Mi várható a bérek és juttatások terén 2012-ben? Ezt vizsgálta közös felmérésében a Devise Hungary és a Nemzeti Üdülési Szolgálat tavaly karácsony táján. A beérkezett válaszokból egyértelműen kiderült, hogy miként a gazdaságban, úgy a bérek és a béren kívüli juttatások terén is heterogén az ország – szögezte le lapunknak adott nyilatkozatában Dara Péter, a Devise ügyvezető igazgatója. A kutatók legmeglepőbb tapasztalata az volt, hogy a karácsonyi és a Magyarországon szokásos év végi szabadságolások ellenére feltűnően sok céget tudtak elérni. Tíz nap alatt az ország minden részéből és valamennyi iparágból összesen 835 magyarországi munkáltató töltötte ki a kérdőívet. Zömében cégtulajdonosok, cégvezetők vettek részt a kutatásban. A válaszadók több mint 60 százaléka került ki ebből a körből, s a legaktívabb a szolgáltató, kereskedelmi, IT-, építő-, járműipari és pénzügyi szektor volt. Feltűnő volt az is, hogy a felmérésben részt vevők egyharmada a felmérés idején még nem tudta, mit lép a direkt és indirekt juttatások terén 2012-ben.
A válaszokból kiderült, a 835 szervezet több mint 40 százaléka készül béremelésre 2012-ben, további mintegy 28 százaléka nem változtat 2011-hez képest s 3,5 százalék kényszerül csökkentésre. A felmérés idején csaknem 27 százalék volt azok aránya, akik még nem tudták, miként döntenek az ügyben.
A béren kívüli juttatások terén is vegyes a kép. Egyidejűleg vannak jelen a munkaerőpiacon olyan cégek, ahol már működött cafeteria-rendszer, és ezen nem változtatnak, illetve olyanok, ahol csökkentik vagy növelik a keretösszeget. Akadnak vállalkozások, amelyek megszüntetik az eddig létező elemeket, és vannak olyanok is, amelyek a vonzóbb adó- és járulékvonzat miatt 2012-ben első ízben tervezik bevezetni a béren kívüli juttatásokat a bérrendszerükbe. Mindez a számok nyelvére lefordítva a következőképpen jelent meg a kutatás most közzétett eredményeiben: nem döntött a válaszolók egyharmada, 22 százalékuknál nem változik a 2011-es keret, 14 százaléknál nem volt és nem is lesz cafeteria. Az adatszolgáltató cégek 11 százaléka vagy az idén tervezi bevezetni a béren kívüli juttatást, vagy emeli a tavalyi keretösszeget. Amelyek a cafeteria mellett döntöttek, azért adják, mert a munkavállalók elvárják, vagy mert kevesebbe kerül, mint a több bér kifizetése. Ez a két megfontolás vezeti a toplistát, a harmadik a motiváció.
A juttatások közül az Erzsébet-utalvány a legnépszerűbb. Majdnem egyharmaddal többen adják ezt a munkavállalóknak, mint a második helyen szereplő a SZÉP kártya vendéglátás alszámlájára nyújtott hozzájárulást. Harmadik az egészség- vagy önsegélyező pénztárba történő utalás, negyedik az iskolakezdési támogatás, ötödik a Széchenyi-kártya szálláshely alszámlájára jóváírható hozzájárulás, hatodik a helyi bérlet és végül hetedik az önkéntes nyugdíjpénztári támogatás, melyet a SZÉP kártya szabadidő alszámlájára utalt – a rekreációt, egészségmegőrzést szolgáló – hozzájárulás, illetve a kockázati élet-, baleset- és egészségbiztosítás követ. A többi juttatás az előzőkhöz képest jelentősen kisebb mértékben kerül 2012-ben a cafeteriaelemek közé.
A válaszokból az is kiderült, hogy a kiélezett gazdasági viszonyok, az év végén elfogadott adótörvények, az új minimálbér, az életbe lépett bérkompenzációs szabály és az új béren kívüli juttatási elemek (pl. Erzsébet-utalvány, SZÉP kártya) miatt még nagy a tanácstalanság a bérek és a béren kívüli juttatások terén. Az egyik legnagyobb gond, hogy megemelkedett ezen juttatások járulékterhe, 19,04-ról 30,94 százalékra. Ezt a munkáltatók 41,6 százaléka áthárítja a munkavállalókra, 44 százalék maga fizeti. Dara Péter szerint ez is azt erősíti meg, hogy vegyes a kép, és indokolt a tanácstalanság.
A felmérés keretében rákérdeztek arra is, hogy a vállalkozások mit várnak 2012-től. A válaszadók 16 százaléka jelentősen romló, 33 százaléka romló eredményre, 36 százaléka stagnáló, 13,7 százaléka javuló, 1,5 százaléka erősen javuló gazdasági eredményre számít.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.