Jelentős mértékben emelkedett a nyerstej ára az Európai Unióban és a környező országokban, Magyarországon viszont stagnálás tapasztalható, ezért egyre növekszik a hazai nyerstej-kivitel. Az alapanyag itthon tartásához elengedhetetlen a hazai felvásárlási árak emelése – hangzott el a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara által szervezett tejágazati egyeztetésen.
Az elmúlt két évben kínálati piaccal néztek szembe az európai uniós tejtermelők, a jelentős túltermelés hatására pedig drasztikusan csökkenni kezdett a nyerstej ára. Az alacsony árak miatt számtalan európai termelő felhagyott tevékenységével. 2017. január-májusban az Európai Unióban számottevően visszaesett a nyerstej-beszállítás a tavalyi év azonos időszakához képest, emellett a tejzsír alapú tejtermékek mennyiségének csökkenése volt megfigyelhető. Ezzel párhuzamosan viszont az ilyen jellegű termékek iránti kereslet folyamatosan bővül: a vajat egészségügyi szempontból „rehabilitálták”, a fogyasztók „természetes” eredetű termékként tekintenek rá, fogyasztása világszerte divatossá vált – mondta Harcz Zoltán, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója.
Az európai vajtermelés éves bázison 6 százalékot esett, miközben az EU-s vajkészletek gyakorlatilag eltűntek. A Föld déli féltekén tapasztalt kedvezőtlen időjárás, az EU dinamikus kínai vajexport-növekedése is nagyban hozzájárul a soha nem látott tejzsír-árakhoz. Ez a folyamat begyűrűzött a nyerstej-piacra is, az olasz és holland spot piaci árak 2017. augusztusra meghaladták a 43-44 eurocentet kilogrammonként. Eközben a hazai nyerstej átlagár 2017. január óta a 90-92 forintos sávban stagnál, ami a hazai nyerstej-kivitel növekedéséhez vezet.
Feldman Zsolt, a Földművelésügyi Minisztérium agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkára a tejágazati megbeszélésen elmondta, hogy erősíteni kell a beszállítói pozíciókat, ugyanakkor a hazai árualap megvédése elképzelhetetlen a termékpálya valamennyi szereplőjének összefogása nélkül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.