BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Veszélyben a lőkösházai vasúti fuvarozás

A magyar–román határon építendő kerítés négy vasúti áruszállító határátmenetet is keresztezhet. Márpedig a kerítés építése hosszabb ideje napirenden van amiatt, hogy a nyugatra tartó menekültek útiránya folyamatosan változik, az ország déli határán már létesült is kerítés. Ha ezeket a vasúti átmenetekben nyitható kapuval szerelik fel, akkor önmagában nem veszélyeztetik a vasúti közlekedést. „Ám a korábbi tapasztalatok alapján számíthatunk adminisztratív korlátozásokra is, ahogyan arra a horvát határszakaszon is sor került” – mutatott rá lapunknak a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület.

A várható problémák megelőzésére a szervezet felmérte a magyar–román vasúti átmenetek forgalmát. A négy határátmenetből a Lőkösháza–Curtici vonal a legforgalmasabb, ezen napi átlagban 12 vonatpár közlekedik. Ezek az irányvonatok mellett úgynevezett szórt elegyes forgalmat bonyolítanak, vagyis a szerelvények egyes kocsijai más-más feladótól más-más megrendelőhöz érkeznek. „Curtici bezárása jelentősebb problémát okozna” – mutatott rá a Világgazdaságnak az egyesület ügyvezető igazgatója. Hódosi Lajos szerint nem hagyható figyelmen kívül az sem, hogy Lőkösháza–Curtici a vonatkozó uniós rendeletek alapján az Orient East/Med korridor egyik fontos határátmenete, így esetleges lezárása nemzetközi szinten is nagyobb visszhangot válthat ki. Ráadásul e határátmeneten jelenleg is gyakoriak a késések a nagy forgalom miatt. A késések súlyos anyagi veszteséget okoznak a fuvarozó vállalatoknak, és rontják a vasút versenyképességét is.

Egy részleges határzár bevezetésével e veszteségek tovább nőnének, és fennállna a veszélye annak is, hogy az áruforgalom egy része a közútra terelődne. A részleges lezárás előtt tehát célszerű lenne egyeztetni a vasúti szakmával is. Kiemelten fontos, hogy folyamatos párbeszéd legyen a szakma és a hatóságok között, hogy az adott helyzet változására időben és megfelelően reagálhassanak a vállalatok és a hatóság is. A Hungrail szerint Kö­tegyán és Biharkeresztes bezárása nem okozna különösebb gondot, de az már igen, ha Biharkeresztesen és Nyírábrányon keresztül egy időben válna lehetetlenné az áruszállítás. A kettő közül Nyírábrány nyitva tartása látszik indokoltabbnak. Természetesen bármely magyar–román vasúti határ bezárása esetén célba juttatható a vonat kerülő útirányokon, de ez tetemes többletköltséget jelent.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.