BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megugrott az e-boltok forgalma

Több mint negyedével bővült tavaly a hazai webáruházak forgalma, az internetre jutott a teljes magyar kiskereskedelmi forgalom 3,7 százaléka. A hagyományos boltokra vonatkozó vasárnapi zárva tartási kötelezettség főként a nagyobb, százmillió forintot meghaladó éves forgalmú online áruházakra hat pozitívan.

A múlt évben 173 milliárd forintot költöttek el a fogyasztók a hazai webáruházakban, ez 26 százalékos bővülést jelentett a 2013-as forgalomhoz képest – mondta el Pintér Róbert, az eNET mobil és e-kereskedelmi kutatások vezetője a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SzEK.org) konferenciáján tegnap. Az internetes csatorna a teljes hazai kiskereskedelem 3,7 százalékát adta tavaly. A szakember közlése szerint ez az arány ugyan elmarad az online áruházakat leginkább használó piacokhoz képest, de több nyugat-európai országban is hasonló mértékű szeletet hasít ki magának a webes értékesítés. (Az eMarketer adatai alapján a múlt évben az Egyesült Királyságban 13, Kínában 10,1, Finnországban 9,8 százalék volt a webes csatorna részesedése a teljes kiskereskedelmi forgalomból.)

Az elmúlt esztendőben tapasztalt felfutás ellenére tehát még bőven van növekedési potenciál a hazai e-kereskedelmi piacon. Az eNET kutatásvezetője szerint a szegmensben a következő években is hasonló ütemű fejlődésre lehet számítani. Az ágazat szereplői körében végzett felmérés azt mutatja, hogy a makrogazdasági folyamatok, valamint a szabályozási környezet változásai egyre kevésbé befolyásolják a működésüket, vagyis elsősorban a webáruházak működtetőitől függ, milyen eredményeket, növekedést tudnak elérni. A tavalyi év komoly fejlődést hozott az átlagos vásárlói kosár értékében is: míg az elmúlt esztendőkben 8–8,5 ezer forint körül volt, addig 2014-ben átlépte a tízezer forintos határt.

Az eNET mérései alapján a legtöbbet számítástechnikai eszközökre, szórakoztató elektronikára és lakásfelszerelési termékekre költötték a neten a hazai fogyasztók a múlt évben. A leggyorsabban a sportszerek, sporteszközök kategóriája fejlődött, de az átlagot lényegesen meghaladó növekedést produkált az állateledelek szegmense is.

A hagyományos üzleteknél bevezetett vasárnapi zárva tartás hatását eltérően ítélik meg az online üzletek működtetői. Az eNET felmérésében a megkérdezettek 63 százaléka jelezte, hogy nem számít semmilyen hatásra emiatt. Pintér Róbert közlése szerint azonban az évente nettó százmillió forintnál nagyobb forgalmat bonyolító webáruházak túlnyomó többségénél arra számítanak, hogy nő majd a forgalmuk ennek nyomán.

A magyar fogyasztók online vásárlásainak 88 százaléka jut a hazai webshopokra – közölte Dörnyei Otília, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója a SzEK.org konferencián tartott előadásában. A szakember által ismertetett adatok figyelmeztető jellegűek is a hazai e-kereskedők számára, hiszen a cég által tavaly november és idén április között végzett kutatás alapján a netes vásárlások számát figyelembe véve egy külföldi cég, az eBay volt a piacvezető, de más nemzetközi szolgáltatók is előkelő helyen szerepeltek ebben a mutatóban.

Verhetetlen a készpénz

Az online vásárlók továbbra is elsősorban a készpénzt részesítik előnyben az interneten rendelt termékek kifizetésekor. Ez részben a vásárlói preferenciákból adódik, amit vélhetően felerősített a 2014 februárjában bevezetett, havonta 150 ezer forintig terjedő ingyenes készpénzfelvételi lehetőség. Az utánvétes (készpénzes és bankkártyás) fizetések a vásárlások összértékének 65 százalékát adják az eNET adatai szerint. Ez azt mutatja, hogy a hazai fogyasztók még mindig főleg akkor szeretnek fizetni az interneten megrendelt termékért, amikor azt már a kezükben tartják, és biztosak lehetnek benne, hogy a pénzükért kapnak is valamit.


-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.