Vége a válság utáni 6-8 éves nehéz periódusnak az építőiparban, és 2015-től kezdve folyamatosan a növekedés az ágazat teljesítményének 40 százalékát adó magasépítésben – hangsúlyozta előadásában Scheer Sándor, a Market Zrt. vezérigazgatója a Magasépítés 2107 konferencián.
A szakember szerint két-három évre előre látható a növekedési pálya, amelynek köszönhetően évente átlagosan 5-10 százalékos árbevétel-növekedéssel számolnak a piaci szereplők. Az ipar szerencsére folyamatosan fejleszt, Magyarország felminősítése pedig jót tett az egész ingatlanszektornak.
A külföldön dolgozó tapasztalt magyarok hazavonzása hatékonyabb és olcsóbb megoldás lenne, mint az ukrán munkavállalók Magyarországra csábítása és betanítása – hangsúlyozta a Scheer Sándor. Emellett más szektorokból is át lehetne csábítani munkavállalókat, akiket egyszerűsített, gyakorlatorientált szakképzéssel lehetne gyorsan alkalmassá tenni az építőipari munkára. Akár a Tescóból is lehet árufeltöltőket toborozni – példálózott a vezérigazgató.
A bérek emelését ugyanakkor nehezítik a hatékonysági és jövedelmezőségi problémák. Nem csak a szakemberekből van hiány, de a szakfeladatokat kivitelező kkv-kból is, mivel sokan közülük nem élték túl a korábbi ínséges időszakot – hangsúlyozta a Market vezére.
Például 2008 óta stagnál a tervező mérnökök száma, 2013 volt mélypont ebből a szempontból, amikor egyetlen vállalkozás nyújtott ilyen szolgáltatást. Gyakran születnek rossz minőségű tervek az ágazatban, amit tetéz a rossz megvalósítás, és e mögött képzési hiányosságok is meghúzódnak. A jövedelmezőséget rontja a gyakran még mindig túbonyolított alvállalkozói láncolat, amely struktúrán a Market vezérigazgatója szerint változtatni kell. A megrendelők aránya sem egészséges hazánkban: fele-fele arányban a versenyszféra és az állam a megbízó, miközben a fejlettebb nyugat-európai országokban akár 70-30 százalék is lehet a megoszlás a piaci szektor javára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.