A magyar–román határon építendő kerítés négy vasúti áruszállító határátmenetet is keresztezhet. Márpedig a kerítés építése hosszabb ideje napirenden van amiatt, hogy a nyugatra tartó menekültek útiránya folyamatosan változik, az ország déli határán már létesült is kerítés. Ha ezeket a vasúti átmenetekben nyitható kapuval szerelik fel, akkor önmagában nem veszélyeztetik a vasúti közlekedést. „Ám a korábbi tapasztalatok alapján számíthatunk adminisztratív korlátozásokra is, ahogyan arra a horvát határszakaszon is sor került” – mutatott rá lapunknak a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület.
A várható problémák megelőzésére a szervezet felmérte a magyar–román vasúti átmenetek forgalmát. A négy határátmenetből a Lőkösháza–Curtici vonal a legforgalmasabb, ezen napi átlagban 12 vonatpár közlekedik. Ezek az irányvonatok mellett úgynevezett szórt elegyes forgalmat bonyolítanak, vagyis a szerelvények egyes kocsijai más-más feladótól más-más megrendelőhöz érkeznek. „Curtici bezárása jelentősebb problémát okozna” – mutatott rá a Világgazdaságnak az egyesület ügyvezető igazgatója. Hódosi Lajos szerint nem hagyható figyelmen kívül az sem, hogy Lőkösháza–Curtici a vonatkozó uniós rendeletek alapján az Orient East/Med korridor egyik fontos határátmenete, így esetleges lezárása nemzetközi szinten is nagyobb visszhangot válthat ki. Ráadásul e határátmeneten jelenleg is gyakoriak a késések a nagy forgalom miatt. A késések súlyos anyagi veszteséget okoznak a fuvarozó vállalatoknak, és rontják a vasút versenyképességét is.
Egy részleges határzár bevezetésével e veszteségek tovább nőnének, és fennállna a veszélye annak is, hogy az áruforgalom egy része a közútra terelődne. A részleges lezárás előtt tehát célszerű lenne egyeztetni a vasúti szakmával is. Kiemelten fontos, hogy folyamatos párbeszéd legyen a szakma és a hatóságok között, hogy az adott helyzet változására időben és megfelelően reagálhassanak a vállalatok és a hatóság is. A Hungrail szerint Kötegyán és Biharkeresztes bezárása nem okozna különösebb gondot, de az már igen, ha Biharkeresztesen és Nyírábrányon keresztül egy időben válna lehetetlenné az áruszállítás. A kettő közül Nyírábrány nyitva tartása látszik indokoltabbnak. Természetesen bármely magyar–román vasúti határ bezárása esetén célba juttatható a vonat kerülő útirányokon, de ez tetemes többletköltséget jelent.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.