BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újra fejlesztett a Posta

Mintegy két év csúszással, de üzembe állította első csomagautomatáit a Magyar Posta.

A postai piacnyitás, illetve az egyre kevesebb levél következtében kieső bevételeket részben azzal is megpróbálja pótolni a Magyar Posta, hogy több hónapos tesztelés után 26 darab csomagautomatát állított üzembe az ország nagyvárosaiban. Budapesten jelenleg nyolc automata közül választhatnak az ügyfelek, vidéken pedig Szombathely, Eger, Kecskemét és Salgótarján kivételével az összes megyeszékhelyen megjelent az állami vállalat új, 24 órás szolgáltatása. Zala megyében Nagykanizsa is felkerült a csomagautomata-térképre, Pécsre pedig rögtön kettőt telepítettek. Az eredeti tervek szerint hamarosan Debrecenben, Miskolcon és Szegeden is kettő lehet. „Jelenleg az előre kifizetett csomagokat tudják átvenni az ügyfelek, de a fejlesztés végére - várhatóan júliusra - az automaták alkalmasak lesznek a POS terminálokon keresztül történő bankkártyás fizetésre, így lehetőség lesz csomagfeladásra, valamint az utánvételes csomagok átvételére is” – mondta Szarka Zsolt. A Magyar Posta vezérigazgatója hozzátette: eddig a Vatera és a Shopline webáruházak tartoznak a szerződött partnerek közé. A szolgáltatás az ígéretek szerint olcsóbb lesz, mint a házhozszállítás, de drágább a postai átvételnél. A rendszer lényege, hogy az ügyfél sms-t kap, amikor megérkezett a csomag a megjelölt automatába, ahol 48 óráig őrzik. A küldemények biztonságát acéllemezekből készült boxok, riasztórendszer és kamera hivatott garantálni. Szarka Zsolt szerint a 2012-ben veszteséggel záró állami vállalat tavaly javítani tudott, így jó esély van arra, hogy 2013-ban újra szolid nyereséggel zártak. Ebben egyre nagyobb szerepe van a csomaglogisztikai területnek, ahol 32 százalékos részesedéssel piacvezetőnek számítanak. A vezérigazgató elmondta: árbevételüknek már mintegy 10 százaléka származik ebből a tevékenységből, ez 15 milliárd forintot jelent.

A Magyar Posta vezetői korábban az új szolgáltatás 2012-es beindulását ígérték. Ennek ellenére csak 2012 decemberében írták ki a közbeszerzést, amit Getronics Kft. nyert. Az állami vállalat végül tavaly szeptember 18-án kötött szerződést a céggel összesen 431 millió forint értékben 35 darab automatára, de opcionálisan további 15 darabot rendelhet. Egy automatában 76 rekesz van, háromféle méretben, a legnagyobban egy mikrohullámú sütő is elfér.

Az egyre kevesebb levél miatt nem csak Magyarországon, hanem világszerte az e-kereskedelem jelenti a posták jövőjét. A régióban nem állunk nagyon rosszul, de az élmezőnytől nagyon messze vagyunk. A német DHL nemrég úgy döntött, hogy 2014 végéig még 300 automatával egészítik ki a már meglévő hálózatot – derül ki a Postás Szakszervezet nemzetközi híreiből. Eddig mintegy 2560 csomagautomata 250 ezer rekesszel áll Németország 1600 városában és településén az ügyfelek rendelkezésére. Több mint 5 millió ügyfél regisztrált a szolgáltatásra. A német állampolgárok 90 százaléka 10 percen belül talál csomagautomatát. A Német Posta úgynevezett csomagszekrények felállítását is tervezi a családi házak előkertjében. Az ügyfeleknek így nem kell otthon maradniuk, illetve más helyszínt választaniuk, ha csomagjuk érkezik.

Rivalizálás jogi vitával

„A szolgáltatások a törvény szerint az egyetemes postai szolgáltatást nem helyettesítő postai szolgáltatások közé tartoznak” – olvasható a City Mail Hungary Kft. honlapján közzétett általános szerződési feltételekben. A céget még áprilisban kötelezte az NMHH nem jogerősen arra, hogy szüntesse be a DIGI megbízásából kezelt küldeményekkel kapcsolatos jogsértően végzett postai szolgáltatási gyakorlatát, és tegye közzé a szerződési feltételeit. Az eljárást a Magyar Posta Zrt. kérte, mert szerintük City Mail egyetemes postai szolgáltatást helyettesítő postai szolgáltatást végez engedély nélkül.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.