Több mint kétévnyi folyamatos csökkenés után idén szeptemberben a mezőgazdasági termelői árak 1,2 százalékkal emelkedtek az előző év azonos időszakához képest. A növekedést a növényi termékek árának jelentős, 8,5 százalékos emelkedése okozta, miközben az élő állatok és állati termékek egyébként is alacsony ára tovább csökkent, éves szinten 9,1 százalékkal.
Szeptemberig minden kiemelt növényi termékcsoport ára emelkedett. A legkisebb mértékben, 0,7 százalékkal a burgonya ára növekedett, a legnagyobb mértékben, 22,8 százalékkal pedig a gyümölcsöké. A mezőgazdaság szempontjából legfontosabbnak számító gabonafélék ára 2,1 százalékkal lett magasabb több mint 28 havi folyamatos csökkenés után.
„A mostani emelkedés mindössze a gödör aljáról való visszapattanás, semmi más” – értékelte az adatokat a Világgazdaságnak Raskó György. Az agrárközgazdász lapunknak kifejtette: jól látszik, hogy az augusztusi minimum után is csak a növényi termékek árai kezdtek emelkedni, különösen a cukor ára húzta felfelé az átlagot. „A legfontosabb állati termékek, így például a tej és a sertéshús ára nem emelkedett, márpedig ezek lennének a fajsúlyos tételek. Mind a sertés, mind pedig a tej ára katasztrofális, előbbi heti felvásárlási ára 325 forint körül van, a tej pedig 74 forintért cserél gazdát.”
A növényi termékekkel, gabonafélékkel kapcsolatban a szakember elmondta: nem várható, hogy nagymértékű, tartós emelkedésbe kezdenek ezek az árak. Ez már csak azért sem valószínű, mert Európában – a Balkánt és a nagy termelőnek számító Ukrajnát is beleértve – mintegy 28 millió tonnás kukoricahiánya van, ennyivel kevesebb termett ugyanis a vártnál. Az olajos magvakból szintén gyenge a termés, itt 10-11 százalék körüli a hiány. Raskó hozzátette: a növénytermesztés idehaza is alulteljesít, ami azért is probléma, mert a teljes agráriumon belül ennek van nagyobb súlya. Az alacsonyabb terméseredményekből pedig nem következik a drágulás sem idehaza, sem Európában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.