BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ki kell szűrni a hamisítványokat

Rosszul indult az új esztendő Kína e-kereskedelmi óriása, az Alibaba számára. A vállalat tavaly decemberben ugyanis visszakerült a hamisított termékeket forgalmazó cégek amerikai listájára, most pedig minden erőfeszítése arra irányul, hogy online üzleteiből eltávolítsa a kifogásolt árukat. A Notorius Markets-lajstromot az Egyesült Államok Kereskedelmi Képviselőjének Hivatala (USTR) jegyzi. Az Alibabát – amelynek 2008 és 2011 között szinte már bérelt helye volt a szellemi tulajdoni jogsértésekben élen járó cégek között – közvetlenül karácsony előtt tették fel ismét a szégyenfalra. Az Alibaba.com-ot végül 2011-ben sikerült eltávolítani a listáról, a hozzá tartozó Taobao pedig rá egy évre került le onnan. „A Taobao jelentős lépéseket és vállalásokat tett a webáruházban értékesített hamisítványok visszaszorítása érdekében” – magyarázta akkori döntését a USTR. Ezt most ismét felülbírálta annak ellenére, hogy az Alibaba erőteljesen lobbizott a döntés ellen.

A kínai kereskedőcég nem éppen előkelő társaságba került így. A szégyenlistán a bőrtermékeket hamisító kínai vállalatok mellett egy paraguayi, bűnszövetkezetként működtetett banda is megtalálható, amely Ray Ban szemüvegektől DVD-kig bármit lemásol. Az Alibabának egyáltalán nincs ínyére ezt a kört színesíteni, és az Amazonhoz, illetve az eBayhez hasonlóan – amelyek szintén függenek a kínai munkaerőtől – küzd a hamisítók támadásai ellen. A kínai kormány erőteljes fellépése nélkül viszont az említett vállalatoknak kevés az esélyük a hamisítókkal szemben.

Az Alibaba komoly lépésre szánta el magát: a története során először bíróság elé vitte a kereskedőit. Kétszázezer dollárra perelt két kar­óra-kereskedőt, akik a Taobao felületén próbáltak visszaélni a vásárlók bizalmával. Ugyan a követelés összege elenyésző az Alibaba 5,14 milliárd dollárnyi negyedéves bevételéhez viszonyítva, de precedensértékűnek számít. Az Alibaba is úgy nyilatkozott: elrettentő jelleget is szántak a pereskedésnek. Az egyik céget, amely történetesen Swarovski karórákat hamisított, próbavásárlással szűrték ki a Taobao beszállítói közül.

A márkahamisítás Kína egyik vezető ipari ágazatává nőtte ki magát. Az Amerikai Egyesült Államok kereskedelmi kamarája szerint a koppintások 396 milliárd dollárnyi bevételt termelnek évente az országnak, ami a teljes export 12 százalékát és a bruttó hazai termék másfél százalékát teszi ki. A leginkább hamisított termékek közé tartoznak a ruházati cikkek és kiegészítők, a táskák, a gyógyászati termékek, a potencianövelők, valamint a tárcák, a mobiltelefonok, a járműalkatrészek és az élelmiszerek. A márkák közül a Louis Vuitton, a Hermés, a Gucci, a Zara, a Nike, az Adidas, a Lacoste, a Chanel, a Burberry, a Ray Ban, az Apple, a Nokia, a Sony és a Casio hamisítványaival találkoznak legtöbbször a hatósági szakértők.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.