BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Miért nem jár esténként az M2-es metró? Megtudtuk

A hangosbemondó szerint karbantartás, ténylegesen azonban az M2-es metróvonalon 2003-ban indított rekonstrukció utolsó részeként a vonal új biztosítóberendezéseinek és vonatvezérlési rendszerének telepítése és próbája zajlik a napokban. Mindez 26 millió euróból – a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Sajtókommunikációs Irodájától kapott válasz szerint.

A BKK-nál azért érdeklődtünk, mert információink szerint nem rutinszerű korszerűsítés, hanem olyan munka folyik, amellyel meg kívánják teremteni a Siemens által szállított új vonatirányítási rendszer és az Alstom által gyártott metró kocsik számítógépei közötti – egyelőre nem teljes – összhangot. (Hasonlóról írt a hétfői Népszabadság is.)

Állítólag e kompatibilitás hiányos volta okozza azt, hogy a Metropolis néha nem a megállóban számára kijelölt helyen áll meg, gond van az ajtók működtetésével, a vonat nem jól tartja a követési távolságot, mert „elfelejti”, hol van.

A BKK-tól kapott válasz szerint azonban nem erről van szó, hiszen a két rendszer közös utasforgalmi próbaüzeme még meg sem kezdődhetett. Erre csak az utasok nélküli próbák lebonyolítása, eredményeinek kiértékelése, a megfelelő mutatók és ez alapján a hatósági jóváhagyás birtokában kerülhet sor. Éppen a mostani tesztek szükségesek ahhoz, hogy a két független rendszer üzemét összehangolják. Az utas szállítás még a régi biztosítóberendezéssel folyik, tehát a forgalomban tapasztalt esetleges járműhibák függetlenek az új biztosító berendezési és vonatvezérlési rendszertől.

A BKK-nál cáfolták, hogy szerencsésebb lett volna azonos gyártótól rendelni a vonatot és a vonatirányítási rendszert. Számos példát hozta arra, hogy a jármű és a vonatvezérlés különböző szállítóktól származik. Ilyen volt a közelmúltban a Párizs 14-es vonalon az Alstom-Siemens, Sao Paulóban a Siemens-Rotem, Barcelonában az Alstom-Siemens, a Párizs 1-es vonalon szintén Alstom-Siemens párosok megoldása. A jármű és a vonatvezérlés között azonos gyártók esetében is interfészt kell létesíteni a két rendszer együttműködésére. A hasonló Párizs 1-es vonali új biztosítóberendezés telepítése is hónapokig okozott szakaszos, esti, hétvégi kisebb fennakadásokat.

A BKK-nál hangsúlyozták: az M2-es vonali próbák megfelelnek a szakmában alkalmazott beüzemelések e fázisában szokásos, hatóság által előírt eljárásoknak, és a vasútüzemi beüzemelés úgynevezett sötétüzemi próbáinak. Az M4-es metrón is ugyanilyen rendszert telepítenek. Az új rendszer lesz az ország egyik legmodernebb és legbiztonságosabb vasúti biztosítóberendezése.

Még nem jöhet a spanyol villamos
A Közbeszerzési Döntőbizottság határozata alapján a BKK nem köthet szállítási szerződést az alacsonypadlós villamos szállítására kiírt tender nyertesével, a spanyol CAF-val. Ehelyett hiánypótlási lehetőséget kell kínálnia a Skodának, amelynek a pályázatát érvénytelenítette, és amely emiatt közbeszerzési jogorvoslati eljárást kezdeményezett. A BKK hozzáteszi, hogy korábban már minden nyitott kérdés tisztázására kísérletet tettek a cseh pályázóval, de eredménytelenül.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.