BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Forró ősz a hazai e-kereskedelmi piacon

A felhasználók hatalmas kedvezményekre, az online áruházak pedig visszatérő és talán új vevőkre számíthatnak ma, az Internetes Vásárlás napján. A hazai e-kereskedelmi piac az elmúlt években is töretlenül bővült, azonban részesedése a teljes kiskereskedelemből még mindig elhanyagolható.

A múlt évben 177 milliárd forintot költöttek el a magyarok a kosaras rendszerben értékesítő hazai webáruházakban, az idén pedig ez az összeg átlépheti a 200 milliárd forintot az eNet piackutató cég adatai szerint. A teljes internetes kereskedelem ennél jóval nagyobb lehet, hiszen például az aukciós oldalak egyéni felhasználói közötti forgalom, vagy éppen az elmúlt években elképesztő népszerűséget szerző bónuszos/kuponos oldalak többmilliárdos forgalma ebben nincs benne. Azonban hiába bővült az elmúlt években dinamikusan az online kereskedelem, a teljes kiskereskedelemből tavaly még csak 2,7 százalékkal részesedett, és ha az idén nő is az aránya, valószínűleg legfeljebb három százalék körül alakul majd.

Egyre többen ismerik fel itthon is, hogy a világhálón vásárolni kényelmes és sokszor olcsóbb is, mint ha hagyományos boltban teszik ezt. Ugyanakkor a legnagyobb visszatartó erők között van, hogy nem lehet kézbevenni, kipróbálni a kiszemelt termékeket, emellett az e-kereskedőkkel szembeni bizalmatlanság sem tűnt el teljesen.

Akár ezen a helyzeten is változtathat a hazai online kereskedői szakma legnagyobb összefogása, az idén már harmadik alkalommal meghirdetett Dotcommerce Day, vagyis az Internetes vásárlás napja, amit az idén az Olcsóbbat.hu szakmai támogatásával, ma tartanak. A kezdeményezés lényege, hogy az abban résztvevő webshopok jelentős kedvezményekkel csábítják a vásárlókat, ráadásul az idén nyereményekkel is várják a neten vásárlókat.

Az akció ugyan csak egy rövid időre összpontosítja a figyelmet az internetes kereskedelemre, azonban az elmúlt hónapok történései alapján úgy tűnik, a hazai piacon megmozdult valami. Az év elején például egy olyan szereplővel bővült a piac, amelynek sikere önmagában fontos lehet a szegmens jövője szempontjából. A Tesco azzal, hogy megkezdte a webes értékesítést nem csak a teljes forgalmat növelheti számottevő mértékben, de a bizalmatlanok számát is csökkentheti és a világhálós vásárlástól eddig elzárkózókat is rábírhatja, hogy éljenek ezzel a lehetőséggel.

Sőt, alig néhány hete egy újabb nagyágyú jelent meg a Magyarországon, a román és bolgár piac legnagyobb szereplője, az eMAG, azzal a nem titkolt céllal, hogy itthon is az elsőszámú B2C online kereskedelmi vállalattá váljon.  A társaság a múlt évben 165 millió eurós forgalmat ért el Romániában és Bulgáriában, vagyis jó alapokkal és feltehetően jelentős mennyiségű elkölthető pénzzel érkezett a magyar piacra. Emellett 120 márka termékeit kínálja majd a tabletektől a fényképezőgépeken és TV-ken át egészen a háztartási gépekig és más elektronikai eszközökig.
Az eMAG kapcsán fontos megemlíteni, hogy a múlt évben a Naspers nemzetközi médiavállalat az Allegro Groupon keresztül 70 százalékos részesedést szerzett a cégben. Az Allegro Group neve jól ismert lehet a hazai fogyasztók számára is, hiszen a vállalathoz tartozik többek között a legnagyobb hazai aukciós portál, a Vatera, a rendkívül dinamikusan fejlődő online apróhirdetési oldal, az Apród.hu, valamint az Árukereső.hu. A cég az elmúlt üzleti évben kétmilliárd forint feletti bevételt ért el, a Vatera és a szintén általa birtokolt TeszVesz átmenő forgalma pedig évente már 30-35 milliárd forint körül van. A vállalat ugyanakkor egyelőre nem termel nyereséget, ahogyan Kolláth Klára, az Allegro Group ügyvezető igazgatója a cég mai háttérbeszélgetésén elmondta, a legutóbbi üzleti évben 800 millió forintos veszteséget produkáltak. Ennek hátterében a jelentős fejlesztések, illetve az Apród.hu piaci bevezetéséhez kapcsolódó marketing kiadások állnak. A helyzet várhatóan az áprilisban kezdődött új üzleti évben sem változik jelentősen, hiszen az Apród.hu hirdetései továbbra is viszik a pénzt, és egy másik nagy projektet is elindítottak, a Vatera teljes átalakítását.

Ez egyébként nem csak az aukciós oldal felületét és a háttér kiszolgáló rendszereket érinti, de az üzleti modell is módosul. A portált az egyéni felhasználók mellett már eddig is használták vállalkozások is termékeik értékesítésére, azonban a tervek szerint tovább nyitnának a professzionális webáruházak felé, arra törekednek, hogy közülük minél többen jelenjenek meg az oldalon – közölte Szanitter Áron, az Allegro Group HU Kft. piacterek üzletág vezetője.

De nem csak a Vaterát, hanem a Bónusz Brigádot is elérte a megújulási hullám, változtatásokra készülnek a cégnél is, ehhez a brigád-tagok között keresték a tesztelőket októberben. Az eNet ma közzétett adatai szerint egyébként a hazai közösségi vásárlói piac legnagyobb szereplője a Bónusz Brigád. A kutatócég adatai szerint a magyar fogyasztók 8,4 milliárd forintot spóroltak a bónuszos/kuponos szolgáltatóknak köszönhetően az év első kilenc hónapjában, a cégek közvetített forgalma pedig elérte a 4 milliárd forintot. A tavalyi évben tapasztalt konszolidáció az idei évben is folytatódott, az eddig is TOP 3 közvetítőnek számító Bónusz Brigád, Kupon Világ és Napi Tipp tovább erősítette pozícióját a piac többi szereplőjével szemben. A három szereplő 3,2 milliárd forintos forgalmat bonyolított le az első kilenc hónapban (a teljes piac 80 százaléka) és csak nekik köszönhetően a vásárlók 7,2 milliárd forintnyi megtakarítást realizálhattak.

Az első három negyedév adatai alapján a piacvezetők közötti erőviszony tekintetében is elindult egyfajta átalakulás. Az idei évben negyedévről negyedévre egyre erősebben teljesített a piacvezető szerepet betöltő Bónusz Brigád, aki jelentősen tudta növelni az előnyét a Kupon Világgal szemben. A Bónusz Brigád első negyedéves 41 százalékos részesedése a harmadik negyedévben már elérte a 49 százalékot, miközben a Kupon Világ piaci részesedése ugyanezen periódusokban 32-ről 28 százalékra esett vissza. A Napi Tipp teljesítménye pedig mindeközben stagnált.

Nagy kérdés, hogy mit hoz az utolsó néhány hónap, hiszen a karácsonyi időszak hagyományosan a legerősebb az internetes kereskedelmi piacon. Az eNet adatai szerint 2012-ben a teljes éves online bevétel mintegy 23 százaléka realizálódott a november-decemberi időszakban. Ha az arányok hasonlóak lesznek az idén is, akkor 46 milliárd forintnyi bevételre számíthatnak ebben az időszakban az e-kereskedők.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.