Kevesen gondolják, hogy tankolásnál a benzin és a gázolaj felcserélése gyakori probléma lenne az autósok körében, pedig a valóságban mindennapos esetről van szó. Az esetek többségében az autótulajdonosok tévesztenek, pedig mind az autógyártók, mind a benzinkutak folyamatosan próbálják kiküszöbölni a hibalehetőséget. Így például számos autómárka esetén szerepel az üzemanyag fajtája a tanksapkára és a betöltőnyílás külső fedelének belső oldalára írva. Illetve a betöltőnyílásban kialakított zárszerkezettel is azt kívánják elérni, hogy a megfelelő töltőpisztolyt illesszék az autóba, de olyan megoldás is akad, amikor hangjelzés figyelmezteti a sofőrt a tévedésre. A legtöbb benzinkúton pedig úgy alakították ki a töltőpisztolyokat, hogy az újabb gyártmányú benzines kocsiba gázolajat ne lehessen tankolni. A fordított eset azonban még mindig gyakori, mert a töltőpisztoly könnyen befér a dízelautó tanknyílásába.
Nem magyar sajátosságról van szó, hiszen külföldön sem ritka az ilyen „baleset”: a németországi Sárga Angyal például több mint 20 ezer esetet regisztrált 2012-ben, míg a brit biztosítók 150 ezerre becsülik az éves félretankolások számát Angliában. Idén márciusban pedig még Barack Obamával is megesett, hogy a limuzinját rossz üzemanyaggal töltötte fel a személyzete, így az elnök izraeli látogatását egy kölcsönautóval kezdte meg.
Mindezek ellenére a Generali 1200 fős reprezentatív kutatásából kiderül, hogy a férfi sofőrök csupán 3 százaléka, míg a nők 8 százaléka tart attól, hogy velük ez előfordulhat. Optimizmusuknak pedig ellentmondhatna az, hogy 43%-uknak van olyan ismerőse, aki tankolt már hibásan. A kutatásból fényt derült arra is, hogy minden 20. válaszadó tankolt már nem megfelelő üzemanyagot autójába, illetve, hogy ilyenkor minden második esetben keletkezett kár az autóban, mely átlagosan 130 ezer forintot tett ki. Egy-egy drágább autó esetében azonban ez a milliós nagyságrendet is elérheti.
„A nem megfelelő üzemanyag a motorba kerülve sajnos komoly károkat okozhat, ezért ha indulás előtt kiderül a hiba, ne indítsuk be a kocsit, hívjunk segítséget az üzemanyag szakszerű lefejtéséhez. Ha mégis beindítottuk a járművet, az feltehetően néhány száz méter múlva leáll. Ebben az esetben sajnos komolyabb lehet a kárunk. Mindenképpen hívjunk autómentőt, és vitessük szervizbe a járművet. Ha még szerencsénk is van, és nem ment tönkre a befecskendező rendszer illetve a motor, ezek a mentő lépések akkor is több tízezres költséget jelentenek” – mondta Simon Zsolt, a Generali gépjármű-biztosítási igazgatója.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.