BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Miért úgy néz ki a kamion, mint egy istálló?

Az iparág szerint különösen a környezetvédelem területén van szükség mielőbbi intézkedésekre, többek között a járművek kialakításában, ugyanakkor az iparágban lévő erőteljes költségnyomás akadályozza a hosszú távú innovációk bevezetését és a munkavállalók sem rajonganak az újításokért – derült ki a Continental Mobilitás Tanulmányából.

Versenyhelyzet, környezetvédelmi követelmények, digitális technológiák, új iparági szereplők, hiány a képzett sofőrökből – a logisztikai cégek nem szűkölködnek kihívásokban, ahogy arra a Continental 2016-os Mobilitás Tanulmánya is rávilágít. A kutatásban megkérdezett logisztikai szakemberek több mint fele aggódik, hogy az iparág lemaradhat a digitalizáció előretörésével. Egyharmaduk véli úgy, hogy a digitális átállás nincs hatással a szállítás üzletágára. Egyötödük pedig nem lát lehetőséget a szektor digitalizálására. Sőt, 9 százalékuk még azt is állítja, hogy jelenleg nem zajlik semmi olyan az iparágban, ami a digitalizációhoz kapcsolódna.

A kutatás során az iparág szakemberei egyöntetűen elismerik az innovatív szoftveres megoldások szükségességét és hozzáadott értékét. Ugyanakkor nagy kihívást látnak az egységes hálózati lefedettség biztosításában, az adatok megosztásában, az intelligens adatkapcsolás, a valós idejű adatközlés, valamint az adatvédelem tekintetében. A megkérdezett szakértők úgy vélik, hogy a szolgáltatóknak fontos lenne egységes, megfelelő szabványokat nyújtaniuk, amelyek teljesen függetlenek a gyártótól.

A jelenlegi járművek olyanok, mint egy istállóajtó

A logisztikai szakemberek 82%-a szerint a másik jelentős kihívást az Európai Unió 2030-ra kitűzött ambiciózus éghajlat-politikai célkitűzései és az ehhez kapcsolódó környezetvédelmi specifikációk folyamatos szigorítása jelenti. Aerodinamikailag a jelenlegi járművek olyanok, mint az istállóajtó. Miért nem tudnak a teherautók is egy első orrkúpot vagy spoilert ’növeszteni’, amint felérnek az autópályára? A visszapillantó tükröket pedig kamerákkal kellene helyettesíteni, ezzel is csökkentve a légellenállást – vélik a tanulmányban idézett ágazati szakemberek.

Ugyanakkor a hivatásos sofőrök nem igazán nyitottak az innovációk felé. A felmérés szerint a szoftverek és a rendszerbe-kapcsolás témája nem különösebben érdekli a sofőröket szakmai szempontból. A sofőrök 23%-a nyilatkozott úgy, hogy járműve rendszerbe kapcsolódásának számára nincs meghatározó szerepe. Emellett 40%-uk az automatizált vezetést teljesen jelentéktelennek véli az iparág jövőjét tekintve, ez 41%-ra emelkedik az önvezető konvojok kapcsán. A tanulmányból az is kiderül, hogy az egész iparág a kapacitása határán dolgozik, mivel rendkívül erős a verseny, és a szereplőknek alig vannak forrásaik az innovációkra. A szakemberek szerint a helyzet a kis és közepes méretű szállítmányozási cégek esetében a legrosszabb, hiszen az innovációknak egy-két éven belül meg is kell térülniük, ha helyt akarnak állni a versenyben.

Lassan világszerte nehéz sofőrt találni

Vannak még további kihívások is: nehéz jól képzett sofőröket találni, erős versengés folyik az EU középső és keleti országaiban is. (A sofőrök iránti versengés fokozódását a megkérdezett német logisztikai szakemberek 91%-a megerősítette.) „Ma már könnyebb ügyvédet találni, mint sofőrt” – mondta az egyik megkérdezett. Kínában a válaszadók 74%-a tapasztalt fokozódó kihívást a sofőrök kérdésében. Az iparágban általános aggodalom, hogy még ennél is nagyobb versenyhelyzetet tartogat számukra a jövő (84% vélekedik így). Ezzel ellentétben csupán 27% tekinti jelentős kihívásnak azt, hogy az új szereplők, például online kiskereskedők, felforgatnák a logisztikai piacot.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.