BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A kínai vasútépítők már Romániában vannak

Kínai pénzből kínaiak fejleszthetik a VI. európai vasúti folyosó romániai szakaszát, és ők építhetnek új vasúti körgyűrűt Bukarest köré is. Kínai forrásból épülne a Budapestet elkerülő, V0 vasúti útvonal is, már csak a garanciákról folyik az egyeztetés a leendő hitelezővel.

A Kínai Vasúttársaság részt vesz a Bukarest és Konstanca közötti nagy sebességű vasút kiépítésében, az erről szóló megállapodást kedden írta alá Pekingben Liviu Dragnea miniszterelnök-helyettes és a Kínai Nemzeti Reform és Fejlesztési Bizottság elnök-helyettese, Zsang Hsziao Csiang, írja az Agerpress romániai hírügynökség. A beruházáshoz a kínai fél ad pénzügyi támogatást.

A Kínai Vasúttársaság képviselői a napokban mérik fel a helyszínt, hogy majd elkészíthessék a megvalósíthatósági tanulmány előzetes változatát. A beruházással indulásként két céljuk van a megállapodóknak Liviu Dragnea tájékoztatása szerint. Egyrészt a IV. európai vasúti korridor fejlesztése a nyugati határig, hiszen azon rajta van a Bukarest-Konstanca nagysebességű vasút útvonala, másrészt a bukaresti vasúti körgyűrű korszerűsítése, értelemszerűen az eddiginél nagyobb sebesség lehetővé tételével. A két város között a román fél teljesen új pályát szeretne, mert a meglévőt már felújították uniós támogatással. A várható beruházási költséget a kínai fél fogja meghatározni, amely egyébként ingyen készíti el az előzetes elemzéseket. Becslés mindazonáltal már van: a miniszterelnök-helyettes 11 milliárd dollárban jelölte meg a Konstancától Bukaresten át az ország nyugati – magyarországi – határáig vezető vasúti körgyűrű létesítésének kiadásait. A megállapodás szerint a kínai társaság romániai vállalatokat is bevon a kivitelezésbe.

A nineoclock.ro portál szerint a miniszterelnök-helyettes azt is kifejtette, hogy a beruházásnak, amely Bukarest és Bécs között is összeköttetést teremt, jelenetős hatása lesz az utasforgalom növelésére. A vonatok óránként 200-250 kilométeres sebességgel közlekedhetnek majd. A román hatóságok felkínálták a kínai vállalatoknak a Iasi és Giurgiu közötti vasúti összeköttetés megteremtését, és a constantai kikötő két kombinált termináljának korszerűsítési feladatát is.

A háromezer milliárd dollár piaci értékű Kínai Ipari és Kereskedelmi Bank romániai üzletágat nyitna.

Magyarországon is szerepel a tervek között egy hatalmas, kínai forrásból tervezett vasúti projekt, a Budapestet elkerülő V0, ám az utóbbi időben keveset lehet hallani az előkészületekről. A Miniszterelnökség Külügyi és Külgazdasági Államtitkárságától azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a hiteltárgyalások folyamatosak a magyar és a kínai fejlesztési bank között.

Már csak egy olyan kérdés van, amiben a feleknek egyetértésre kell jutniuk, ez pedig a garanciákkal kapcsolatos. Az ügy napirenden volt a legutóbbi miniszterelnöki csúcson is. A megvalósíthatósági tanulmány készen áll, a MÁV pedig több alkalommal egyeztetett a kínai vasútépítő vállalatokkal. Így viszont – utasították el feltevésünket – nem is került le a kérdés a napirendről.

Tulajdonost vált a román állami vasút

Az idén gazdát cserélhet a CFR Marfa, közölte Dan Sova gazdasági és szállítási miniszter. A román állami vasúti áruszállító társaság eladását a minisztérium új privatizációs osztálya végzi. Eddigi a tárcánál nem voltak privatizációra szakosodott munkatársak, és Dan Sova szerint a CFR Marfa eddigi két eladási kísérlete is azért fulladt kudarcba, mert nem voltak felkészültek az érintett hatóságok. Tavaly a Grampetet hirdették ki a tender győzteseként, majd az ősszel az egészet lefújták a privatizációs feltételek nem teljesülése miatt. A Grampetnek október 14-ig kellett volna kifizetnie a 202 millió eurós vételárat, az államnak pedig csökkentenie kellett volna a CFR alaptőkéjét és meg kellett volna állapodnia a vasúttársaságnak hitelező bankokkal.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.