A BKK-nál azért érdeklődtünk, mert információink szerint nem rutinszerű korszerűsítés, hanem olyan munka folyik, amellyel meg kívánják teremteni a Siemens által szállított új vonatirányítási rendszer és az Alstom által gyártott metró kocsik számítógépei közötti – egyelőre nem teljes – összhangot. (Hasonlóról írt a hétfői Népszabadság is.)
Állítólag e kompatibilitás hiányos volta okozza azt, hogy a Metropolis néha nem a megállóban számára kijelölt helyen áll meg, gond van az ajtók működtetésével, a vonat nem jól tartja a követési távolságot, mert „elfelejti”, hol van.
A BKK-tól kapott válasz szerint azonban nem erről van szó, hiszen a két rendszer közös utasforgalmi próbaüzeme még meg sem kezdődhetett. Erre csak az utasok nélküli próbák lebonyolítása, eredményeinek kiértékelése, a megfelelő mutatók és ez alapján a hatósági jóváhagyás birtokában kerülhet sor. Éppen a mostani tesztek szükségesek ahhoz, hogy a két független rendszer üzemét összehangolják. Az utas szállítás még a régi biztosítóberendezéssel folyik, tehát a forgalomban tapasztalt esetleges járműhibák függetlenek az új biztosító berendezési és vonatvezérlési rendszertől.
A BKK-nál cáfolták, hogy szerencsésebb lett volna azonos gyártótól rendelni a vonatot és a vonatirányítási rendszert. Számos példát hozta arra, hogy a jármű és a vonatvezérlés különböző szállítóktól származik. Ilyen volt a közelmúltban a Párizs 14-es vonalon az Alstom-Siemens, Sao Paulóban a Siemens-Rotem, Barcelonában az Alstom-Siemens, a Párizs 1-es vonalon szintén Alstom-Siemens párosok megoldása. A jármű és a vonatvezérlés között azonos gyártók esetében is interfészt kell létesíteni a két rendszer együttműködésére. A hasonló Párizs 1-es vonali új biztosítóberendezés telepítése is hónapokig okozott szakaszos, esti, hétvégi kisebb fennakadásokat.
A BKK-nál hangsúlyozták: az M2-es vonali próbák megfelelnek a szakmában alkalmazott beüzemelések e fázisában szokásos, hatóság által előírt eljárásoknak, és a vasútüzemi beüzemelés úgynevezett sötétüzemi próbáinak. Az M4-es metrón is ugyanilyen rendszert telepítenek. Az új rendszer lesz az ország egyik legmodernebb és legbiztonságosabb vasúti biztosítóberendezése.
Még nem jöhet a spanyol villamos
A Közbeszerzési Döntőbizottság határozata alapján a BKK nem köthet szállítási szerződést az alacsonypadlós villamos szállítására kiírt tender nyertesével, a spanyol CAF-val. Ehelyett hiánypótlási lehetőséget kell kínálnia a Skodának, amelynek a pályázatát érvénytelenítette, és amely emiatt közbeszerzési jogorvoslati eljárást kezdeményezett. A BKK hozzáteszi, hogy korábban már minden nyitott kérdés tisztázására kísérletet tettek a cseh pályázóval, de eredménytelenül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.