Nem meglepő, hogy az előrejelzés szerint a repülőgép piac a világ lendületesebb GDP-növekedést felmutató térségeiben bővül majd jobban, tehát Ázsiában, Latin-Amerikában, a FÁK országaiban és a Közel-Keleten. A kínai lakosság például az idei, 10 milliárd dollár körüli együttes összeg után 2024-ben több mint 80 milliárdot költ légi utazásra az említett cég elemzése és a IHS Global Insight közös adatai szerint. Persze, megmarad Észak-Amerika súlya is, sőt a földrészen 2031-ig 4730 új kereskedelmi repülőt adhatnak, ezzel ez a térség lesz a piacvezető. Mögötte a második legnagyobb piac 2240 darabos vásárlással Európa, Oroszország és a FÁK államok együtt, majd Kína következik, 2220 repülő beszerzésével.
Az is kézenfekvő, hogy 20 év múlva a világ repülőgép parkjának merőben más lesz az összetétele, mint a mostaninak. A változás egyik fontos oka a gazdaságossági megfontolások fokozottabb figyelembe vétele. (Az USA energiaminisztériumának legfrissebb előrejelzése szerint a következő 20 évben hordónként 126 dolláros kőolajárral kell számolni, ami jócskán megdrágítja a légi szállítást.) A flottaoptimalizálást az utaskényelmi elvárásokhoz való igazodás és környezetvédelmi szempontok is befolyásolják.
A folyamat fő áldozatai a legkisebb, tehát a 20-59 fős személyszállítógépek lesznek. Míg ma ezek teszik ki a világ körülbelül 11 200 légi járműből álló kereskedelmi repülőparkjának közel harmadát, 2031-re a részesedésük jóval 10 százalék alá szorul, sőt, ha a globális repülőgép ülések számát vesszük, akkor 2 százalékra. A nyerők természetesen a nagyobb gépek. A Bombardier várakozásai szerint 2031-ben közel kétszer annyi (összesen 9 ezer) 100-149 személyes repülő lesz forgalomban, mint most.
A társaság a mintegy 630 milliárd dolláros értékesítési előrejelzésekor nem is vette figyelembe a legkisebb gépek szerény, 20 év alatt 300 darabos eladását. A flottaösszetétel az új gépek vásárlása mellett a régebben ütemben lévő, mellesleg nagyobb fogyasztású repülők leállítása miatt is módosul. Jelenleg a legtöbb, 15 évnél idősebb repülő a 100-149 fős kategóriában van, mégpedig mintegy kétezer darab, majd a legkisebb gépekében: ott körülbelül 1600.
A Bombardier készített előrejelzést az üzleti kisgépekre is, ami azért nagyon fontos számára, mert e piacon vezető, s e cég ellenőrzi a jelenleg ismert rendelésállomány 45 százalékát is. 2011-ben az eladott repülők száma alapján 32, az árbevétel alapján pedig 38 százalékosra testi a részesedését a szegmensben. A társaság bizakodó, a gazdasági visszaesésre érzékeny üzleti célú kisrepülőpiac bővülésében. Adatai szerint a 2011-ben zárult 10 évben a világon 139 milliárd dollárnyi forgalom keletkezett az eladásukból, az azt követő 10 évben 266 milliárd dollár várható, a 2021-2031-es időszakban pedig már 382 milliárd dollár. Az összesen tehát 648 milliárd dolláros forgalom mögött 24 ezer ilyen
repülő eladása áll. A szakma nagyon megsínylette a 2008-ban indult válságot, amikor mindenki, még az üzleti repülők fő vásárlói, a leggazdagabb emberek is óvatosabban kezdtek költekezni. Nem véletlen, hogy a Bombardier élénk figyelemmel kíséri a milliárdosok számának alakulását is, amikor piaca jövőjét vizsgálja. Most márciusban a legtöbb dollármilliárdos, mintegy 150 az USA-ban volt, számuk 6 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit a Forbes adatai alapján. Kevesebb mint 200-an vannak Európában, de számuk 9 százalékkal szintén nőtt, majd Kína és Oroszország következik – ahol viszont kicsivel kevesebben vannak, mint egy évvel előtte. Összesen 1226 dollármilliárdos – tehát potenciális üzleti repülőgép vásárló – van a világon, míg tavaly márciusban 1184-en voltak.
Az új megrendelések több mint 85 százaléka egyébként olyanoktól származik, akiknek most is van ilyen repülőjük. E piacon is a viszonylag nagy gépekből van több, mintegy háromötödnyi.
A februárban becsődölt Malév az Egyesült Államokat ért terrortámadás után, a légiipar mélypontján 2001 novemberében írt alá lízingszerződést az ILFC lízingcéggel 18 Boeing 737-es Next Generation repülőgép bérletéről. A 18 gép listaára, az akkori tájékoztatás szerint mintegy 700 millió dollár volt. A flottacsere 2005-ben fejeződött be, az utolsó Boeing 737-es Classic repülőgépet 2005 januárjában húzták be a hangárba, és nem sokkal utána érkezett meg az utolsó Boeing 737 Next Generation repülőgép Budapestre. A korábbi tájékoztatás szerint a Boeing 737 Next Generation repülők menetrendbe állításával a Malév üzemeltetése évi több milliárd forinttal csökkent. (V. M.)
A februárban becsődölt Malév az Egyesült Államokat ért terrortámadás után, a légiipar mélypontján 2001 novemberében írt alá lízingszerződést az ILFC lízingcéggel 18 Boeing 737-es Next Generation repülőgép bérletéről. A 18 gép listaára, az akkori tájékoztatás szerint mintegy 700 millió dollár volt. A flottacsere 2005-ben fejeződött be, az utolsó Boeing 737-es Classic repülőgépet 2005 januárjában húzták be a hangárba, és nem sokkal utána érkezett meg az utolsó Boeing 737 Next Generation repülőgép Budapestre. A korábbi tájékoztatás szerint a Boeing 737 Next Generation repülők menetrendbe állításával a Malév üzemeltetése évi több milliárd forinttal csökkent. (V. M.) A következő húsz évben 24 ezer üzleti. és csaknem 13 ezer kereskedelmi célú repülőgépre kaphatnak megrendelést a gyártók -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.