Automata e-segélyhívás a kocsikban: egyértelmű szabályozási háttér a gyors elsősegélynyújtást teszi lehetővé
Október 1-től lépett életbe az autókba beépített automata e-segélyhívókra vonatkozó szabályozás. Ez uniószerte egységesen lehetőséget ad az e-segélyhívók jelzéseinek továbbítására a mobiltelefon-hálózatokban, valamint fogadásukra is a 112-es számon hívható Egységes Segélyhívó Rendszerben.
Ehhez kapcsolódóan az NMHH a magyar szabályozásban is ettől a naptól vezette be az e-segélyhívások megfelelő irányításához szükséges azonosítót – egy technikai számot –, amelyet a mobiltelefon-szolgáltatóknak alkalmazni kell az e-segélyhívásokban. Az Európai Parlament szabályozása értelmében az e-segélyhívó rendszert 2018 márciusa után kötelező beszerelni minden új személy-, illetve könnyű teherautó típusba.
Az új, gyártók és szolgáltatók számára kötelezően használandó alkalmazás lényege, hogy amennyiben baleset történik, a készülék automatikusan és azonnal vészjelzést küld a 112-es segélyhívószámra és továbbítja a szerencsétlenség legfontosabb adatait, így a diszpécser hamarabb értesítheti a hatóságokat, a mentő és védelmi illetékes szervezeteket, ezáltal gyorsabban kezdődhet meg a mentés.
A törvényben meghatározott, kötelezően átküldött adatok közt szerepel – többek közt – a gépjármű típusa, a használt üzemanyag, a baleset időpontja és a baleset helyszíne. A törvényhozás döntését segítő tanulmányok alapján pusztán ezen adatok már alkalmasak lehetnek arra, hogy a mentés reakcióidejét a felére csökkentsék, különösen a vidéki régiókban.
„Tesztazonosítókkal” próbálhatják ki a mobilszolgáltatók az új hálózati fejlesztéseiket
Október 1-től lehetővé vált, hogy a szolgáltatók tesztjelleggel, szolgáltatás nyújtása nélkül kérjenek MNC-kódot – mobil hálózati azonosító kódot – szolgáltatásfejlesztéseikhez. Ehhez – az elektronikus hírközlő hálózatok azonosítóinak nemzeti felosztási tervéről szóló rendelet módosításával – az NMHH bevezet egy új típusú hálózati azonosítót, a tesztcélú mobilhálózati kódot, ún. teszt MNC-t, a 97 és a 98 értékekre.
Az elektronikus hírközlő hálózatok működésében az azonosítók – amelyek közül a legismertebb a telefonszám – biztosítják a hálózatok, szolgáltatási rendszerek és különösen az előfizetők megkülönböztetését. Az MNC-kódok kiválasztásánál a hatóság szakmai szempontja az volt, hogy indokolt igény esetén a későbbiekben tovább bővíthesse a teszt MNC-k számát pl. a 96, 95 stb. kódokkal. A mobilszolgáltatók biztonsággal ellenőrizhetik a szolgáltatás bevezetése előtt, hogy a legújabb fejlesztéseik a terveknek megfelelően működnek-e, egyúttal a fogyasztók is profitálhatnak közvetetten a lehetőségből, hiszen bevezetéskor már kipróbált szolgáltatásokkal találkozhatnak.
Mivel a szolgáltatók különböző, előre nem meghatározható célokra kérhetnek teszt MNC-t, ezért a rendelet nem tartalmaz konkrét előírásokat a használati feltételekre. Ezeket az egyedi kérelem alapján rögzíti majd a hatóság a kijelölési határozatban, hasonlóan, mint a gépek közötti kapcsolatot biztosító M2M (machine-to-machine) számoknál. A teszt MNC használata díjtalan, mert – természetszerűleg – nem használható nyilvános kereskedelmi szolgáltatásra.
Mobilok ingyenes hálózatfüggetlenítése a hűségidő lejártakor vagy már a készülék kifizetésekor
Október 24-től a mobilszolgáltatóknak ingyenesen kell hálózatfüggetlenné tenniük azokat a készülékeket, amelyeket határozott időtartamú szerződéssel – azaz hűségidővel –, kedvezményesen adtak el, és a hozzájuk tartozó előfizetői szerződések lejártak.
A hálózatfüggetlenítés már előbb is ingyenessé válik akkor, ha az előfizető a számhordozás során a készülék árát kifizeti még a szerződés – a hűségidő – ideje alatt. A szabályozás részleteit az NMHH – illeszkedve az elektronikus hírközlésről szóló törvény június 15-i változásához – a számhordozás részletes szabályairól szóló rendelet módosításában rögzítette. Ezáltal a fogyasztók az addigi, fizetett szolgáltatáshoz ingyen juthatnak hozzá, és a korábbi gyakorlattól eltérően szabadabban választhatnak szolgáltatót.
Az NMHH által kidolgozott új szabályozás kedvezőbb helyzetbe hozza a fogyasztókat. Megteremti az életmentő automata autós segélyhívások azonosítógazdálkodási feltételeit, a mobilszolgáltatók által kínált új szolgáltatások előzetes tesztelési lehetőségével pedig megbízhatóbb, kipróbált szolgáltatások igénybevételére nyílik mód a hírközlési fogyasztók számára. Ezeken felül a hűségidős telefonok ingyenes hálózatfüggetlenítésével a szolgáltatóváltás költsége csökken számukra, így nő az infokommunikációs javak egyenlő elérésének esélye is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.