenedzsment, valamint a béren kívüli juttatások optimalizálása.

A kutatás arra is rákérdezett, vajon a jelenlegi kihívásokat milyen típusú vezetÕk képesek teljesíteni, milyen tulajdonságok, készségek, képességek szükségesek ahhoz, hogy egy topmenedzser megállja a helyét a gazdasági válság közepette. Magyarországon a megkérdezettek ötöde pozicionálta elsÕ helyre a stratégiai gondolkodást, de a kelet-európai régió eredménye ebben az egyben megegyezik a korábbi, a világ további 14 országára kiterjedt kutatásunkkal, az amerikai vagy távol-keleti menedzserek többsége szintén ezt a kvalitást tette a legfontosabb helyre – fogalmazott lapunknak Lipcsei András, a Dr. Pendl & Dr. Piswanger VezetÕi Tanácsadó Kft. ügyvezetÕje. Hozzátette: Ausztriához hasonlóan nálunk is a határozottság, a döntésképesség kapta a második helyet, rögtön ezt követi a hitelesség. Ehhez zárkózik fel követelményként a karizma, vagyis nem árt, ha egy vezetÕ hatást és befolyást tud szerezni másoknál a személyiségével. Érdekesség, hogy a kevésbé fontos vezetÕi képességek, készségek között olyanok szerepeltek, mint a bátorság, a kockázatvállalás, a jó elemzÕkészség és a magával ragadó stílus. A kockázatvállalás hátrasorolása a legtöbb országban jól mutatja, hogy a vezetÕk óvatosabbá váltak.

A jelenlegi bizonytalan, nehezen kiszámítható gazdasági környezetben a tulajdonosok döntésképes, határozott és hiteles vezetÕkre szeretnék bízni a gazdálkodó szervezeteket; ahhoz, hogy az eddig még meg nem élt nehéz feladatok megoldásához a vezetÕi csapatot és a dolgozókat is motiválhassák, mozgósíthassák, nem árt egy kis karizma sem – emelte ki Lipcsei András. K. I.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.