Az eseményeket több tényező is indokolhatta, egyrészt a rekordforgalom is csak valamivel több mint ötszázalékos növekedéshez volt elegendő az egy évvel korábbihoz képest, ami szerény eredmény a korábbi évekhez képest. További figyelmeztető jel, hogy az Apple nyeresége gyakorlatilag stagnált, igaz a 13,07 milliárd dolláros profit így is szép eredménynek számít, hiszen rendkívül kiélezett piaci versenyben, folyamatosan csökkenő árak mellett sikerült elérni. Az sem kedvezett a befektetők hangulatának, hogy a vállalat a második üzleti negyedévére – vagyis a január-márciusi időszakra – 42 és 44 milliárd dollár között bevételt prognosztizált, miközben az elemzők 46 milliárd dolláros forgalommal számoltak.
Korai lenne komoly problémákról beszélni egy olyan vállalat esetében, amely negyedévről-negyedévre jelentős profitról tud beszámolni, az okostelefonok globális piacán pedig 15,3 százalékos részesedésével a második helyet foglalja el. Azonban mindenképpen figyelmeztető jel az Apple számára, hogy az IDC adatai szerint a múlt évben 2012-höz képest 3,4 százalékponttal csökkent piaci részesedése az okosmobilok szegmensében. Hiába tudott közel 13 százalékkal több iPhone-t eladni a cég tavaly, mint egy évvel korábban, ha a teljes piac 38 százalékkal nőtt az IDC közlése alapján.
Elemezők szerint szükség lenne valami újabb nagy dobásra, egy olyan eszközre, amely komoly profitot termel a társaság számára. A hírek alapján ugyan várható, hogy vagy egy okosórával, vagy valamilyen saját fejlesztésű televízióval lepi meg a közeljövőben a piacot az Apple, azonban ezekről a projektekről érdemi információk nem állnak rendelkezésre, ráadásul kérdéses, hogy nem késett-e el a vállalat az ilyen jellegű fejlesztésekkel. Tim Cook, a cég vezérigazgatója maga is utalt arra korábban, hogy 2014-ben újdonságok jönnek majd, azonban az első üzleti negyedéves adatok bemutatásakor szokásosan szűkszavú volt. A befektetők és a piac megnyugtatására természetesen a rekord eredményeket emelte ki, és ezt a célt szolgálhatta az is, hogy hangsúlyozta, a decemberrel zárult három hónapban 7,7 milliárd dollárt juttattak vissza a részvényesekhez osztalék formájában.
Kínai kapcsolat: lehetőség a növekedésre
Komoly növekedési lehetőséget jelent az Apple számára, hogy néhány hete sikerült megállapodnia a legnagyobb kínai mobilszolgáltatóval, a 760 milliós előfizetői bázissal rendelkező China Mobile-al, így a vállalat kínálatában is megjelennek az almáslogójú cég iPhone-jai és iPad-jei. Bár egyelőre kissé korainak tűnik megbecsülni, hogy ez milyen hatással lehet az okostelefonok és táblagépek értékesítésére, a különböző elemzések 15 és 30 millió közötti iPhone eladásával számolnak 2014-ben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.